مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که یکی از اصلی‌ترین موضوعات آن با دفاع‌مقدس گره خورده بود به همین‌خاطر اعضای شورا در حضور شهردار پایتخت به بررسی دوفوریتی لایحه‌ای پرداختند که براساس آن مجوزی به شهرداری تهران برای مساعدت و کمک به شهر حماسی خرمشهر اعطا می‌شود.

شورای شهر

البته پيش از در دستور كار قرار گرفتن اين لايحه دوفوريتي مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران ضمن گراميداشت روز 31شهريور و آغاز هفته دفاع‌مقدس، گفت: موضوع دفاع‌مقدس در جمهوري اسلامي ايران چيزي نيست كه در مورد آن سخن كوتاه گفت چراكه يكي از نادرترين حوادثي بود كه در تاريخ قبل و بعد از اسلام اتفاق افتاد. وي همچنين درگذشت حجت‌الاسلام دعاگو، امام جمعه شميرانات را به خانواده ايشان و شهروندان شميراناتي تسليت گفت.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم در اين جلسه آغاز هفته دفاع‌مقدس و آغاز سال تحصيلي، بهار علم و دانش را تبريك گفت و سپس اظهار داشت: لازم است در آستانه بازگشايي مدارس به‌طور ويژه از شهداي دانش‌آموز و دانشجو هم تجليل كنيم و ياد آنها را گرامي بداريم. قاليباف در ادامه به دفاع از لايحه مطرح شده پرداخت و در رابطه با آن گفت: من به‌عنوان شهردار تهران جزو كساني هستم كه معمولا با لايحه دوفوريتي مخالف هستم چرا كه معتقدم بايد فرصتي براي كار كارشناسي وجود داشته باشد اما اين موضوع نياز به‌كار كارشناسي ندارد و رقم آن هم زياد نيست و چون مقارن با ايام دفاع‌مقدس است بر فوريت آن تأكيد داريم. شهردار تهران يادآور شد:

«من چه به‌عنوان يك ايراني و چه به‌عنوان يك رزمنده وقتي بعد از 30سال وارد خرمشهر مي‌شوم جز خجالت چيزي برايم باقي نمي‌ماند.» پس از اين رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه در شوراي‌عالي استان‌ها براي كمك به شهرهاي ديگر در زمان بروز حوادث غيرمترقبه مصوبه‌اي پيش‌بيني شده است، گفت:‌« اين مصوبه براي قانوني شدن كمك به اينگونه مناطق به تصويب رسيد.» سپس احمد حكيمي‌پور، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر به‌عنوان يكي از مخالفان اين طرح برآمد. وي افزود: ماده ۷۳ قانون شهرداري تأكيد دارد تمام درآمدهاي هر شهرداري منحصرا بايد در همان شهر مصرف شود و ما نمي‌توانيم از درآمدهاي شهر تهران به شهرهاي ديگر كمك كنيم. حكيمي‌پور پيشنهاد كرد دوفوريت اين لايحه حذف شده و براي پيدا كردن راه بهتر براي كمك به خرمشهر كار كارشناسي انجام شود.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر اما از موافقان اين طرح بود كه ضرورت دوفوريت را مناسبت هفته دفاع‌مقدس عنوان كرد. حبيب كاشاني نيز اين كار را بسيار متبرك دانست اما در عين حال سخنان حكيمي‌پور را تأييد كرد و افزود: ما با اين پول بايد براي خرمشهر فرهنگ‌سازي‌ كنيم؛ مي‌توانيم همان كاري را در خرمشهر انجام دهيم كه در بم انجام و ماندگار شد.

اقبال شاكري نيز خاطره‌اي را از زمان 8سال دفاع‌مقدس بيان كرد و گفت:‌ وقتي به خرمشهر توجه مي‌كنيم انگار به تمام كشور توجه كرده‌ايم، شايسته نيست مردم اين شهر را در محروميت ببينيم. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز با اعلام موافقت كميسيون برنامه و بودجه با اين لايحه توضيح داد: اگر دوستان موافق اين كمك هستند بايد بدانند اين كار منع قانوني ندارد. چمران هم در تأييد سخنان دبير گفت:‌

اين موضوع در شوراي‌عالي استان‌ها تصويب شده كه درصورت رخ دادن حوادث غيرمترقبه شهرداران مي‌توانند بعد از تصويب شورا به آن شهرها كمك كنند. محمد مهدي تندگويان نيز ضمن تشكر از قاليباف در انتصاب يكي از فرزندان شاهد به‌عنوان مديركل ايثارگران شهرداري تهران، پيشنهاد كرد اين مصوبه به سمتي برود كه هدف نهايي شهرداري معلوم باشد. تندگويان تأكيد كرد: در شهر خرمشهر مي‌توانيم يك طرح بزرگ را مشخص كنيم و رقم آن هر چقدر بود به‌عنوان يك نماد كار كشوري انجام دهيم. به گفته وي شهرداري كلانشهرها مي‌توانند در اين پروژه ملي كه شهرداري تهران تعريف مي‌كند كمك كنند.

در اين ميان رئيس شورا اعلام كرد كه با نظر شهردار تهران موافق است تا تصميم اجرايي با هماهنگي شوراي شهر خرمشهر گرفته شود. محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز در ادامه پيشنهاد كرد در مصوبه قيد شود اين مبلغ صرف امور جاري شهرداري خرمشهر نشود و محل اعتبار از محل صرفه‌جويي هزينه‌هاي جاري شهرداري تهران باشد نه از محل بودجه‌هاي سرمايه‌اي و عمران. اين عضو كميسيون عمران شورا همچنين درخواست كرد به‌طور مشخص در مصوبه نوشته شود پروژه‌هايي كه شوراي شهر خرمشهر مصوب مي‌كند پروژه‌هاي خدمات شهري و فني عمراني باشد. سرخو پيشنهاد داد تا يكي از اعضاي شورا مثل خانم آباد يا آقاي كاشاني روندكار را پيگيري كنند.

محسن پيرهادي، ديگر عضو شورا نيز با اشاره به اينكه درنظر گرفتن 5ميليارد تومان رقم بسيار كمي است پيشنهاد داد كاري براي مشاركت اجتماعي خيرين انجام شود و رقم اين كمك افزايش پيدا كند. دوستي نيز اظهار داشت: ما مي‌توانيم به جاي مساعدت و كمك از كلمه هديه يا هبه استفاده كنيم و ظرف 3سال پروژه‌اي كه شوراي آن شهر پيشنهاد مي‌كند را در آن شهر اجرا كنيم. دبير پيشنهاد كرد از محل جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي نيز به لايحه اضافه شود. پس از جمع‌بندي انجام شده توسط مهدي چمران، رئيس شورا، دوفوريت اين لايحه به تصويب اعضا رسيد.

در ادامه معصومه آباد با بيان اينكه مردم خرمشهر نماد ايستادگي و مقاومت هستند، گفت:‌ «رود كارون و بندر خرمشهر يك فرصت بازرگاني و تجاري خوب است كه مي‌تواند در اقتصاد ملي اثر خوبي داشته باشد اما به‌دليل اينكه به لايروبي نياز دارد در اقتصاد شهر هيچ تحولي ايجادنشده است». آباد افزود:« براي اينكه بتوانيم يك نگاه ماندگار در شهر داشته باشيم اين رقم ۵ميليارد را اگر بتوانيم افزايش دهيم و به سقفي برسانيم كه براي لايروبي كارون كافي باشد مي‌توانيم در اقتصاد منطقه و كشور مؤثر باشيم».

مجتبي شاكري نيز پيشنهاد افزايش رقم ۵ ميلياردي را ارائه كرد و گفت:‌ براي شهر خرمشهر اين عدد در‌شأن شوراي شهر و شهرداري تهران نيست. قاليباف نيز با اعلام موافقت با افزايش سقف اين مبلغ اظهار داشت:‌ ما مي‌توانيم پيمانكاران شهر تهران را به خرمشهر فرابخوانيم تا آنها هم سودشان را كم كنند و اين كار را جهادي انجام دهند. در پايان بعد از بحث و بررسي انجام شده اين لايحه با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

  • تصويب آيين‌نامه اجرايي تبصره دهم بودجه شهرداري

در جلسه نودوششم شوراي شهر تهران رئيس كميسيون برنامه و بودجه همچنين در رابطه با آيين‌نامه اجرايي تبصره دهم بودجه شهرداري تهران توضيحاتي داد. عليرضا دبير در اين رابطه اظهار داشت:‌ در تبصره دهم بودجه سال ۹۳، شهرداري تهران را ملزم كرده‌ايم از منابع و خدمات تمام بانك‌هاي خصوصي و دولتي استفاده كند و تنها به منابع بانك شهر محدود نباشد.وي افزود: در اين تبصره همچنين مقرر شد دستورالعمل اجرايي اين تبصره براي تصويب به شوراي شهر تهران ارائه شود كه بعد از نشست با ديگر اعضاي صاحب‌نظر شورا اين تبصره بررسي شد و به تصويب رسيد.

عليرضا دبير مهم‌ترين ويژگي اين دستورالعمل را نظارت سازمان املاك و مستغلات بر بودجه غيرنقدي شهرداري تهران عنوان كرد و گفت:‌ براساس اين دستورالعمل عقد قرارداد به‌طور مستقيم توسط همه معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران ممنوع است و سازمان املاك و مستغلات متولي عقد قرارداد با كليه بانك‌هاي خصوصي و دولتي خواهد بود. براساس اين مصوبه شوراي شهر، از اين پس سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد منابع غيرنقد را هر 6‌ماه يك‌بار به شوراي شهر تهران ارائه كند. همچنين در ادامه جلسه دوفوريت اصلاحيه طرح مصوبه مورخ 87.4.22مربوط به ستاد رسيدگي به كميسيون ماده100به تصويب رسيد.

چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين خصوص يادآور شد: در سال87 هنگام تصويب مصوبه مذكور كه حضور نماينده‌اي از اعضا در زمينه مسائل شهرسازي و معماري الزامي بود به‌دليل آنكه در آن دوران وظايف حوزه شهرسازي و معماري نيز در كميسيون توسعه و عمران بررسي مي‌شد، كميسيون مربوطه شورا در ستاد رسيدگي به جرايم كميسيون ماده 100كميسيون توسعه عمران درنظر گرفته شد.

وي افزود: در شرايط فعلي كه شورا كميسيون مستقلي به نام شهرسازي و معماري دارد لازم است نام كميسيون شهرسازي در اين ستاد اصلاح شود ضمن آنكه هر دو كميسيون عمران و شهرسازي شورا در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را خواهند داشت.گفتني است در جلسه ديروز  شوراي شهر تهران بررسي طرح «حمايت از كار داوطلبانه و جهادي» در دستور كار قرار گرفت كه گزارش آن را فردا در همين صفحه مي‌خوانيد.

  • استفاده از نمك در برفروبي كاهش مي‌يابد

در ادامه جلسه ديروز شوراي شهر تهران اعضا طرح كاهش استفاده از نمك در برفروبي شهر تهران را بررسي كردند. در رابطه با اين طرح، محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست توضيحاتي را درخصوص استفاده بي‌حد و اندازه نمك در يخ‌زدايي معابر شهري در زمستان ارائه كرد. اينطور كه وي گفت آلودگي آب‌هاي سطحي، خزان زودرس درختان، از بين رفتن فضاي پيراموني معابر، تخريب آسفالت‌ها و خوردگي فلزات تنها بخش‌هايي از اثرات تخريبي استفاده از نمك است و به همين دليل بهتر است به جاي آن از فناوري روز و تجهيزات مدرن و ماشين‌هاي راهداري به جاي ماشين‌هاي راهسازي استفاده شود.

پس از وي احمد حكيمي پور نيز از خريداري 40دستگاه ماشين‌هاي نمك پاش و مخصوص برفروبي توسط شهرداري تهران خبر داد اما گفت كه اين تعداد ماشين براي تهران كافي نيست. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران اما به اعضاي شورا اين اطمينان را داد كه با توجه به تكاليفي كه در برنامه 5ساله دوم شهرداري مبني بر كاهش 15درصدي سالانه استفاده از نمك در برفروبي معابر شده است خدمات شهري به يك سمت در حركت است و خريد تجهيزات و ماشين آلات جديد برفروبي نيز قدم‌هاي اوليه‌اي است كه در اين جهت برداشته شده است. در نهايت اعضاي شورا طرح «كاهش استفاده حداكثري از نمك را در راستاي كاهش تبعات زيست‌محيطي آن» با اصلاحاتي در جهت استفاده مناسب از امكانات و فناوري روز دنيا در معابر شهري تهران به تصويب رساندند.

کد خبر 272640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha