چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون نخست وزیر روسیه هشدار داده که اگر آمریکا با پیشنهاد دولتش برای تشکیل برنامه مشترک سپر موشکی موافقت نکند روسیه ممکن است برای دفاع از خود موشک هایش را در مرز با اروپا فعال کند.

 به گزارش بی بی سی،سرگئی ایوانف، معاون نخست وزیر روسیه که گفته می شود احتمالا جانشین ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خواهد شد،در جریان سفری به تاشکند، پایتخت ازبکستان، گفت اگر آمریکا با پیشنهاد روسیه برای تشکیل سپر دفاع موشکی مشترک (تبادل اطلاعات میان روسیه و ناتو) موافقت کند دولت روسیه از استفاده از موشک های خود در کالینینگراد، در نزدیکی مرز با لهستان، منصرف خواهد شد.

آمریکا اعلام کرده قصد دارد در اروپا سپر دفاع موشکی ایجاد کند و از چندی پیش درصدد بوده این طرح خود را در جمهوری چک و لهستان - دو کشور کمونیستی سابق - به اجرا درآورد.

دولت روسیه از طرح آمریکا برای گسترش سپر دفاع موشکی به شرق اروپا خشمگین است.

سپر دفاع موشکی برای اروپا

سپر دفاع موشکی نامی است که بر ادامه برنامه دولت آمریکا موسوم به طرح دفاع استراتژیک گذاشته شده است.

سابقه برنامه ای برای استقرار سیستم انهدام موشک های شوروی - و بعدا چین - قبل از اصابت آنها به هدف های خود در خاک ایالات متحده به دهه 1950 باز می گردد اما در دهه 1980بود که این برنامه به عنوان تلاشی برای تحت پوشش قرار دادن تمامی خاک ایالات متحده مطرح شد.

در اوایل دهه 1980، رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا، برنامه گسترده ای را تحت عنوان طرح دفاع استراتژیک (و معروف به جنگ ستارگان) برای حفاظت از این کشور در برابر حملات موشک های حامل کلاهک اتمی مطرح کرد که، به گفته برخی ناظران، در نهایت می بایست به ناکارآمدی و حذف تمامی زرادخانه های هسته ای در جهان منجر شود.

بر اساس این طرح، یک سیستم کامل راداری برای ردگیری و انهدام موشک های شوروی سابق - قبل از اصابت آنها به هدف در آمریکا - تمامی خاک آمریکا را تحت پوشش قرار می داد.

این برنامه در سال های بعد از زمامداری رونالد ریگان به طور جدی دنبال نشد اما در سال 2002، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، اعلام  کرد ایالات متحده برنامه دفاع موشکی را با جدیت دنبال خواهد کرد.

همزمان، دو کشور انگلیس و دانمارک نیز با ارائه تسهیلاتی برای استقرار سیستم های راداری و موشکی، از آمریکا خواستند این دو کشور را نیز تحت پوشش سپر دفاع موشکی قرار دهد.

در سال های اخیر، ایالات متحده مذاکراتی را با لهستان و چند کشور دیگر اروپای شرقی در مورد تعمیم دفاع ضد موشکی به این کشورها دنبال کرده است.

کد خبر 25817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز