تشکیل شبکه ملی مراکز پژوهشی مدیریت شهری در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

شهرداری تهران

خلأ جدي يك نهاد مرجع در حوزه مطالعات شهري كل كشور، مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را بر آن داشت تا كار تشكيل اين شبكه ملي را براي بهره‌گيري مديران شهرهاي كشور و ساير علاقه‌مندان فراهم كند. آنگونه كه بابك نگاهداري رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران به همشهري اعلام كرده، با توجه به نقش اين مركز به‌عنوان انديشگاه شهرداري تهران در سياستگذاري‌هاي كلان و راهبردي مديريت شهري، ايده تشكيل شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري در دستور كار قرار دارد.گسترش شهر و شهرنشيني، فرصت‌ها و چالش‌هايي براي شهروندان و مديران شهري در پي داشته كه مواجهه با آنها به شيوه متعارف مديريتي امكان پذير نيست. استفاده از دانش و تجربه جهاني در كنار ظرفيت‌ها و داشته‌هاي فرهنگي و بومي مي‌تواند شهرهاي كشور را بالنده و شكوفا سازد.

به گفته بابك نگاهداري، اين شبكه البته دستاوردهاي متعددي براي مديريت شهري كشور و به‌طور ويژه براي كلانشهر تهران در پي دارد. مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، با تدوين يك برنامه جامع و پويا به‌دنبال نهادينه كردن فرهنگ پژوهش در حوزه مديريت شهري است تا بتواند با ارائه يافته‌هاي پژوهشي كارآمد در خدمت مديران اجرايي باشد. بي‌گمان درصورت تحقق اين امر آثار و بركات آن شامل ساير شهرهاي كشور نيز خواهد شد.

به گزارش همشهري، شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري سراسر كشور، نهادي غيرانتفاعي و متشكل از مراكز دولتي، عمومي و مستقل پژوهشي، تحقيقاتي و مطالعاتي در حوزه‌هاي مرتبط با مديريت شهري است كه چشم‌انداز روشني مي‌توان براي آن پيش‌بيني كرد؛ اول از اين جهت كه اين شبكه به يك مرجع تخصصي و پيشرو در تحقيقات مرتبط با مديريت شهري تبديل مي‌شود و در ميان‌مدت در سياستگذاري‌هاي حوزه‌هاي مديريت شهري تأثير‌گذار خواهد بود، در مرحله دوم و بلندمدت نيز تمام تلاش برآن معطوف است كه اين نهاد تبديل به يك نهاد مرجع در مطالعات و تحقيقات شهري در منطقه خاورميانه شده و حضور مؤثر در نهادهاي بين‌المللي حوزه مديريت شهري داشته باشد.

براساس گفته‌هاي رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، مهم‌ترين خدمات پيش‌بيني شده براي شبكه ملي مراكز پژوهشي مديريت شهري سراسر كشور به چند بخش كلي تقسيم مي‌شود كه عبارت از آموزش و ظرفيت‌سازي، پژوهش و مطالعات، پايش، انتشار دستاوردهاي علمي و ساير موضوعات است.

در حوزه آموزش نيز بايد به مواردي همچون كمك به مديران شهري و شهرداري‌ها براي كسب مهارت‌هاي مهم و مورد نياز، ارائه خدمات مشاوره‌اي و اعطاي جوايز ملي شبكه در حوزه مديريت شهري اشاره كرد يا در حوزه پژوهش و مطالعات، ساماندهي و انجام مطالعات مرتبط با آينده‌شهري و آينده‌پژوهشي و در پايش نيز همكاري در طراحي و راه‌اندازي رصدخانه‌هاي شهري از مهم‌ترين پروژه‌هاي تعريف شده براي آشنايي علاقه‌مندان به مباحث مديريت شهري است.

کد خبر 271351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha