یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران برنامه تهران‌گردی این هفته را به مناسبت هفته میراث فرهنگی به بازار بزرگ تهران اختصاص داد و با عبور از دالان‌های تنگ و باریک، از بناهای تاریخی این محدوده دیدن کرد.

گشت رئیس شورای شهردرطهران قدیم


در این برنامه رئیس شورای شهر تهران در مغازه‌های کبابی، نانوایی، مسگری، قهوه‌خانه و چندحجره‌دار باسابقه بازار حضور یافت و با مالکان و فروشندگان آنها گفت‌وگو کرد. وی ابتدا در یکی از قدیمی‌ترین کبابی‌های تهران حضور یافت؛ کبابی مهدی ایروانی که از 120سال پیش تاکنون فعالیت دارد. مسجدجامعی سپس به دیدار یکی از قدیمی‌ترین کفاشی‌های بازار با 105سال قدمت رفت.

کوچک‌ترین قهوه‌خانه ایران

برنامه کشف تهران روز جمعه رئیس شورای شهر با کشف یکی از کوچک‌ترین قهوه‌خانه‌های ایران، مشهور به قهوه‌خانه حاج علی درویش نیز همراه شد. به گفته صاحب آن سابقه تاسیس این قهوه‌خانه 2مترمربعی به سال1297 برمی‌گردد و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

رئیس شورای شهر در ادامه و پس از حضور در یک مسگری قدیمی بازار به 2حمام تاریخی بازار (حمام بازارچه حاج قاسم و حمام مهدی‌خان) رفت و پای خاطرات و درددل‌های شاغلان در صنف حمامی نشست. مسجدجامعی هنگام بازدید از حمام مهدی‌خان، گفت: این حمام مربوط به دوره قاجاریه است و قرار شده با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شود. رئیس شورای شهر همچنین در مسیر کوچه‌های بازار با تعدادی از باربران شاغل در بازار برخورد کرد و جویای احوال و وضعیت کار، درآمد، زندگی و خانواده آنها شد. در این بین مسجد جامعی وقتی فهمید باربران بازار بیمه نیستند، گفت: ما بلافاصله مسئله بیمه باربران بازار تهران را در دستور کار شورا قرار خواهیم داد.

موزه مشاهیر در خانه ملک

رئیس شورای شهر تهران، سپس به بازدید بناهای تاریخی بازار مانند آب انبار سیدولی از موقوفات امامزاده زید(ع) رفت. وی در بازدید از سرای ظل‌السلطان که دارای 2بخش تاریخی صفوی و قاجاری است، گفت: «بخشی که مربوط به دوره قاجار است «گودال باغچه» نام دارد که امروز بخشی از آن مرمت شده و بخشی دیگر نیز باید به سبک سنتی و حجره‌دار ساخته شود. به‌دلیل ضروری بودن مرمت این بنا، قرار شده مالکان طرح پیشنهادی خود را به میراث فرهنگی ارائه کنند تا پس از تصمیم‌گیری در شورای فنی میراث فرهنگی، کار مرمت بنا به‌زودی آغاز شود.» گفتنی است سرای ظل‌السلطان از موقوفه‌های ظل‌السلطان است که پس از آزاد شدن از زندان و هنگامی که املاک وی را باز پس دادند، یک‌عشر این محل را به نام امیرالمومنین(ع)، یک‌عشر به نام امام حسین(ع) و یک‌عشر دیگر آن را به نام حضرت عباس(ع) وقف کرد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین از منزل تاریخی حاج حسین آقای ملک، دیدن و بر تبدیل این خانه قدیمی به موزه مشاهیر تهران تأکید کرد. از دیگر مکان‌هایی که رئیس شورای شهر و گروه کشف تهران به آنجا رفتند سرای فیل‌خانه ناصری، دروازه نو، حصار شاه‌طهماسبی، باغ ایلچی، امامزاده سیدناصرالدین، کاروانسرای روغنی، بازارچه حاج قاسم، گذر لوطی‌صالح و چند عمارت تاریخی دیگر بود. مسجد جامعی درباره سرای فیل‌خانه اینطور توضیح داد: «در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، اینجا محلی برای نگهداری فیل‌های شاه قاجار بود و باید هرچه سریع‌تر این بنا به ثبت میراث فرهنگی برسد.» مسجدجامعی سپس به دروازه نو رفت و از بقایای ستون‌های آخرین دروازه قاجاری تهران دیدن کرد. رئیس شورای شهر تهران همچنین از باقیمانده بخشی از دیوار خشتی حصار شاه طهماسبی در سرای ماشاء‌الله، دیدن کرد. وی سپس در باغ ایلچی حاضر شد و درباره تاریخچه این باغ اظهار داشت: اینجا محل سابق سفارت روسیه در زمان جنگ میان ایران و روسیه بود که پس از آن قسمت‌هایی از ایران طی قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای جدا شد. وی تصریح کرد: بهتر است وزارت امورخارجه این بنا را خریداری کند و میراث فرهنگی نیز کار مرمت و بازسازی این عمارت را بر عهده گیرد.

کشف قدیمی‌ترین سنگ قبر تهران

در برنامه کشف تهران این هفته، گروه به سرای روغنی‌ها رفتند و از نوع معماری و وضعیت ایمنی این سرا نیز اطلاعاتی به‌دست آوردند. در این دیدار قرار شد با همکاری شهرداری، ایمن‌سازی این سرا و دیگر سراهای شبیه این انجام شود. مسجد جامعی پس از بازدید از بازار آل یاسین و بنای حسام لشگر، به بازار حاج قاسم از قدیمی‌ترین بازارهای تهران که سابقه دوره صفوی دارد نیز رفت و از نحوه مرمت این بازار تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی دیدن کرد. وی هنگام عبور از گذر لوطی صالح، دقایقی در این مکان توقف کرد و درباره شخصیت لوطی صالح و دلیل شهرت او توضیحاتی داد. مسجد جامعی و اهالی تهران‌گردی همچنین از چهارسوق بزرگ گذشتند و به مدرسه خان محمدیه رفتند. رئیس شورا سپس به حسینیه صدرالعلما، تیمچه حاجب الدوله و امامزاده زید بن علی بن حسین(ع) رفت. از نکات قابل توجه این بازدید، کشف قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود تهران در امامزاده زید بود، سنگی که مربوط به یکی از شاعران تهران به نام مولانا فخرالدین بن حیدر طهرانی و تاریخ آن مربوط به سال 547 است.

 

کد خبر 259716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز