چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

فناوری> آیدا ابوترابی: روبات‌های انسان ‌نما از جذاب‌ترین روبات‌های دنیا هستند. اختراعاتی که سال‌هاست با آدم‌ آهنی‌های خشک و بی‌روح کارتون‌ها و کتاب‌های قدیمی فاصله گرفته‌اند و در حال حاضر خیلی کارها از دستشان برمی‌آید.

از روبات آشپزخانه تا رهبر ارکستر

پیش‌بینی می‌شود حضور این روبات‌ها در زندگی معمول ما بیش‌تر شود. اما کجاها باید انتظار دیدن این روبات‌ها را داشته باشیم؟!

* * *

معلم‌های روباتی، جذاب یا بی‌احساس؟

ساخت روبات‌های معلم، اختراع جدیدی نیست، اما چند‌سالی است که استفاده از آن‌ها در مدارس دنیا جدی‌تر و بیش‌تر شده است. ژاپن یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است. روبات‌های معلم زیادی در این کشور ساخته و در کلاس درس مورد آزمایش قرار گرفته است. این روبات‌ها توانایی‌های مختلفی دارند؛ از کتاب‌خواندن و جواب‌دادن به سؤال‌ها گرفته تا آموزش زبان. استفاده از این روبات‌ها واکنش‌های متفاوتی داشته است.

گروهی می‌گویند معلم‌های آهنی برای دانش‌آموزان جذابند و باعث تقویت روند آموزشی می‌شوند. گروهی از دانش‌آموزان می‌گویند جواب‌دادن به این روبات‌ها راحت‌تر از جواب‌دادن به معلم است و استرس کم‌تری ایجاد می‌کند. گروهی هم می‌گویند معلم باید حس داشته باشد و بتواند واکنش‌های متفاوتی به دانش‌آموزان بدهد.

البته دانشمندان برای این مشکل هم راه‌حلی پیدا کرده‌اند. روبات‌های معلم امروزی توانایی تغییر‌‌دادن لحن، صدا و حتی صورتشان را دارند و می‌توانند عصبانی و ناراحت شوند یا با تعجب نگاه کنند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

 

حرف‌‌گوش‌ کن و فرز!

زندگی روزمره‌ی همه‌ی ما پر از کارهای جورواجور و مشترک مثل تمیز‌کردن خانه، شستن ظرف، جارو‌کردن و... است. یکی از رایج‌ترین کارایی‌های روبات‌ها، کمک به انجام کارهای خانه است. اما برای این‌کار روبات‌ها باید توانایی حرکتی بسیار بالایی داشته باشند وگرنه یا به این‌ور و آن‌‌ور می‌خورند یا ظرف‌ها را می‌شکنند و بدتر ریخت و پاش می‌کنند! مثلاً این‌که روباتی بتواند بطری آب را در دستش بگیرد و آب را درون یک لیوان بریزد، کاری بسیار پیچیده است. تخمین سایز بطری و لیوان، محاسبه‌ی دقیق گنجایش لیوان، فشاری که باید به ظرف وارد شود که نه لیز بخورد و نه بشکند، همه‌ی این‌ها شاید برای ما پیش پا افتاده باشد، اما برای روبات‌های آهنی خدمتکار یعنی هزاران سیم، مهره، پیچ و برنامه!

روبات‌های خدمتکار امروزی از پس خیلی کارها بر می‌آیند، جابه‌جا کردن وسایل، شست‌وشو، جارو‌کردن و در یک کلام گوش‌دادن به حرف‌های صاحبش! روبات‌های دستیار در محل کار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

 

رهبری آهنی نت‌ها

‌چندین سال پیش وقتی اولین رهبر ارکستر روباتیک معرفی شد، خیلی‌ها تعجب کردند. این‌که روبات‌ها را بتوان وارد حوزه‌ی موسیقی کرد، به نظر عجیب می‌رسید. اما وقتی یک کنسرت رسمی به رهبری یک آدم‌آهنی با موفقیت برگزار شد، فهمیدند که انگار روبات‌ها به خوبی از پس این کار هم بر می‌آیند.

«آسیمو»‌ از شناخته‌شده‌ترین روبات‌های رهبر ارکستر است که به خوبی ریتم‌های موسیقی را تشخیص می‌دهد. البته آسیموها که ساخت شرکت هوندا هستند انواع و اقسامی دارند که تنها یکی از آن‌ها رهبر ارکستر است. این روبات‌ها حدود ۱۳۰ سانتی‌متر قد و ۵۰کیلوگرم وزن دارند و می‌توانند از پله بالا و پایین بروند. برخی از آن‌ها حتی می‌توانند فوتبال بازی کنند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

 

رقابت بدون حسادت!

فکر کن می‌خواهی برای مسابقات پینگ‌پنگ آماده شوی، باید به سختی تمرین کنی. برای همین با یک نفر بالاتر از سطح خودت باید مبارزه کنی تا قوی شوی. اما کسی وجود ندارد، چاره چیست؟ استفاده از یک روبات ورزشکار!

«توپیو» یکی از معروف‌ترین روبات‌های ورزشکار است که حسابی به ورزش پینگ‌پنگ تسلط دارد. این روبات در مسابقات زیادی شرکت کرده است. توپیو ۱۸۸ سانتی‌متر قد و ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد. برای ساختش از دانش هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده است. شاید هدف اصلی این روبات آموزش ورزشکاران نبوده، اما پیش‌بینی می‌شود در آینده این گونه از روبات‌ها برای مبارزه با ورزشکاران مورد استفاده قرار بگیرند. رقیب‌هایی که بدون هیچ‌گونه حسادت بازی می‌کنند!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

 

آشی که روبات‌ها برایمان می‌پزند!

این‌جا رستورانی در یکی از شهرهای چین است. این رستوران یک رستوران خاص است، اما نه غذای خاصی دارد و نه محیط و دکوراسیون خاصی! مهم‌ترین ویژگی این رستوران به روبات بودن آشپزهایش است. مواد اولیه در جای مشخصی قرار می‌گیرد و بقیه‌ی کارها را روبات‌ها انجام می‌دهند. پخت انواع غذاها از قبل روی نرم‌افزار آن‌ها تنظیم شده است. این روبات‌ها وظیفه‌ی رساندن غذای آماده شده به مشتری را هم به عهده دارند. البته روباتی که پیش‌خدمت است با روبات آشپز فرق می‌کند. در نگاه اول شاید استفاده از روبات در رستوران کاری تبلیغاتی برای جذب مشتری به حساب بیاید، اما به گفته‌ی صاحبان این رستوران، وجود روبات‌ها هزینه‌های آشپزی و سرو غذا را کاهش داده است. برای همین است که رستوران‌های دیگری هم تمایل خودشان را به استفاده از این روبات‌ها اعلام کرده‌اند. باید امتحان کرد و دید این روبات‌ها برای ما و آینده‌ی شغل آشپزی چه آشی می‌پزند؟!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۲

کد خبر 259166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز