همشهری آنلاین: فاز اول باغ موزه علم و صنعت شهرستان گرمسار که در کارخانه تاریخی پنبه پاک کنی این شهر ایجاد شده است روز پنجشنبه با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

باغ موزه علم و صنعت گرمسار

به گزارش ایرنا فاز اول مرمت این بنای تاریخی شامل اندود و سفیدکاری دیوارها، تعمیر درها و پنجره ها، نصب شیشه، نقاشی درها و پنجره ها، سیم کشی و کابل کشی، نصب روشنایی به شکل اولیه، تمیزکاری و چیدمان وسایل کارخانه و دستگاه ها و ... است.

این کارخانه به باغ موزه علم و صنعت گرمسار تبدیل و به این عنوان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

قرار است در این مجموعه فرهنگی سوغات و صنایع دستی نیز به فروش برسد و همچنین باغ های ایرانی در آن ایجاد شود.

با اتمام فازهای مختلف، این مجموعه در نوروز سال 94 افتتاح می‌شود.

کارخانه پنبه پاک کنی گرمسار که در سال 1304 هجری شمسی فعالیت خود ر ا آغاز کرده است بیش از چهار هزار مترمربع مساحت دارد و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله بخش کارگذاری موتورها، انبار پنبه، بخش تبدیل پنبه و ... است.

این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم شهرستان گرمسار واقع شده و در دو طبقه و با پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

نمای ساختمان بسیار ساده است و فقط در لبه فوقانی آن کنگره های آجری در یک ردیف دور تا دور ساختمان به غیر از ضلع جنوبی آن وجود دارد.

مصالح تشکیل دهنده اصلی در انبارها خشت و گل است که یک ردیف آجر، نمای خارجی ستون‌های آن را شامل می شود که در نگاه اول به نظر کاروان‌سرایی درون شهری می رسد که بعدها تغییر کاربری پیدا کرده اما از همان ابتدا به عنوان انبار پنبه ساخته شده است و الگوی ساخت آن از پلان کاروانسراهای این منطقه نشات گرفته است.

در آیین افتتاح مرحله اول این موزه جمعی از مسوولان استان سمنان و شهرستان گرمسار ˈمسعود سلطانی فرˈ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را همراهی کردند.

کد خبر 260920
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز