همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: پیوستن گرجستان و اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موجب افزایش جو بی اعتمادی میان مسکو و ناتو می شود.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آندره دنیزوف معاون "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز( 15 تیر) اعلام کرد : پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو نه تنها کمکی به بهبود روابط روسیه با اعضای ناتو نمی کند، بلکه موجب افزایش جو بی اعتمادی در منطقه نیز می شود.

دنیزوف افزود : منظور من این نیست که پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو موجب سرد شدن روابط روسیه و کشورهای عضو این سازمان می شود، بلکه منظور من این بود که پیوستن این دو کشور به ناتو در شرایط فعلی لزوم چندانی ندارد و طرح گسترش ناتو به شرق نمی تواند کمکی به حل بحران های جهانی بکند.

 به گزارش مهر،این مقام روس در ادامه افزود : در شرایطی که ما نیازمند افزایش اطمینان و تفاهم دو جانبه با کشورهای عضو ناتوهستیم پیوستن گرجستان و اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مانع از دستیابی به این دو هدف می شود.

در همین رابطه روز گذشته نیز وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرده بود : تمایل کشورهای اروپایی به گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) به شرق قاره اروپا موجب بازگشت به دوران جنگ سرد می شود.

بر اساس این گزارش، تا کنون شش کشور استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در شرق اروپا و سه کشور تازه استقلال یافته در حوزه دریای بالتیک به ناتو پیوسته اند و اوکراین و گرجستان نیز به تازگی اعلام کرده اند که برنامه هایی را برای پیوستن به ناتو در دست بررسی دارند.

مسکو در سال های اخیر بارها نگرانی خود را از گسترش ناتو به سمت شرق اعلام کرده، اما سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به هشدار مقامات کرملین توجه نمی کند.

کد خبر 25886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز