چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

اینطور که منابع تاریخی عنوان می‌کند دروازه‌هایی که زمانی با بناهای مستحکم و بلند در اطراف و در نقاطی از حصار و برج و باروی شهر تهران بودند، از زمان رضاخان به بعد کم‌کم رو به خرابی رفتند تا امروز که کمتر اثری از آنها دیده شود.

تهران

شاید تنها دروازه باقیمانده از دوران‌های گذشته، یکی دروازه باغ‌ملی و دیگری بخش کوچکی از دروازه محمدیه واقع در مدخل بازار عباس‌آباد باشد. حال چند تن از اعضای شورای شهر تهران و به‌ویژه مجتبی شاکری که رئیس کمیته نامگذاری معابر پایتخت است به‌دنبال این هستند تا دوباره دروازه‌های تهران احیا شود؛ البته به سبکی تازه و با ترکیبی از معماری قدیم و امروز تهران. اینطور که اعضای شورا اعلام می‌کنند برای انجام این کار مشکلی در بخش اعتبارات هم وجود ندارد.

به همین منظور روز گذشته 2عضو شورای شهر تهران از محل دروازه‌های شهر تهران بازدید کردند تا احیای این دروازه‌ها در دستور کار شورا و شهرداری پایتخت قرار گیرد. مرتضی طلایی و مجتبی شاکری به محل دروازه‌های خانی‌آباد نو، دروازه نو، دروازه‌سرای الماسیه، دروازه چراغ گاز، علاءالدوله، دروازه دولت، دروازه یوسف‌آباد، دروازه کریم‌خانی و همچنین محل قدیمی‌ترین یخچال تهران رفتند و پس از آشنایی با مکان‌ها و نقطه‌یابی دروازه‌های پایتخت، گزارشی تهیه کردند تا در قالب ‌طرحی در صحن شورا مطرح شود.

طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران این اقدام را در راستای تلاش‌های شورا برای احیای بافت‌های تاریخی عنوان کرد. وی در این بازدید گفت: با طرح بازسازی و احیای دروازه‌های تهران بنا داریم مطالعات و کارهای کارشناسی انجام دهیم و درصورت امکان برخی از دروازه‌های تهران را به همان سبک و سیاق بازسازی کنیم. به گفته وی این حرکت در مسیر توجه بیشتر به تهران قدیم انجام می‌گیرد، ضمن اینکه اخیراً شهردار تهران نیز اقدام خوبی را در منطقه12 انجام داده و این منطقه را به‌عنوان بافت تاریخی تهران معرفی کرده است.

توجه به دروازه‌ها در برنامه 5 ساله شهرداری

اینطور که طلایی گفته در برنامه 5ساله شهرداری هم به این موضوع توجه شده است تا اگر امکان احداث دروازه‌های گذشته تهران به‌خصوص از لحاظ محیط وجود داشت، این کار انجام شود. نایب‌رئیس شورای شهر تهران افزود: «اگر جانمایی مناسبی برای احیای این دروازه‌ها صورت گیرد به‌طور قطع از مدل دروازه‌های قدیم تهران در احداث مجدد آنها استفاده خواهیم کرد چرا که ما می‌خواهیم تاریخ کشورمان و معماری گذشته خود را حفظ کنیم. اگرچه ما طرحی را در دست تدوین داریم که براساس آن در مدخل‌های ورودی تهران دروازه‌هایی احداث شوند که ورود به شهر تهران را به مسافران نوید دهند.»

تدوین برنامه حفظ بناهای تاریخی

مرتضی طلایی در ادامه با اشاره به اینکه آیندگان نیز باید از میراث شهر ما بهره‌مند شوند نظر خود را در رابطه با حفظ اماکن تاریخی اینطور بیان کرد که باید استفاده بهینه از این اماکن مورد توجه قرار گیرد به عقیده وی متأسفانه تا‌کنون نگرش اینطور بوده که از این ابنیه تنها حفظ و نگهداری شود درحالی‌که برنامه‌ای برای بهره‌برداری از آنها وجود نداشته است به همین دلیل این بناها به مرور زمان تخریب هم شده‌اند. این در شرایطی است که اگر این ابنیه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت ضمن نگهداری از آن، ارتباطی معنادار بین آن و مردم هم ایجاد می‌شد. طلایی در این‌باره به یک‌نمونه اشاره می‌کند؛ قهوه خانه آذری که هم‌اکنون مردم از آن استفاده می‌کنند و هم اینکه این بنا حفظ و نگهداری می‌شود. وی البته اظهار کرد هم‌اکنون برای این منظور برنامه‌ای با کمک مسئولان سازمان میراث فرهنگی در حال تدوین است.

بازتعریف تهران با احیای دروازه‌ها و برج‌ و باروها

شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر که پیش از این اعلام کرده بود تهران 14دروازه اصلی دارد، از نامگذاری این دروازه‌ها به نام معصومان و سوره‌های قرآنی خبر داد. به گفته وی پس از بررسی‌های لازم، سفارش برای طراحی و معماری این دروازه‌ها شروع می‌شود و سعی بر این خواهد بود معماری آنها از تهران قدیم و تهران امروز باشد.

وی عقیده دارد که بازیابی هویت تاریخی تهران می‌تواند در طراحی و سیما و منظر شهری برای ما مفید باشد و آثار تاریخی دستمایه خوبی است برای بازتعریف تهران. به گفته شاکری تهران در گذشته برج و بارو داشته که حصار تهران بوده‌اند و می‌توانند در بازیابی هویت شهر تهران مؤثر باشند. رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین از جلسه‌ای در هفته آینده خبر داد که به همراه معاونت عمران و سازمان زیباسازی شهرداری این موضوع در آن بررسی می‌شود و برنامه‌ای دقیق و مدون برای احداث دروازه‌ها در تهران تدوین می‌شود.

کد خبر 258803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز