امیر عباس تقی‌پور*: تأمین اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت و تعالی جوامع و رکن اساسی تحقق عدالت اجتماعی محسوب می‌شود و بدیهی است روابط‌عمومی می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای از اقدامات آگاهانه، مستمر و برنامه‌ریزی شده، در تحقق کامل آن، نقشی غیر قابل انکار ایفا کند.

امیر عباس تقی‌پور

روابط‌عمومی در سازمان تأمین اجتماعی که هم‌اینک متولی ارائه خدمات و حمایت‌های گوناگون بیمه‌ای و درمانی به بیش از 38 میلیون نفر از جمعیت کشور است به عنوان یکی از واحدهای تحت مدیریت عالی‌ترین مقام اجرایی سازمان، نقش عمده‌ای در تنظیم مناسبات و ایجاد تفاهم میان شرکای اجتماعی سازمان دارد.

انتقال دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان به مدیران ارشد و انعکاس سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد سازمان در کنار تبیین راهبردهای اساسی به مخاطبان از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی در سازمان تأمین اجتماعی است.

تبیین، تشریح و ترویج حقوق و وظایف هر یک از شرکای اجتماعی نیز می‌تواند بیانگر نقش حرفه‌ای روابط‌عمومی سازمان به عنوان مدعی‌العموم مخاطبان و وکیل مدافع سازمان باشد.

همچنین در مسیر انجام وظایف حرفه‌ای در این سازمان، لزوم ارتباط حرفه‌ای و اخلاقی با رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی- مخاطبان سازمان- اهمیت دوچندانی در قیاس با سازمان‌های دیگر می‌یابد ضمن آنکه روابط‌عمومی سازمان نباید از تنظیم ارتباطات درون سازمانی غافل شود.

اگر در تشریح وظایف روابط‌عمومی سازمان به همین مقدار بسنده کنیم باید تأکید شود که اهمیت شناسایی و انجام این وظایف آنجایی بیشتر می‌شود که با تعدد و تنوع مخاطبان روبرو هستیم.

گستردگی مخاطبان سازمان در گستره وسیع جغرافیای ایران اسلامی، اقتضاء می‌کند روابط‌عمومی با دسته‌بندی صحیح مخاطبان به لحاظ مختصات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به تنظیم تعامل خود با شرکای اجتماعی‌اش بپردازد.

صد البته انجام بهینه این وظایف مستلزم برخورداری مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان از بینشی عمیق و شناختی دقیق از مخاطبان و تسلط به حرفه و هنر خود است.

با تقدیر از تلاش‌های ارزشمند مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی واحدهای بیمه‌ای، درمانی و شرکت‌ها و مؤسسات سازمان تأمین اجتماعی، 27 اردیبهشت ماه، روز روابط‌عمومی و آغاز دومین هفته گرامیداشت روابط‌عمومی جمهوری اسلامی ایران را به تمامی استادان، فعالان و دست‌اندرکاران روابط‌عمومی تبریک عرض می‌نمایم.

* مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط‌عمومی
سازمان تأمین اجتماعی

کد خبر 259540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز