سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

دیروز یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه وین به شورای شهر تهران آمده بود تا دومین نشست تخصصی شورا با عنوان «برنامه توسعه مدیریت شهری ۲۰۵۰وین» با حضور وی برگزار شود.

لزوم ارتباط تهران و وین برای توسعه شهری باکیفیت


در این نشست که احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، معصومه آباد، علی صابری و غلامرضا انصاری اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند، دکتر رضا هل‌فروش استاد دانشکده فنی وین به ارائه مطالبی درخصوص چگونگی مدیریت شهر وین و دلایل انتخاب این شهر در 3سال به‌عنوان شهر برتر از لحاظ کیفیت زندگی پرداخت. در این نشست موضوعات جدیدی مطرح شد که البته نشان می‌داد بسیاری از موانع سد راه توسعه پایدار شهر در گرو تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

مسجدجامعی در این نشست ابتدا با بیان اینکه انتقال تجربیات دیگر شهرهای جهان درخصوص مدیریت شهرها باعث مدیریت هرچه بهتر شهر تهران می‌شود گفت: این استاد دانشگاه، دانش خود را در انجام پروژه‌های مطالعاتی و همکاری مشترک با سیاستگذاران کلان جمع‌آوری کرده است و این جلسه فرصت مغتنمی برای استفاده از این دانش و تجربیات است؛ ضمن آنکه برخی از مطالعات دکتر هل فروش درباره شهرهای ایرانی و شهر تهران است.

سپس نوبت به دکتر هل‌فروش رسید تا درباره توسعه پایدار وین، هوشمند شدن این شهر، مشارکت مردمی و همچنین فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی کوچک در وین صحبت کند؛ پارامترهایی که باعث شده است تا وین نسبت به عوامل مختلف مقاوم‌ باشد. وی در این نشست از برقراری ارتباط مسئولان و مدیران شهری با مردم از طریق نرم‌افزارها هم گفت و در این‌باره مثال هم زد: «در وین شهروندان می‌توانند هنگام خارج شدن از خانه از طریق نرم‌افزاری روی گوشی‌همراه خود جای پارک را پیدا کنند تا وقتی به مقصد خود می‌رسند دنبال جای پارک نگردند.»

این استاد دانشگاه در رابطه با آلودگی هوای این شهر نیز گفت که در وین مردم از وسایل حمل ونقل شخصی استفاده می‌کنند و دولت سوبسیدی در این خصوص برای تولید خودروهای هیبریدی درنظر می‌گیرد. از دیگر مثال‌هایی که وی زد بحث کارخانه زباله‌سوز وین بود که در وسط شهر قرار دارد و بدون داشتن کوچک‌ترین آلودگی، تأمین‌کننده انرژی گرمایی و برودتی ساختمان‌ها هم است؛ به‌نوعی که از طریق سوزندان زباله، آب داغ به سمت خانه‌ها پمپاژ شده و وارد رادیاتور منازل می‌شود.

به عقیده هل‌فروش بحث اقتصاد مقاومتی بحث مهمی است و خیلی از شهرهای بزرگ دنیا نیز به آن توجه دارند و فقط مخصوص زمان تحریم نیست. وی در این‌باره گفت که بین اقتصاد مقاومتی و شهر فیزیکی مقاوم ارتباط معناداری وجود دارد. وی بر مدیریت و برنامه‌ریزی یکپارچه‌شهری با استفاده از ایده‌های همگانی و مشارکت مردمی تأکید کرد.

الگوبرداری از شهرهای با آرامش

پس از صحبت‌های این استاد دانشگاه وین، حافظی با ابراز امیدواری از اینکه بتوان به جایی رسید تا شهری آرامش بخش برای زندگی شهروندان ایجاد کرد گفت: برای رسیدن به این هدف می‌توان با تعامل و ارتباط با شهرهایی که این راه را طی کرده‌اند از تجربیات آنها استفاده کرد و آنها را به‌صورت الگو مورد توجه قرار داد.

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد داد تا کارگروهی برای دنبال کردن موضوع سنت و مدرنیته در شهر تشکیل شود تا سیمایی از آینده شهر را که برای مدیریت شهری بسیار مفید است ارائه کند. علیرضا صابری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم از هل‌فروش پرسید که واقعا مسئله شهر دسترس‌پذیر آیا به‌صورت پیوسته در همه مباحث معماری و قوانین مدیریت شهری وین دیده شده یا صرفا فقط در بحث فنی وجود دارد؟ هل‌فروش هم در جواب پاسخ داد: «با بررسی ما در همه جای شهر این مبحث دیده شده است و معلولان و افراد با ناتوانی جسمی می‌توانند از خدمات شهری به راحتی بهره ببرند.»

گفتنی است در این نشست احمد مسجدجامعی، از پیشنهاد استاد دانشگاه وین برای برقراری ارتباط بین مدیران شهری تهران و وین استقبال کرد و خواست تا این مسئله پیگیری شود. هل‌فروش هم در پایان از برقراری ارتباط پژوهشی و تحقیقی بین دانشگاه‌ وین با چند دانشگاه معتبر ایران خبر داد.

 

کد خبر 257752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز