اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعتراض خود را نسبت به استفاده از رانت‌های دولتی برای زمین‌خواری در اطراف تهران ابراز داشتند.


به گفته اعضای شورای شهر، ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق کوهستانی اطراف تهران تهدیدی بر تخریب محیط‌زیست و جان شهروندان تهرانی است. معصومه آباد و رحمت‌الله حافظی از اعضای شورای شهر تهران در بازدیدی که از روستاهای مناطق شمیرانات، رودبار وقصران، سد لتیان و رودخانه جاجرود داشتند بر تهدید آمیز بودن ساخت و سازهای غیرمجاز با استفاده از رانت‌های دولتی در این روستاها تأکید کردند. نکته قابل توجه در این بازدید آلودگی‌ها و تخریب زیست‌محیطی و آلودگی آب‌هایی بود که جان شهروندان تهرانی را در معرض خطر قرار می‌داد. معصومه آباد با اشاره به نادیده گرفتن قوانین از سوی برخی افراد گفت: متأسفانه اجرای قوانین در این مناطق تنها برای مردمی است که دسترسی به هیچ مسئولی ندارند و قانون تنها برای روستاییان اجرا می‌شود. رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شهرداری تهران با ابراز تأسف از اینکه فضاهای تفرجگاهی کوهستان‌های اطراف تهران که زمانی برای آسایش مردم بود حالا به تهدیدی برای جان آنها تبدیل شده گفت: ما در حوزه حفظ محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی قوانین مترقی داریم اما تبعیت از این قوانین تنها برای عده‌ای است که دستشان به هیچ جایی بند نیست و درمقابل افرادی با پول این قوانین را زیر پا می‌گذارند، حقوق شهروندی را نادیده می‌گیرند، محیط‌زیست را تخریب می‌کنند و به منابع طبیعی متعرض می‌شوند، چرا که فقط از قدرت سیاسی برخوردار هستند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: در منطقه‌ای که برای یک روستای 800 نفره تنها یک خانه بهداشت وجود دارد که حتی مادران باردار نمی‌توانند در آن زایمان طبیعی کنند، ویلاهایی ساخته می‌شود که آدمی را به شگفت می‌آورد که چطور در مسیرهای تنگ و باریک مصالح مورد نیاز آنها حمل شده است. به راستی این اختلاف طبقاتی از کجا ناشی شده است؟ آباد با اشاره به مصوبه شورای امنیت ملی در سال 78 مبنی بر رعایت حریم 150 متری رودخانه‌ها در ساخت و سازها تصریح کرد: در سال 78 شورای امنیت ملی برای جلوگیری از آلودگی بیشتر آب شرب مردم تهران رعایت حریم 150 متری روخانه‌ها را در لواسان، رودبار و قصران و شمشک به اجرا درآورد اما در ورودی جاده فشم، در روستای لالون و چند روستای دیگر ساختمان‌ها و هتل‌هایی ساخته شده که نه تنها حریم 150 متری را رعایت نکرده بلکه در دل رودخانه ساخته و سبب تغییر جریان آب هم شده‌اند.

آباد بابت ساخت‌وسازهای بی‌رویه در باغ‌های گیلاس و آلبالو نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: آنچه بیش از همه در این بازدید دردناک و غیرقابل تحمل بود، آلودگی آب‌هایی است که در سرچشمه از زلالی و گوارایی همتا ندارند اما به سبب این ساخت و سازها و نبود فاضلاب، در ادامه مسیر خود با زباله در هم آمیخته و آلودگی را با خود به رودخانه جاجرود و از آنجا به سد لتیان منتقل می‌کنند. در این بازدید رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز با ابراز گلایه از وضعیت موجود در این مناطق گفت: نبود فاضلاب در مناطق روستایی و نیز ساخت وسازهای غیرمجاز سبب شده آلودگی‌های فراوانی در آب رودخانه‌ها وجود داشته باشد که این امر در نهایت سلامت شهروندان تهرانی را به خطر می‌اندازد. وی ادامه داد: تأسف بر انگیز است وقتی با زمین‌خوارهایی مواجه می‌شویم که عمدتا از رانت جایگاه دولتی و حکومتی خود استفاده می‌کنند که ما امروز یک نمونه عینی را در روستای لالون دیدیم. وی تصریح کرد: اینگونه مسائل باید به افکار عمومی منتقل شود تا صاحبان قدرت دیگر در پناه کوه‌ها قرار نگیرند و پاسخگو باشند، این وظیفه هر یک از شهروندان است که چرایی این اعمال خلاف را مطالبه کنند وظیفه رسانه‌ها و سازمان صدا و سیما است که اطلاع‌رسانی کنند، اگر چنین نشد بدین معناست که همگی ما در تخریب محیط‌زیست خود شریک بوده‌ایم.

کد خبر 259377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز