همشهری آنلاین: اقدام روسیه در نصب پرچم خود در اعماق آب‌های یخ زده قطب شمال با اعتراض کشورهای دیگری که قطب شمال را جزو دارایی خود می‌دانند، روبرو شده است.

به گزارش دویچه وله،کاوشگران روسی در یک اقدام گسترده‌ زیردریایی، پرچم سه رنگ این کشور را که از فلز زوال‌ناپذیر تیتانیوم ساخته شده است، در کف دریا، درعمق چهار هزار متری آب‌های یخ‌زده‌ی قطب شمال برافراشتند.[سابقه موضوع]

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه اعلام کرد که کاوش‌های جاری ثابت می‌کند که کوه‌های زیر دریای یخ با خشکی‌های روسیه مرتبط هستند. بدین ترتیب روسیه با اقدامی جنجالی، ادعای ارضی خود را در مورد قطب شمال مورد تأکید قرار داد.

پتر مک‌کی، وزیر امور خارجه‌ کانادا، در واکنشی برآشفته نسبت به اقدام اخیر روسیه گفت، «قطب شمال متعلق به کانادا و جزو سرزمین ماست». یک فرستنده‌ تلویزیونی کانادا اعلام کرد که این کشور، چهار کشتی گشتی برای تأمین امنیت و حق مالکیت در قطب شمال مستقر خواهد ساخت.

واکنش دانمارک نسبت به این اقدام روسیه نیز اعتراضی بود. این کشور متقابلاً بر مالکیت خود بر قطب تأکید نمود و برافراشتن پرچم روسیه در اعماق دریای یخ را بی‌اهمیت و مضحک خواند.

دیگر کشورهای قطبی، یعنی ایالات متحده‌ی آمریکا و نروژ نیز بر ادعای ارضی خود در مورد قطب شمال  تاکید کردند.

در مقابل، وزیر خارجه‌ روسیه از این انتقادات اظهار شگفتی کرد و  گفت، تا کنون چنین بوده که کاوشگران همواره در هر نقطه‌ای پرچم خود را برافراشته‌اند. همتای کانادایی او خاطر نشان ساخت که برافراشتن پرچم، اهمیت حقوقی ندارد و ما در سده‌های چهاردهم و پانزدهم زندگی نمی‌کنیم.

روسیه نخستین بار در سال ۲۰۰۱ با زیردریایی‌های کوچک خود به ژرفای دریای یخ نفوذ کرد و اعلام نمود که دو سوم قطب شمال متعلق به این کشوراست.

وضعیت حقوقی قطب شمال هنوز از طرف سازمان ملل متحد روشن نشده است.

مجمع‌الجزایر یخی قطب شمال دارای زمستان‌های طولانی و بسیار سرد است. برودت هوا گاهی تا ۷۰ درجه زیر صفر می‌رسد. ساکنان قطب شمال بین ۲ تا ۴ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

قطب شمال افزون بر ذخایر نفت و گاز، دارای منابع نقره، طلا، روی، ذغال سنگ و آهن است.

اقدام تازه‌ی روسیه را باید آغاز دور تازه‌ای از رقابت کشورهای هم‌جوار قطب شمال، برای تسلط بر این منطقه ارزیابی کرد. بوریس گریسلف رئیس مجلس روسیه گفت که روسیه به عنوان قدرت قطبی، تصمیمات بزرگی اتخاذ کرده و قصد دارد به اکتشاف و استخراج منابع طبیعی در این منطقه دست زند. وی تأکید کرد که علائق روسیه معطوف به چنین جهتی است.

انستیتوی جغرافی آکادمی علوم روسیه، ذخایر نفت و گاز در قطب شمال را ۱۰۰ میلیارد تن تخمین می‌زند. این رقم دوبرابر ذخایر نفت و گاز در خاک روسیه است.

کد خبر 28253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز