چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: حتماً می‌دانید که الماس، این ماده‌ی گران‌قیمت، از کربن به دست می‌آید. اتفاقی که سال‌ها برای به‌وجود آمدنش در طبیعت، زمان لازم است اما حالا دانشمندان گفته‌اند می‌خواهند خودشان الماس بسازند، آن هم از هوای آلوده!

ساخت الماس از هوای آلوده

یکی از راه‌های از بین بردن آلودگی هوا، تصفیه‌ی هوا و حذف کربن از آن است. اما این‌که با کربن جدا شده بتوان الماس ساخت، بحث دیگری است. دانشمندان این طرح را برای مبارزه با آلودگی هوای شهر پکن در چین مطرح کرده‌اند و قرار است سال دیگر اولین دستگاه ساخت الماس در یکی از پارک‌های آلوده‌ی پکن نصب شود.

به گفته‌ی مدیران این پروژه، دستگاه سازنده‌ی الماس عملکرد ساده‌ای دارد. این دستگاه در زیر زمین قرار می‌گیرد و میدان الکترومغناطیسی‌ای به‌وجود می‌آورد که دود و ذرات معلقِ موجود در هوا را جذب می‌کند و به این ترتیب هوا پاک خواهد شد!

بخش قابل توجهی از ذرات معلق در هوای آلوده، کربن است. وقتی کربن به‌مدت دو یا سه هفته تحت فشار زیادی قرار گیرد، الماس به دست می‌آید. شاید به اندازه‌ی الماس واقعی زیبا و درخشان نباشد، اما در صنعت جواهر سازی می‌توان از آن‌ استفاده‌ کرد. البته دانشمندان می‌گویند این کار به تنهایی برای پاک‌شدن هوای شهرهای آلوده جواب نمی‌دهد و باید هم‌چنان به روش‌های دیگر و فرهنگ‌سازی‌های بین مردم فکر کرد.

کد خبر 258392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز