سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴کشور، مسجد با ویژگی‌هایی چون توانا در ایجاد انگیزه‌های دینی با توجه به رخدادهای جهان اسلام، برخورداری از ظرفیت بالا در امورفرهنگی مذهبی و به‌عنوان محور محلات و برخوردار از برنامه‌های متنوع با توجه به نیاز نسل جوان درنظر گرفته شده است.

مسجد

این رویکرد در سند توسعه مساجد در شهر تهران نیز دنبال شده و قرار است مسجد که از آن به‌عنوان مرکز ثقل فضای شهری یاد می‌شود مسائلی مانند تحکیم هویت محله‌ای، ارتقای کیفیت معماری به‌عنوان نماد هویتی تهران، دسترسی آسان وهمچنین نفوذ بیشتر در زندگی مردم را مورد توجه قرار دهد.

مدیریت شهری در این دوره بیش از قبل به توسعه مساجد توجه نشان داده است به‌طوری که مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورا اعلام کرد که از 400میلیارد تومانی که در سال 93برای فعالیت‌های فرهنگی شهرداری درنظر گرفته شده، بالغ بریک سوم صرف ساخت و تعمیر مساجد خواهد شد.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در گفت‌وگوبا همشهری دلیل توجه مدیریت شهری به موضوع مسجد را به جز اهمیت بالای این نهاد در فرهنگ‌سازی‌، فقر پایتخت درخصوص تعداد مسجد عنوان کرد و گفت: سرانه کنونی مسجد در شهر تهران کمتر از 15سانتی متر است که نشان می‌دهد تهران به لحاظ داشتن مسجد فقیرترین شهر کشور است درحالی‌که سرانه استاندارد باید حدود 7متر باشد.

وی گفت: در کل کشور 65هزار مسجد وجود دارد که برای حدود 70میلیون جمعیت کشور میزان مطلوبی است اما شهر تهران با بیش از 8میلیون جمعیت، تنها 2هزارمسجد دارد که این وضعیت مطلوبی نیست البته تعداد مساجد تهران تا چند سال پیش که شهرداری به‌طور جدی به ساخت و توسعه مسجد ورود کند رقمی کمتر از این بوده است.

شورای چهارم شهر تهران در یکی از مصوبات اخیر خود طرحی را به تصویب رساند که براساس آن قرار است تا پایان برنامه 5ساله دوم شهرداری یعنی تا پایان سال 1397، تعداد 400باب مسجد به مساجد موجود در این شهرافزوده شود. البته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تأکید کرد که شورای شهر به‌دنبال‌ ایجاد مساجد در زمین‌هایی با قطعات بزرگ نیست بلکه هدف ازاین مصوبه ایجاد مساجدی در دسترس مردم و با داشتن امکاناتی قابل‌قبول در محلات است.

احداث مساجد در بعضی نقاط خاص و ویژه در تهران نیز رویکرد دیگری است که مدیریت شهری در همین حوزه دنبال می‌کند. حدود 3هفته پیش کلنگ احداث مسجد برج میلاد تهران به زمین زده شد و قراراست مسجدی با بهره‌گیری از معماری فاخر ایرانی و نمادهای اسلامی در قطب گردشگری پایتخت ساخته شود تا به گفته قالیباف نماد تهران نیز صاحب مسجد شود و جنبه مذهبی در کنار بعد فرهنگی و گردشگری مجموعه برج میلاد، بسته کاملی از فعالیت‌های فرهنگی را در خود جای دهد.

در آستانه‌ماه محرم سال گذشته نیز با حضور مدیران شهری و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین قرائتی جلسه‌ای برگزار شد و وی دراین نشست پیشنهاد ساخت 72مسجد به نیت 72شهید کربلا را داد. چندی بعد از این تصمیم کلنگ احداث نخستین مسجد درضلع غربی میدان آزادی و با نام 72تن برزمین زده شد که هم‌اکنون در حال تکمیل است.

ناصحی همچنین تأکید کرد: درخصوص مساجد 2رسالت دنبال می‌شود؛ یکی ساخت مسجد و دیگری تشویق برای حضور بیشتر نمازگزاران در مسجد. به همین دلیل شورای شهر جلسات مشترکی را با دیگر نهادهای مسئول برگزار کرده است.

تعداد مساجد ساخته‌شده توسط شهرداری به تفکیک سال احداث

طبق آمار ارائه شده از سوی معاونت اجتماعی شهرداری از سال 84تا پایان 91، مناطق شهرداری 75باب مسجد در تهران ساخته‌اند که بیشترین آنها یعنی 18مورد، در سال 91ساخته شده است. سال 89با 13باب مسجد و سال 84با احداث 12مسجد به‌ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.همچنین درهمین مدت بیشترین مسجد به‌ترتیب در مناطق 5، 22و 4ساخته شده است.

نمودار مقایسه‌ای امکانات موجود در مساجد مناطق به تفکیک نوع

بیشتر مساجد ساخته شده مجهز به امکانات و فضاهایی مانند کتابخانه، درمانگاه، استخر، فضای آموزشی و... هستند. 25مورد از آنها صاحب کتابخانه، 21مورد دارای فضای آموزشی و12مورد دارای فضای تجاری هستند و حتی 4مسجد نیز امکانات جانبی مانند رستوران و کافی شاپ دارند.

کد خبر 258572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز