چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: بعضی از رفتارهای ما آدم‌ها نادرست‌اند. برای تغییر آن‌ها باید مدام به خودمان یادآوری کنیم. یادآوری کنیم تا یادمان بماند کدام کارمان غلط است و چه رفتاری باید به جایش انجام دهیم، باید هرروز به خودمان تذکر دهیم.

اشتباه‌هایمان را پیدا کنیم

توجه به جزئیات روزمره‌ی زندگی، تأثیرات مهم و بزرگی در آینده‌ی زمین می‌تواند داشته باشد. پس بیایید از همین لحظه غلط‌های خودمان را بگیریم و آن قدر از رویشان جریمه بنویسم که دیگر تکرار نشوند!

 

لامپ اضافی خاموش!

همیشه و همه‌وقت یادمان باشد که چراغ‌های اضافی را خاموش کنیم و از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنیم. این کار را نه فقط به‌خاطر کم‌کردن هزینه‌ی برق و مصرف انرژی، که برای کم‌شدن آلودگی نوری و جلوگیری از گرم‌شدن کره‌ی زمین، هم انجام دهیم!

 

دوچرخه همیشه، همه جا!

شاید به نظر تکراری و پیش پا افتاده بیاید، اما آن‌قدر مهم است که در همه‌ی کشورهای پیشرفته‌ی دنیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با آلودگی هوا از آن یاد می‌شود؛ استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی‌کردن به جای ماشین‌سواری!

 

هد‌رندادن انرژی!

اگر کولر روشن است، پس چرا پنجره باز است؟ چرا برای دم‌کردن یک لیوان چای، یک کتری آب، جوش آورده‌ای؟ چرا کامپیوترت را روشن گذاشته‌ای و رفته‌ای؟ خیلی از ما در روز به‌همین سادگی انرژی را هدر می‌دهیم. اگر لحظه‌ای به آینده‌ی زمین فکر کنیم، حتماً جور دیگری رفتار خواهیم کرد.

 

در محله‌ بمانیم!     

خرید دارید؟ می‌خواهید به کتابخانه بروید؟ در پارک می‌خواهید قدم بزنید؟ خب چرا راه دور می‌روید؟ استفاده‌کردن از امکانات محله‌تان یعنی رفت‌ و آمد کم‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر! از اینترنت هم می‌توان برای خیلی کارها استفاده کرد و رفت‌ و‌ آمدها را کاهش داد.

 

نه، به یک‌بار‌مصرف!

هوا دارد گرم می‌شود و طی روز ممکن است تشنه شویم و آب بخواهیم. می‌دانی اگر هر یک از ما روزی یک لیوان یا بطری یک‌بار‌مصرف دور بیندازیم، در سال چه تعدادی می‌شود؟! پس بیایید قمقمه و لیوان را جایگزین بطری و لیوان یک‌بار‌مصرف کنیم.

 

ب مثل بازیافت!

جدا‌کردن زباله‌ی خشک و تر، جداسازی کاغذ از زباله و در کل توجه به بازیافت کار سختی نیست. کافی است هر‌کس از خودش شروع کند. نگران تک‌تک برگ‌های کاغذی‌ای باشیم که روزی جان داشتند و حالا به راحتی به سطل آشغال شوت می‌شوند!

 

من، یک داوطلب سبز!

در شهرهای مختلف به مناسبت‌های گوناگون برنامه‌های زیست‌محیطی برگزار می‌شود. سعی کنید در آن‌ها شرکت کنید. پاکسازی کوه، دشت و ساحل از زباله یا مراقبت از حیوانات کار لذت‌بخشی است، یک‌بار امتحانش کنید!

 

مایه‌ی حیات را دریابیم!

اگر بدانیم از هر شش نفر در دنیا، یک نفر به آب تمیز دسترسی ندارد (طبق آمار سال ۲۰۱۱ میلادی) آبی که ته لیوانمان باقی مانده را هم دور نخواهیم ریخت. چکه‌کردن شیر دستشویی مدرسه و خانه، نشتی لوله‌ی آب در خیابان، با یک تلفن و یا تذکر درست می‌شوند، اگر ما بی‌تفاوت نباشیم!

 

کیسه‌ی پلاستیک؟ هرگز!

خریدهای کوچک را به راحتی می‌توان در کیف گذاشت. خریدهای بزرگ را هم در کیسه‌های پارچه‌ای! پس چرا از کیسه‌ی پلاستیکی که این‌همه برای طبیعت مضر است استفاده کنیم؟ بیایید با خودمان قرار بگذاریم تا جایی که می‌شود از کیسه‌ی پلاستیک کم و کم‌تر استفاده کنیم!

 

کمپوست؛ به صرفه و پاک!

اگر باغچه و حیاط دارید، طرز تهیه‌ی کود طبیعی از زباله‌های خانگی را یاد بگیرید. با این روش کود بسیار مرغوبی به دست می‌آید که می‌توانید از آن برای خاک گلدان یا باغچه‌تان استفاده کنید. به این ترتیب تولید زباله‌تان هم کم می‌شود.

کد خبر 259836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز