مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تدوین لایحه «مدیریت شهری» خبر داد و گفت: این لایحه برای تأمین احتیاجات شهری هم‌اکنون به دولت تقدیم شده است.


هوشنگ خندان دل در نشست خبري روز گذشته با اشاره به اينكه انتخاب شهردار با رأي مردم در اين لايحه گنجانده شده است، افزود: علاوه بر نحوه انتخاب شهردار، تاسيس صندوق توسعه شهري و فراهم‌كردن مديريت يكپارچه شهري و ايجاد پليس شهر براي كنترل تخلفات شهري نيز در اين لايحه پيش‌بيني شده كه در حال بررسي در كميسيون‌هاي ذيربط در دولت است. رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور ادامه داد: از قانون برنامه دوم توسعه موضوع يكپارچه‌سازي‌ شهري مورد تأكيد مجامع كارشناسي و قانونگذاران بود. همچنين پيامدهاي بي‌توجهي به اين موضوع بررسي مي‌شده است. خندان‌دل اصلي‌ترين ويژگي لايحه مديريت شهري را نحوه انتخاب شهرداران عنوان كرد و افزود: در اين لايحه پيش‌بيني شده است تا در شهرهاي با جمعيت بالاي 200هزار نفر، شهرداران توسط مردم و در زمان انتخاب اعضاي شوراي شهر انتخاب شوند.

وي با بيان اينكه تاسيس يك صندوق براي توسعه امور شهري نيز اجتناب‌ناپذير است، گفت: براي تأمين احتياجات شهري به‌خصوص بين شهرهاي كوچك چنين صندوقي نقش زيادي دارد و به همين دليل در اين لايحه به آن توجه شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهري وزارت كشور افزود: در اين لايحه ايجاد يكپارچگي مديريت شهري و نظارت بيشتر بر شوراي شهر، استقرار خزانه شهر و ساماندهي جريان گردش مالي در شهرها گنجانده شده است. همچنين در اين لايحه براي بررسي تفريغ بودجه‌هاي سنواتي ديوان محاسبات شهر پيش‌بيني شده است.

رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها در ادامه تفكيك ساير وظايفي كه مربوط به امور شهر مي‌شود ولي برعهده ساير دستگاه‌هاست را ازجمله عوامل مؤثر در تحقق مديريت يكپارچه شهري عنوان كرد و افزود: طيف گسترده‌اي از اين وظايف در قالب فعاليت‌هاي ورزشي، بهزيستي، ايجاد فضاي آموزشي در مقاطع سه‌گانه، ساخت و ارائه مسكن ارزان قيمت، تأمين انرژي و موضوعات مربوط به سفر و ايرانگردي ازجمله اموري است كه بايد بر‌عهده شوراي شهر و شهرداري قرار بگيرد تا زمينه تشكيل سند توسعه‌اي در شهر فراهم شود و اقدامات مربوطه هم‌افزايي مثبتي به‌وجود بياورند.

وي درخصوص نحوه تحقق درآمدها در شهرداري‌ها گفت: چنانچه ما روش‌هايي موجه و كارشناسي شده در مقابل شهرداري‌ها براي اداره امور قرار ندهيم، اين نگراني به‌وجود مي‌آيد كه شهرداري‌ها براي ايجاد درآمدها مشكلاتي براي شهر به‌وجود بياورند كه ازجمله تأكيد بر تحقق درآمدها در حوزه ساخت‌وساز براي تأمين منابع مالي يكي از مسائلي است كه در بلندمدت براي شهر مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.

معاون عمراني و توسعه امور شهري و روستايي وزارت كشوربا بيان اينكه در حال حاضر درآمد شهرداري ناشي از عوارض ساختمان‌ها بخش بزرگي از درآمدها را فراهم مي‌كند، افزود: تنها 2 تا 2/5درصد از عوارض شهرداري‌ها برعهده مردم است ولي با اصلاح اين لايحه در يك دوره زماني 5‌تا 10ساله تركيب به شكلي اصلاح مي‌شود كه درآمد حاصل از ساخت‌وساز به كمتر از 30درصد تقليل پيدا كند و درآمدهايي كه عموم مردم را دربرمي‌گيرد به يك سوم افزايش يابد.

تخصيص 17هزار دستگاه اتوبوس به شهرها

رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور روز گذشته خبرهاي خوشي درباره توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومي شهرها اعلام كرد. به گفته خندان دل، از اسفندماه سال گذشته براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در قالب تخصيص 17هزار دستگاه اتوبوس، 8هزار تاكسي و 6هزار ون در جريان شكل‌گيري بند (ق) بودجه طرحي تهيه شده است. وي اظهار اميدواري كرد كه اين پيشنهاد زودتر در شوراي اقتصاد تصويب و اجرا شود. خندان دل درخصوص آلودگي هوا در روزهاي پاييز نيز گفت: ما براي رفع آن اقداماتي انجام داديم اما مشكلات آلودگي هوا در يك دوره زماني طولاني ايجاد شده و رفع آن نيز به يك دوره نسبتا طولاني نياز دارد ولي اقدام مؤثر براي اين موضوع تلاش براي بهبود كيفيت سوخت است كه به‌دليل تكنولوژي‌هاي قديمي به‌وجود آمده بود.

کد خبر 271504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha