یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه بودجه ۲۱ سازمان و ۱۸ شرکت وابسته به شهرداری تهران را در شصت و چهارمین جلسه خود به تصویب رساندند.

شورای شهر

در این جلسه‌ اعضای شورا درخصوص کمبود بودجه برخی از شرکت‌ها، علل بررسی جداگانه بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها از بودجه کل شهرداری به بحث پرداختند.علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی این لایحه گفت: بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها از حیث درآمد حدود 3هزار و 888میلیارد تومان و از حیث هزینه‌ها و سایر مصارف نیز 4هزار و 307میلیارد تومان است. وی تأکید کرد که برنامه‌ها عین آن چیزی است که کمیسیون‌های مربوطه تصویب کرده‌اند. دبیر در ادامه به کمبود‌هایی که در برخی از شرکت‌ها از نظر بودجه وجود دارد اشاره کرد. به گفته وی در شرکت بهره‌برداری مترو بیش از 300میلیارد تومان، در سازمان آتش‌نشانی 36میلیارد تومان و در سازمان عمران مناطق 9میلیارد تومان کمبود بودجه وجود دارد که از شهرداری خواسته شد درصورت لزوم این ارقام را در اصلاحیه بودجه لحاظ کند.

اینطور که این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد شهرداری موظف است بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها را تا پایان اردیبهشت‌ماه ابلاغ کند و سازمان‌ها و شرکت‌ها هم باید تمام فعالیت‌های خود را در این چارچوب به انجام برسانند. دبیر به این نکته هم اشاره کرد که امسال شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری 20درصد افزایش حقوق را داشته باشند.

پیشنهاد بررسی واحد بودجه‌ها

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا به تعدیل نیروها تا سقف 4درصد اشاره کرد و افزود: در بخش مترو با توجه به بهره‌برداری خطوط جدید تا 30کیلومتر در سال با کمبود نیرو هم مواجه خواهیم شد بنابراین این تبصره نباید برای چنین مجموعه‌هایی یکسان اجرا شود.محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا یادآور شد: براساس میزان اعتباری که در برنامه 5ساله شهرداری و در لایحه سال 93دیده شده است نباید تعدیل نیروها به یک میزان باشد.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران نیز تأکید کرد که خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها درآمد اختصاصی دارند و براساس مصوبات هیأت رئیسه و آیین‌نامه معاملاتی هزینه می‌کنند. به گفته وی این در حالی است که این بخش از در آمد برای خودشان نیست و باید قابل کنترل باشد. وی پیشنهاد داد بخش درآمدهای اختصاصی شرکت‌ها و سازمان‌ها در بودجه دیده شود.

ضرورت تصویب واحد بودجه‌ها

نایب‌رئیس شورا هم با اشاره به اینکه شرکت‌ها و سازمان‌ها در این 2ماه سال93 بلاتکلیف بودند بر ضرورت هرچه سریع‌تر تصویب این بودجه تأکید کرد. مرتضی طلایی عنوان کرد که اگر پیشنهادهایی هم است کمیسیون‌ها آنها‌ را در طول سال اعمال و اصلاح کنند.

شهردار تهران هم در جلسه شورا حضور داشت. محمدباقر قالیباف اظهار داشت: «شهرداری در چند مدل فعالیت می‌کند. در وهله اول یا به‌صورت مستقیم ماموریت‌ها را اجرایی می‌کند یا از طریق واگذاری به بخش خصوصی کارها را به سرانجام می‌رساند یا از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به‌خودش کارها را پیگیری می‌کند که آنها نیز طبق قانون تجارت با سیستم درآمد و هزینه فعالیت می‌کنند.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز گفت: چون کار سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری عملیاتی است، شورا باید در جزئیات آن وارد شود. احمد دنیامالی تصویب بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها را همزمان با بودجه کل در سال آینده پیشنهاد داد. وی در ادامه با اشاره به منابع درآمدی برخی شرکت‌ها از تبلیغات محیطی گفت: «با توجه به اغتشاش بصری و ایمنی در بزرگراه‌ها، می‌پذیریم که درآمدها در حوزه زیباسازی از این بخش ثابت بماند اما حجم آن کاهش یابد.»

مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورا نیز خواستار دریافت برنامه‌نرم‌افزاری بودجه شد تا بتوان آمارهای آن را مقایسه کرد. قالیباف در پاسخ به این مسئله گفت: راه‌های دیگری برای ارائه برنامه‌ها وجود دارد. اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا اما تبصره‌ها را عین بودجه اعلام کرد.

قالیباف شهردار تهران، در این میان در رابطه با اینکه چرا بودجه شرکت‌ها جداگانه بررسی می‌شود گفت: بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها با هم فرستاده شده و همیشه اینطوری بوده که اینها پشت سرهم تصویب می‌شده است. شهردار پایتخت اعلام کرد که حسابرسی شرکت‌ها انجام می‌شود و وی به‌عنوان رئیس مجمع هم این موضوع را پیگیری می‌کند. علاوه بر این هیچ هیأت مدیره و شورای سازمانی حق ندارد آیین‌نامه حقوق جدید تصویب کند. شهردار تهران یادآور شد که در سال‌های اخیر بیش از 100شرکت وابسته به شهرداری به 49شرکت تقلیل یافته است.در نهایت با توجه به تمام اظهارات اعضا، این لایحه به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

طرح ساماندهی نماهای تهران به شورا ارائه می‌شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در شصت و چهارمین جلسه شورا با تصویب لایحه‌ای مبنی بر «اجازه گسترش فعالیت سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های سودآور بخش خصوصی توسط سازمان بازنشستگی شهرداری تهران» به سازمان بازنشستگی اجازه دادند سهام شرکت‌های سودآور شهرداری را خریداری و شرکت پشتیبانی مادر(هلدینگ) را تأسیس کند.
همچنین دو فوریت و اصل طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی نماهای شهر تهران به تصویب اعضای شورای شهر رسید. براساس این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد، حداکثر ظرف مدت یک‌ماه لایحه ساماندهی (طراحی، کنترل و اجرای) نماهای شهر تهران را برای بررسی و تصویب به شورای شهر ارائه کند. در پایان این جلسه همچنین اعضای شورای شهر تهران طی نامه‌ای از شهرداری تهران خواستند تا پیرو سانحه به‌وجود آمده (شب جمعه 93.2.19) در سیستم ترن‌هوایی شهربازی پارک ارم که منجر به مصدومیت شدید 3 نفر از شهروندان تهرانی شده است، تا بررسی فنی و ایمنی تجهیزات این مجموعه، دستگاه‌های آسیب‌زا متوقف شوند.

تذکرات و نکات خارج از دستور اعضا

اسماعیل دوستی؛ نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز از موضعگیری بموقع و هوشمندانه محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جهت مسائل هسته‌ای و دیپلمات‌های کشورمان تقدیر و تشکر کرد.ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل نیز با اشاره به بازدیدی که از سازمان بهشت‌زهرا(س) و دیداری که با کارکنان این مجموعه داشته است، از مجموعه مدیریت شهری خواست تا نسبت به سخت و زیان‌آور بودن شغل کارمندان غسالخانه این سازمان اقدامات لازم را انجام دهند.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز گزارش مختصری از بررسی‌های صورت‌گرفته درخصوص سانحه اتوبوس در بزرگراه آزادگان ارائه کرد و افزود: تاکنون 2 جلسه داشته‌ایم، اما چون 8 نفر در این حادثه جانشان را از دست داده‌اند و از این تعداد، 7 نفرشان بر اثر وارد شدن اجسام برنده و تیز فوت شده‌اند، بررسی همه‌جانبه و دقیق حادثه ضروری است.

معصومه آباد؛ رئیس کمیسیون ایمنی و مدیریت بحران با توجه به حادثه مشابهی که در سال گذشته در پارک ارم رخ داده است پیشنهاد داد تا مشخص شدن علت اصلی حادثه این مجموعه تعطیل شود که با واکنش مثبت سایر اعضا مواجه شد. احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به توجه شورا و شهرداری درخصوص حوادثی که با جان انسان‌ها مرتبط است، تأکید کرد: چون مجموعه پارک ارم خارج از حوزه مدیریتی شهرداری تهران اداره می‌شود باید برای رسیدگی و تعطیل کردن این مجموعه تا بررسی دقیق حادثه از راه قانونی استفاده کنیم.

سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز با اشاره به گذشت سالروز شوراها بدون برگزاری هیچ برنامه‌ای از سوی وزارت کشور گفت: از دولت یازدهم گله‌مندیم که با توجه به تعامل خوبی که میان شوراها و دولت با پیشگامی شورای شهر تهران به‌وجود آمده است، چرا روز شوراها را به سکوت گذراند.

کد خبر 259220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز