دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و معاون رئیس‌جمهور که از زمان انتصابش تاکنون تنها یک‌بار با خبرنگاران رسانه‌های جمعی نشست داشته است، در پایان یک‌سال نخست فعالیت دولت یازدهم در یادداشتی به بازخوانی آنچه در یک‌سال اخیر در سازمان میراث فرهنگی انجام شده پرداخت.

مسعود سلطاني‌فر در حالي در كسوت رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور اين يادداشت را براي رسانه‌ها ارسال كرده است كه نيمه نخست گزارش خود را به موضوعات سياسي اختصاص داد. در نيمه دوم اين يادداشت او نوشته است كه سازمان ميراث فرهنگي تلاش بي‌وقفه‌اي براي اصلاح روندها و جبران كاستي‌هاي گذشته داشته است.

بناي نيمه ويران سازمان ميراث فرهنگي

او مسير طي شده در سازمان ميراث فرهنگي را در يك‌سال گذشته قابل دفاع خواند و گفت كه كاستي‌ها، ضعف‌ها و مشكلاتي كه طي 8سال دولت‌هاي نهم و دهم گريبانگير كشور شده بود، سازمان ميراث فرهنگي را نيز بي‌نصيب نگذاشت.رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين سازمان ميراث فرهنگي را به بنايي نيمه‌ويران با آسيب‌هاي جدي تشبيه كرد.

در بازخواني سطاني فر از سازمان ميراث فرهنگي آمده است كه «از هم‌گسيختگي معاونت‌هاي سازمان، فاجعه انتقال معاونت‌هاي ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي به شيراز و اصفهان، تصميم‌هاي غيركارشناسي در حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري و اعلام مناطق نمونه گردشگري بدون توجه به زيرساخت‌هاي لازم به همراه خلاصه‌شدن همه مأموريت‌هاي سازمان در چند بخش كوچك مانند صدور مجوزهاي بي‌رويه و چندين برنامه نمايشي پر هياهو اما كم‌تأثير و بي‌فايده، مشتي نمونه خرواري از مشكلات نهادينه‌شده در اين سازمان بود.»

سازمان زمينگير شده

آنطور كه سلطاني فر به رسانه‌ها گزارش داده، از همان روز قبول مسئوليت در نخستين جلسه شوراي معاونان، برنامه 4ساله سازمان در افق 1396كليد خورد.

براساس آنچه مسعود سلطاني فر اعلام كرده، طي سال‌هاي گذشته با استخدام‌هاي بي‌رويه، بدنه سازمان ميراث فرهنگي فربه و نيروهاي كيفي كارشناسي كنار زده شدند و تعدد نيروهاي ناكارآمد با سطوح تحصيلي پايين عملاً سازمان را زمينگيركرد.

سلطاني‌فر همچنين گفته است كه در يك‌سال گذشته جلساتي با دستگاه‌هاي مرتبط با سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد كه به امضاي ده‌ها تفاهمنامه منجر شد.

توسعه گردشگري و ثبت جهاني

او همچنين نقبي به بهبود وضعيت گردشگري كشور زده و در توضيح عملكرد نزديك به شش‌ماهه خود در سازمان ميراث فرهنگي نوشته است: در 3‌ماه نخست سال شاهد افزايش 215درصدي ورود تورهاي گردشگران خارجي به كشور بوديم و سازمان ميراث فرهنگي نيز عزم خود را براي بهبود زيرساخت‌ها و افزايش توان ارائه خدمات مطلوب و استاندارد به‌كار گرفت.

سلطاني فر همچنين در آخرين بخش از يادداشت خود اعلام كرد كه ساماندهي ثبت جهاني آثار تاريخي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در يك‌سال گذشته بود كه منجر به ثبت جهاني شهر سوخته در شهر زابل استان سيستان و بلوچستان شد.

نقد كارشناسان بر يادداشت رئيس

اما كارشناسان ميراث فرهنگي درمورد نامه مسعود سلطاني فر چه نظري دارند؟ علي هژبري باستان‌شناس و كارشناس موزه داري در ارزيابي خود از يادداشت روز گذشته مسعود سلطاني‌فر به همشهري مي‌گويد: متأسفانه در يك‌سال اخير اتفاق ناخوشايندي كه افتاده تغيير روساي ميراث فرهنگي استان‌ها بود كه به‌نظر مي‌رسد كارشناسي مناسبي براي آن انجام نشد.

به گفته هژبري، بركناري روساي ميراث فرهنگي استان‌ها سياسي بوده و افرادي از جناح‌هاي سياسي كه از آقاي سلطاني‌فر حمايت كرده‌اند به جاي كارشناسان و متخصصان ميراث فرهنگي به رياست ميراث فرهنگي استان‌ها انتخاب شده‌اند.

هژبري با انتقاد از برخي رفتارهاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي در بركناري مديران استاني مي‌گويد: وجود يك كارشناس در سازمان ميراث فرهنگي بسيار مهم‌تر از حضور افراد سياسي است.

به گفته او، مدير خوبي كه 6سال توانسته بود در حوزه كـاري‌اش در سازمــان ميراث‌فرهنگي يك استان فعاليت تخصصي كند در دوره مديريت سلطاني فر بركنار شده است.

او تأكيد كرد: آقاي سلطاني فر مسئوليت‌ها را به‌دست افرادي سپرده كه دانش كافي در حوزه ميراث فرهنگي ندارند و واقعا نمي‌دانم كه ايشان به چه موضوعي افتخار كرده‌اند.

دكتر مهدي رهبر باستان‌شناس پيشكسوت نيز در گفت‌وگو با همشهري يادداشت رئيس سازمان ميراث فرهنگي را چندان منطبق با واقعيت نمي‌داند.

به گفته رهبر در يك‌سال اخير به‌دليل بي‌پولي، كارشناسان ميراث فرهنگي و باستان‌شناس‌ها دست‌روي‌دست گذاشته و نشسته‌اند. او مي‌گويد: بهتر است آقايان اعلام كنند كه به‌دليل نبودن پول نتوانسته‌اند كاري انجام بدهند.

به گفته او، در يك‌سال اخير كار اساسي در سازمان ميراث فرهنگي انجام نشده است.

 

کد خبر 267648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha