همشهری آنلاین: دکتر بشیر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: «ساخت افکار عمومی» و ایجاد «ذهنیت مشترک اجتماعی» از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌هاست که کمتر به آن توجه شده است.

دکتر حسن بشیر با بیان این مطلب اظهار داشت: توجه به مدیریت افکار عمومی در روابط‌ عمومی الکترونیک، الزامات و پیش‌نیازهایی دارد که باید به آنها توجه شود. روابط‌عمومی در صدد است که بر اساس اهداف تعیین‌شده، محتوای تبلیغاتی و پیام‌رسانی خود را به گونه‌ای به مخاطبان مختلف برساند که آنان را با خود همسو و همدل سازد. بنابراین،‌ در این زمینه نوعی از «ساخت ذهنیت» که همان «ساخت افکار» ‌است، مورد نظر قرار می‌گیرد.

این استاد ارتباطات بین‌الملل ادامه داد: اگر این حرکت «ساخت ذهنیت» به شکل طبیعی و غیر افراطی انجام گیرد، می‌تواند به عنوان یک جریان غالب فکری حداقل برای مدتی در میان مخاطبان ثبیت شود.

بشیر با اشاره به اینکه برای ایجاد «ذهنیت مشترک اجتماعی» ‌که نوعی از «ساخت افکار عمومی» است، روش مناسب را باید پیدا کرد، به تشریح برخی از این روش‌ها پرداخت و گفت: ابداع ایده مناسب و ممتاز برای سازمان برای تبدیل شدن آن به یک فکر عمومی، یکی از این روش‌هاست که این ایده باید از «وجهه کافی»، «هویت مناسب» و «معنای کافی» برخوردار باشد.

وی تولیدسازی ایده مزبور در اشکال مختلف قابل رمزگشایی توسط مردم را روش دوم ساخت ذهنیت توسط روابط‌عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: این مرحله بسیار مهم است. در حقیقت، کدها و رمزهای استفاده‌ شده در تولیدسازی ایده، باید به گونه‌ای باشند که مخاطبان مختلف بتوانند آنها را رمزگشایی کنند. عدم رمزگشایی کدهای مزبور می‌تواند نه تنها رابطه را با بن‌بست روبه‌رو سازد، بلکه نوعی از سوء‌تفاهم را نیز ایجاد کند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات، سومین روش مدیریت افکار عمومی توسط روابط‌عمومی را «توزیع‌سازی ایده به اشکال گوناگون و مفید» دانست و افزود: ابداع و تولید ایده ممتاز زمانی می‌تواند مؤثر باشد که توزیع‌سازی مفید داشته باشد. توزیع‌سازی ایده و در حقیقت پیام سازمان، عبارت از فرایند شناخت مخاطبان و چگونگی رساندن پیام مناسب برای آنان در زمان، مکان و موقعیت مطلوب است. این حرکت نیازمند چندین محور مربوط به «شناخت» است که باید مورد توجه قرار گیرند: «شناخت کافی مخاطبان»، «شناخت لازم موقعیت‌های زمانی و مکانی»،‌ «شناخت شیوه‌های مناسب اطلاع‌رسانی»، «شناخت چگونگی به‌کارگیری شیوه‌ها برای اطلاع‌رسانی»‌ و بالاخره «شناخت چگونگی تأثیرگذاری پیام بر مخاطبان».

بشیر از «تنوع‌سازی پیام» به عنوان روشی مؤثر برای شکل‌دهی افکار عمومی نام برد و گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های مؤثر در ایجاد افکار عمومی، ‌تنوع‌سازی پیام بر یک یا چند محور خاص مرتبط با یکدیگر که بتوانند همدیگر را تقویت کنند و استمراریت پیام در اذهان مخاطبان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام فهم افکار عمومی، احترام به افکار عمومی، تعامل دائمی با افکار عمومی و ارزیابی مستمر افکار عمومی را از الزامات روابط‌عمومی‌ها برای موفقیت هدایت افکار عمومی دانست.

 نهمین همایش روابط‌ عمومی الکترونیک با موضوع «روابط‌ عمومی الکترونیک و مدیریت افکار عمومی» روز 27 اردیبهشت‌ ماه در تهران برگزار می‌شود.

  • منبع: وبگاه شخصی دکتر حسن بشیر
کد خبر 259425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز