همشهری آنلاین: رییس ستادکل ارتش روسیه امروز (سه‌شنبه 30 مرداد) در مسکو با وزیر دفاع چک درباره طرح آمریکا به منظور استقرار سپر موشکی در چک رایزنی می‌کند

روزنامه فرانکفورتر روند شاو از مسکو گزارش داد، مارتین بارتاک برای انجام دیداری دو روزه به روسیه سفر کرده است. بررسی همکاری‌های نظامی دوجانبه با روسیه در دستور کار مذاکرات وزیر دفاع چک قرار دارد.
آمریکا ادعا کرده است قصد دارد تاسیسات راداری در چک و 10 راکت رهگیر را در لهستان ایجاد کند تا در برابر حملات موشکی احتمالی از جانب ایران یا کره شمالی ایجاد مصونیت کند.
با این حال این طرح‌های آمریکا در روسیه نگرانی‌هایی را برانگیخته است. مسکو سیستم سپر موشکی آمریکا را در اروپا علیه خود می‌داند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جریان اجلاس پیشین گروه هشت در هایلیگندام آلمان، ضمن به مناقشه کشیدن سپر موشکی آمریکا پیشنهاد کرده است که دو کشور از تاسیسات راداری قبله در آذربایجان به صورت مشترک استفاده کنند. در مقابل، آمریکا از استقرار سیستم سپر موشکی در اروپا چشم‌پوشی کند.
وی در تازه‌ترین ملاقاتش با بوش در کننبانک پورت در ایالت ماین آمریکا همچنین پیشنهاد کرد که دو کشور علاوه بر ایستگاه راداری آذربایجان، یک ایستگاه هشدار شلیک راکت که در جنوب روسیه ساخته می‌شود، استفاده کنند. اگر آمریکا با این طرح موافقت می‌کرد، به عقیده روسیه ایجاد ایستگاه راداری در چک و ایجاد رهگیر موشکی در لهستان غیرضروری می‌بود.
در همین حال، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد که با وجود پیشنهاد روسیه، واشنگتن بخشی از سیستم موشکی خود را در لهستان و چک مستقر خواهد کرد.
کد خبر 29470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز