محمد باریکانی: دومین روز از هفته میراث فرهنگی در حالی برگزار می‌شود که امروز علاوه بر برنامه‌های موزه‌ای، نشست مجموعه داران خصوصی در موزه آزادی تهران برگزار می‌شود و در حاشیه این نشست یک نقشه تاریخی احتمالا متعلق به عصر ناصری رونمایی می‌شود.


برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در شرایطی توسط محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اعلام شده است که اعتراض‌ها به سرکشی سرای تجاری دلگشا به حریم ثبت جهانی شده کاخ گلستان به‌عنوان نخستین اثر ثبت جهانی شده تهران ادامه دارد. جشن هفته میراث فرهنگی در شرایطی برگزار می‌شود که نقض حریم آرامگاه نادرشاه در مشهد و نقض حریم بصری مجموعه زندیه در شیراز که پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است به بهانه ایجاد هتل خبرساز شده و موزه‌ها به اختصاص تنها 20درصد از تمامی درآمد سالانه‌شان اعتراض دارند.

محمدحسن طالبیان معتقد است که پاسخ گفتن به این مطالبات اهمیت دارد. به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، اعتراض به نحوه بودجه ریزی در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد و رئیس سازمان میراث فرهنگی، نیز در جلسه خود با شورای معاونین سازمان میراث فرهنگی نیز از معاونت‌ها درخواست کرده تا نیازهای بودجه‌ای مکتوب و در جلسه ویژه با دکتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت مطرح شود.

به گفته محمد حسن طالبیان، در موضوع بافت‌های تاریخی نیز باید کار فرهنگی انجام داد و با همین رویکرد در نمایشگاهی از عکس‌های هوایی شهرها که در هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود، تصویر شهرها در سال 1335و وضعیت کنونی آنها به نمایش درآمده تا مردم خودشان ببینند چه بلایی بر سر میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی کشور آمده است که این خود اعتراض به وضعیت موجود است.

طالبیان همچنین از تهیه مجموعه‌ای از پیشنهادهای معاونت میراث فرهنگی کشور برای شهرداری تهران و شهرداری‌های کشور خبر داده که در این مجموعه به شهرداری تهران و دیگر شهرها گفته شده در سال‌های گذشته چه اتفاقی در هسته‌های تاریخی شهر افتاده و چه اقدامات برای حفظ آنها لازم است.معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، تأکید کرد که باید به سمتی حرکت کنیم که مردم به صیانت از میراث فرهنگی بپردازند و نسبت به تخریب آثار تاریخی کشور معترض شوند.

به گفته محمدحسن طالبیان، تعامل سازمان میراث فرهنگی با مجموعه مدیریت شهری امر تازه‌ای است و برهمین اساس تلاش می‌شود تا واژه فرسوده از بافت‌های کشور برداشته و به جای آن واژه بافت تاریخی جایگزین شود.

کد خبر 259870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز