یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سفرهای درون‌شهری خود در روزهای جمعه، همراه با گروه کشف تهران این بار به منطقه ۵در شمال غرب تهران رفت و از بخش‌های مختلف این منطقه و به‌ویژه محله کن و برخی از باغ‌ها و درختان کهنسال این منطقه دیدن کرد و پای صحبت بزرگان محل نشست.

تأکید برحفظ درختان کهنسال و پل آجری کن

 

درخت هزار ساله با پایه 8نفره

احمد مسجد جامعی، برنامه کشف تهران این هفته را از محله کن آغاز کرد و در این میان ابتدا نوبت به «یکه باغ» رسید؛ باغی در حدود 50هزار متر که از طرف حاج ملا علی کنی برای امور خیریه و کمک به نیازمندان وقف شده است. مسجدجامعی و گروه همراه سپس در کوچه پس‌کوچه‌های باریک باغستان‌های کن راه افتادند و به کنار درخت چنار کهنسالی رسیدند که گفته می‌شود عمری بیش از هزار سال دارد. رئیس شورای شهر و 7نفر از اعضای گروه در پای این درخت دست در دست هم دور آن حلقه زدند تا مشخص شود قطر بن‌پایه این درخت به اندازه حلقه‌ای از 8نفر با دستان باز است.

دیگر قسمت جالب برنامه گروه کشف تهران حضور در باغی بود که عمارت قدیمی آن متعلق به مادر امیرکبیر بوده و هنوز پا برجاست. آنها سپس به یکی از باغ‌های قدیمی همجوار رودخانه کن رفتند که پیش از این، محل یکی از 7آسیاب قدیمی کن بوده است. میزبان این بخش یکی از مردان کهنسال کن و خانواده و دوستانش بودند؛ مرد کهنسال و با تجربه‌ای که تاریخ کن و وضعیت طبیعی و نحوه توزیع آب را به خوبی در خاطر داشت و آن‌را برای مهمانان تشریح کرد.

رئیس و اعضای گروه در ادامه به دیدن دیگر درختان چنار کهنسالی که در خیابان‌ها و کوچه‌های باریک کن سایه‌انداز و طراوت‌بخش این محل هستند، رفتند. مسجدجامعی در این بخش خطاب به شهردار منطقه و برخی از بزرگان محله کن گفت: هرکاری برای توسعه محل یا تعریض معابر یا ساخت‌وساز انجام می‌دهید با اولویت حفظ این درختان باشد. وی همچنین در پای یکی دیگر از درختان چندصدساله که در جوار یک ساختمان قرار گرفته بود، گفت: چه خوب است که این ساختمان به نفع این درخت تخریب و حریم این درخت قدیمی آزاد شود. اینطور که مسجدجامعی عنوان کرد یکی از کشف‌های آنها در روز جمعه این بوده که فهمیده‌اند تبار درختان چنار خیابان ولیعصر هم از درختان چنار کن است.

تأکید بر ثبت ملی پل قدیمی کن

بازدید از پل آجری کن با قدمت بیش از 80سال، ادامه برنامه گروه کشف تهران در روز جمعه بود. در این قسمت مسجدجامعی با بیان اینکه این پل از سال1312 بنا شده و هم‌اکنون 81سال سن دارد اعلام کرد که متأسفانه این پل در میراث فرهنگی ثبت نشده است.

گروه کشف تهران در ادامه برنامه از حمام 800ساله کن، امامزاده شعیب، امامزاده جعفر و مزار شهدای کن و منزل پدری حضرت آیت‌الله مهدوی کنی نیز بازدید کردند. مسجدجامعی و گروه کشف تهران سپس به مناسبت روز معلم با حضور در یکی از مدارس با سابقه کن با معلمان بازنشسته دیدار کرد و به خاطراتشان و مشکلاتشان گوش داد. رئیس شورای شهر تهران روز جمعه به خانه روستایی پدر آیت‌الله مهدوی کنی هم سرکشی کرد و از تمامی نقاط آن ازجمله اتاقی که آیت‌الله کنی در آن تا قبل از طلبگی حضور داشته، آب انبار و از حیاط زیبای آن بازدید کرد. برادرزاده آیت‌الله مهدوی کنی در این بازدید با بیان اینکه خانه ثبت ملی نشده گفت: قدمت این خانه 300سال است و متعلق به جد پدری آیت‌الله مهدوی کنی بوده و از سال 71به بعد کسی در این خانه زندگی نکرده است. رئیس شورای شهر پس از بازدید از این خانه از پیشنهاد تبدیل خانه پدری آیت‌الله مهدوی کنی به موزه کن خبر داد. وی سپس به مدرسه نابینایان محبی واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی رفت و با حضور در جمع ورزشکاران نابینای این مدرسه با آنان گفت‌وگویی صمیمانه داشت. وی در ادامه برنامه به خانه و کتابخانه علامه محمدتقی جعفری نیز رفت و ضمن دیدار با خانواده آن عالم فرزانه و آشنایی با بخش‌های مختلف کتابخانه ایشان گفت: باید جلسات سخنرانی در این خانه با همان آدابی که در زمان حیات ایشان ادامه داشته است احیا شود.

کد خبر 258293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز