همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه: اگر به منافع این کشور در اوکراین حمله شود ، روسیه واکنش نشان خواهد داد.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد ، لاوروف در مصاحبه تلویزیون دولتی آر تی گفت :«اگر به ما حمله شود ، ما یقینا پاسخ خواهیم داد. اگر منافع ما ، منافع مشروع ما ، مثلا همانطور که در اوستیای جنوبی (در سال 2008) هدف قرار گرفت ، به طور مستقیم هدف قرار بگیرد ، من هیچ راه دیگری نمی بینم جز اینکه مطابق با قانون بین الملل واکنش نشان دهم.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از کی یف خواست از ارتش اوکراین علیه معترضان در شرق این کشور استفاده نکند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف در گفتگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود تاکید کرد دولت کی یف باید گام های فوری را برای اجرای توافقنامه ژنو به منظور حل بحران در اوکراین بردارد.

لاوروف در دومین تماس تلفنی خود با جان کری در کمتر از بیست و چهار ساعت افزود: کی یف باید استفاده از ارتش علیه معترضان در شرق اوکراین را متوقف کند و جنگجویان راستگرا و گروه های ملی گرای افراطی در این کشور را خلع سلاح کند.

لاوروف همچنین خواستار آزادی معترضان بازداشت شده در شرق اوکراین و توقف تعقیب قضایی آنها و آغاز اصلاح عملی قانون اساسی این کشور شد.

روسیه روز چهارشنبه آمریکا را به کنترل اقدامات دولت طرفدار غرب در اوکراین متهم و اعلام کرد واشنگتن در کیف «معرکه گردان» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به شبکه انگلیسی زبان دولتی آر تی گفت اوکراین تصمیم گرفته است طی دیدار جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از این کشور علیه جدایی طلبان در شرق اوکراین عملیات نظامی خود را از سر بگیرد.

لاوروف گفت :«این به معنای آن است که آمریکایی ها به طور مستقیم معرکه گردان هستند.»

وزیر امور خارجه روسیه بر این باور مسکو تاکید کرد که دولت اوکراین نتوانسته است به هیچ یک از تعهدات خود بر اساس توافق هفته گذشته ژنو که هدف از آن رفع بحران و تنش زدایی بود عمل کند.

لاوروف گفت :«مقامات اوکراین به هیچ کدام از تعهداتی که بر اساس توافق ژنو قرار بود انجام دهند عمل نکرده اند.»

روابط روسیه و غرب پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین ، ‌که مسکو برکناری وی را غیرقانونی می داند ، تا حد دوره جنگ سرد تنزل یافته است.

در این حال خبرگزاری رویترز گزارش داد، اتحادیه اروپا از روسیه خواست از نفوذ خود برای پایان دادن فوری به آدم ربایی ها و کشتارها در شرق اوکراین استفاده کند.

کد خبر 257084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز