شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

در سنای آمریکا این روزها صداهای جدیدی به‌ویژه درباره مسئله سیاست خارجی این کشور شنیده می‌شود.

آمریکا

حرف‌های نسل جدیدی از سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات حالا بازتاب‌دهنده اوضاع در کشوری است که 2جنگ را پشت‌سر گذاشته و حالا در فکر وضعیتی متفاوت برای آینده است.کلی آیوت از نیوهمپشایر و راند پال از کنتاکی سناتورهایی هستند که در هفته‌های اخیر و با بروز اختلافات گسترده در حزب جمهوریخواه، در یک جبهه قرار گرفته‌اند. آنها با نگرانی درباره اوضاع داخلی و قرض‌های کشور در مقابل هم حزبی‌هایی که به‌دنبال مداخله بیشتر آمریکا در خارج از مرزها هستند قرار گرفته‌اند.

آیوت که خود را یک رونالد ریگان دیگر می‌خواند از کسانی است که با طرح تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در جهت تنبیه این کشور به‌خاطر الحاق کریمه و جلوگیری از پیشروی بیشتر مسکو حمایت کرده است. آیوت به‌تازگی در مصاحبه‌ای با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود: ما واقعاً در تقابل با یک سرهنگ سابق ک‌گ‌ب هستیم که تنها در مقابل زور نرم می‌شود و حاضر به سازش در برابر چیز دیگری نیست.

راند پال هم به نوبه خود به طرح کمک یک میلیارد دلاری به دولت موقت اوکراین رأی منفی داده و تأکید داشته که استفاده از پول‌های مالیات دهندگان آمریکایی به‌عنوان اقدامی تنبیهی در مقابل روسیه نتیجه معکوس به‌دنبال خواهد داشت. پال به غیر از این بارها همکاران خود در حزب جمهوریخواه را درباره برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین به چالش کشیده است تا بر سود نداشتن این طرح‌ها در سیاست خارجی آمریکا تأکید کند. در‌واقع اکنون وقتی صحبت از مسائل حساس مانند اوکراین، افغانستان، سوریه و ایران در سنا مطرح می‌شود رسانه‌ها بیشتر به گروهی جدید روی می‌آورند: سناتورهای جوان، تحصیل‌کرده اما با سابقه کاری کم؛ کسانی که صدا و نسل جدیدی در سنا به حساب می‌آیند.

کریس مورفی، سناتور دمکرات از کنیتیکات سال قبل با ران پال در مخالفت با ارسال تسلیحات برای شورشیان سوریه همراه شد. تیم کین، سناتور دمکرات از ویرجینیا روی افغانستان که آمریکا قرار است پس از یک دهه جنگ نیروهایش را از آن خارج کند تمرکز کرده است. همزمان با این مسئله او گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات را تشکیل داده تا نحوه مشورت رئیس‌جمهور آمریکا با کنگره درباره مسئله مهم اعزام نیروی نظامی را تغییر دهند تا راه و روشی که پس از ۱۱سپتامبر به‌وجود آمده دگرگون شود. برای افراد نسل جدید سنای آمریکا که مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه هم جزو آنها به‌حساب می‌آید چهره آمریکا در جهان با حملات تروریستی ۱۱سپتامبر و حمله به عراق و افغانستان شکل گرفته است.

کریس مورفی که با ۴۰سال سن جوان‌ترین عضو سنا به‌حساب می‌آید می‌گوید او به‌خاطر عصبانیت از سیاست‌های دولت جورج بوش درباره عراق در سال۲۰۰۶ برای ورود به کنگره خیز برداشت. او که از نسل پس از جنگ ویتنام است مانند دیگر هم نسلی‌های خود اعتقاد دارد که دیگر «ابزار قدرت نظامی برای جهان امروز کند شده» و کارایی لازم را ندارد. او می‌گوید: ما امروز در جهانی هستیم که دیگر دکترین نمی‌تواند به خوبی نیازهای ما را جواب دهد. دکترین مجموعه‌ای از سیستم‌های فکری است که مبتنی بر پایه اصول معینی باشد اما به‌نظر مورفی دیگر اوضاع دنیا مثل گذشته رک و صریح نیست. در مصاحبه‌ای این سناتور که در سال۲۰۱۲ وارد سنا شده گفته است: می‌دانم که بسیاری از مردم فکر می‌کنند در دنیا خط و مرزهای مشخصی وجود دارد که می‌تواند راه را به ما نشان دهد. من اما اعتقاد دارم که دیگر دنیایی که سیاه یا سفید باشد وجود ندارد.

کد خبر 257400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز