سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اختلاف‌نظر دیرینه روسیه و گرجستان بر سر مناطق بحران‌زده شمال گرجستان و ادعای تفلیس درمورد حمایت مسکو از جدایی‌طلبان گرجی با طرح ادعایی از سوی مقامات ارشد گرجستان پیرامون نقض حریم هوایی این کشور توسط جنگنده‌های روس احیا شد.

به گزارش مرکز خبری ریانووستی وزارت امور خارجه گرجستان روز گذشته با احضار گلا بژوآشویلی، سفیر روسیه در تفلیس خواستار ارائه توضیح از سوی وی و وزارت امور خارجه روسیه پیرامون عبور یک فروند جنگنده روسیه از مرزهای دو کشور و پرتاب یک فروند موشک به سوی روستای سیتلوبانی، واقع در 65 کیلومتری شمال تفلیس شد.

آشویلی پس از دیدار با وزیر امور خارجه گرجستان در جمع خبرنگاران تأکید کرد احتمال نقض حریم هوایی گرجستان از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه صفر است.

پیش از او مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه هم چنین اتهامی را رد کرده بودند اما گرجی‌ها که بر ادعای خود اصرار دارند، می‌گویند حتی موشک پرتاب شده توسط جنگنده روسی به‌دلیل عمل نکردن در حوالی روستای سیتلوبانی موجود است.

وزارت کشور گرجستان با انتشار یادداشتی نقض حریم هوایی گرجستان را اقدامی جنگی علیه این کشور توصیف کرد. با این حال شبکه‌های تلویزیونی گرجستان هیچ تصویری از این موشک که به گفته مقامات گرجی پس از برخورد با زمین عمل نکرده است، منتشر نکرده‌اند.

ادعای اوستیای جنوبی

اوستیای جنوبی که در اولین ماه‌های پس از جدایی گرجستان از اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقبال کرد و در سال‌های 1991 و 1992 موجب بروز ناآرامی‌هایی شد که صدها کشته برجای گذاشت هنوز هم موضوعی حساس در روابط مسکو و تفلیس است.

مقامات گرجستان که هنوز هم به‌دنبال بازگرداندن این منطقه به قلمرو کشورشان هستند همیشه مسکو را به تحریک احساسات جدایی‌طلبانه در بین ساکنان اوستیای جنوبی متهم کرده‌اند.

جالب این‌که اوستیای جنوبی هم گرجستان را به نقض حریم هوایی و شلیک موشکی به داخل قلمرو خود متهم کرد.

دولت محلی اوستیا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک فروند جنگنده گرجستان که احتمالاً سوخو 25 یا میگ 29 بوده دیروز وارد حریم هوایی اوستیای جنوبی شده و یک فروند موشک به سوی روستای سیناگار شلیک کرده است.

اگرچه درمورد صحت ادعای هریک از طرفین این ماجرا تردید وجود دارد اما به‌ظاهر مقامات اوستیای جنوبی برای کمرنگ کردن ادعای رهبران تفلیس ادعای تعرض گرجستان به حریم این جمهوری را مطرح کرده‌اند.

کد خبر 28437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز