همشهری آنلاین: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که سفر جنجالی خود را به آسیا آغاز کرد، عصر چهارشنبه به دعوت دولت ژاپن برای یک دیدار سه روزه به وقت شرق آسیا وارد توکیو شد.

سفر جنجالی رییس جمهوری آمریکا به آسیا

به گزارش ایرنا، خبرگزاری کیودو از توکیو گزارش داد که این اولین سفر رسمی یک رییس جمهوری آمریکا در 18 سال گذشته است اگرچه اوباما آخرین بار در سال 2010 به ژاپن سفر غیررسمی داشت.

اوباما پس از دیدار از ژاپن به کره جنوبی، مالزی و فیلیپین سفر خواهد کرد و

در دیدار با رهبران این کشورها هدف عمده آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوسیه را که توازن مجدد نام گذاری شده مطرح خواهد کرد.

سفر به این کشورها جنجالهایی را به همراه داشت ازجمله ائتلاف مخالفان دولت و سوسیالیست های مالزی خواستار اعتراض مردم به سفر اوباما به این کشور شدند.

پلیس فیلیپین نیز روز چهارشنبه با معترضان به سفر رییس جمهوری آمریکا به مانیل که قرار است، هفته آینده انجام شود، درگیر شد.

چین که اختلاف جدی با آمریکا دارد، امروز با اعتراض شدید به اظهارات اوباما اعلام کرد مساله جزایرمورد مناقشه این کشور با ژاپن نباید جزو پیمان امنیتی ˈواشنگتن و ˈتوکیوˈ تلقی شود.

با این حال مسایل امنیت دریانوردی و مشاجرات ارضی در شرق و جنوب دریای چین در دیدارهای تنظیم شده با رهبران این کشورها مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.

اوباما و ˈشیزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن امروز و فردا باهم دیدارهایی خواهند داشت که در آن مسایل مربوط به پیمانهای اقتصادی و امنیتی از جمله مذاکرات تجارت آزاد در اقیانوسیه را که گفته می شود در شمار موضوعات عمده خواهد بود مورد بحث قرار خواهند داد

انتظار می رود که اوباما و آبه دیدگاه خود را در ارتباط با تحمل نکردن هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود در منطقه با آنچه که اعمال ˈارعاب و زورˈ از سوی چین عنوان شده مورد تایید قرار دهند.

گفته می شود که نوین سازی اتحاد امنیتی که قرار است در سال جاری در چارچوب توافق دوجانبه در ارتباط با همکاریهای نظامی مورد تجدید نظر قرار گیرد تا بهتر با مسایل مربوط به کره شمالی برخورد شود مورد بحث رهبران آمریکا و ژاپن قرار گیرد.

اوباما جمعه سفر سه روزه خود به توکیو را خاتمه داده و عازم سئول می شود تا در آنجا با پارک گیون هیه رییس جمهوری کره جنوبی در ارتباط با روابط نزدیکتر با آن کشور و تقویت مناسبات براساس نتایج همایش سه جانبه گفت و گو کند.

کره شمالی روز دوشنبه سفر اوباما به کره جنوبی را خطرناک دانست و آن را محکوم کرد

اوباما پس از دیدار از کره جنوبی برای اولین بار در نیم قرن اخیر عازم مالزی می رود تا با نجیب رزاق نخست وزیر مالزی درباره ˈیک ارتباط تجاری و اقتصادی روبه رشدˈ با آن کشور صحبت کند.

آخرین رییس جمهوری آمریکا که از مالزی دیدار کرد لیندون ب جانسون بود که این دیدار در سال 1966 صورت گرفت.

در دیدار اوباما از فیلیپین که گام نهایی سفر وی است اتحاد امنیتی دو جانبه آمریکا و آن کشور شرق آسیا و دیگر مسایل مهم منطقه ای با بینگنو آکینو رییس جمهوری فیلیپین مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت.

کد خبر 257078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز