۶ میلیون نفر از جمعیت کشور بالاتر از ۶۰ سال سن دارند.

حدود 150هزار نفر از سالمندان كشور در خانه‌هاي سالمندان و مراكز نگهداري حضور دارند. يكي از دلايلي كه سالمندان كمتري سر از خانه‌هاي نگهداري درمي‌آورند، توانمندي خود سالمندان در خود مراقبتي و جايگاهي است كه آنها در خانواده‌ها دارند. تأمين نياز سالمندان در مورد برخورداري از جايگاه خاص اجتماعي و رعايت حقوق شهروندي و حداقل خدمات سلامت يكي از وظايف مديران شهري به شمار مي‌آيد.

سياست سازمان جهاني بهداشت براي جمعيت سالمند، سالمندي فعال است. منظور از سالمندي فعال فرايندي است كه در آن سطح سلامت، مشاركت و امنيت افراد سالمند براي رسيدن به كيفيت زندگي بالاتر، ارتقا يابد. به همين منظور، جهت استفاده بهينه جمعيت در حال پير شدن از امكانات شهري، سازمان بهداشت جهاني راهنماي جهاني شهرهاي دوستدار سالمند را منتشر و شبكه‌اي براي ايجاد ارتباط و همكاري بين آنها طراحي كرده است. تهران نيز اخيرا به اين شبكه پيوسته است.

دكتر علي‌اصغر محكي مديركل مطالعات اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به اينكه سلامت شهروندان به لحاظ جسمي و روحي از اهميت برخوردار است، به همشهري‌گفت: جامعه ايران به سمت سالمندي در حركت است به همين دليل تأمين نيازهاي آنها براي مديريت شهري بايد در اولويت باشد. بخشي از نيازهاي آنها جسمي و بخشي ديگر نياز‌هاي روحي و مشاركت در جامعه است. مديريت شهري سعي دارد كه از طريق سازه‌هاي شهري شرايطي را فراهم كند كه امكان حضور سالمندان در محافل عمومي را فراهم كند.

وسايل و شرايطي كه براي ورزش آنها و پاتوق‌هايي كه در شهر قرار گرفته است، پيش‌بيني پاتوق‌هايي كه در سراي محله‌هاي شهر براي آنها درنظر گرفته شده است به دنبال ارتقاي سلامت و مشاركت آنها در شهر است. به‌عبارت ديگر ارتقاي سلامت سالمندان از طريق ايجاد فضاهاي مناسب شهري براي فعاليت‌هاي فيزيكي از اولويت‌هاي شهرداري است.

سلامت روان برخي از افراد سالمند كه پس از سال‌ها كار مداوم خانه‌نشين مي‌شوند، مي‌تواند به خطر بيفتد. استفاده از تجربيات اين افراد مي‌تواند هم براي آنها و هم براي نسل بعدي كه در اوج كار و شكوفايي هستند، مفيد باشد. احساس مفيد بودن اميد به زندگي را درافراد سالمند افزايش مي‌دهد. دكتر محكي گفت: تسهيلات ورزشي، برگزاري تورهاي تفريحي و زيارتي براي ارتقاي سلامت سالمندان در شهر برگزار مي‌شود. همچنين در سرا‌هاي محله با آموزش‌هاي شهروندي، گپ و گفت‌هاي ريش‌سفيدان با اهالي سعي شده علاوه بر انتقال ميراث فرهنگي توسط اين سرمايه‌هاي فرهنگي، روحيه سالمندان نيز ارتقا يابد.

کد خبر 262904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha