چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: اگرچه سینمای اردن وزنی در بین کشورهای دارای این صنعت ندارد اما کمتر کسی می‌داند فیلم‌های بزرگی در خاک این کشور تولید شده‌اند.

پترا

بین سالهای ۱۹۶۰ که برای اولین بار دوربین فیلمبرداری به کشور اردن وارد شد تا سال ۲۰۰۷ که اولین فیلم محصول بدنه‌ی سینمایی این کشور تولیدگردید فاصله ای بیش از نیم قرن وجود دارد.

در سال ۱۹۶۰ دیوید لین فقید؛ فیلمساز برجسته‌ی انگلیسی؛ فیلم تاریخی  لورنس عربستان را در خاک اردن و در شهرزیبای پترا ساخت. این برای اولین بار بود که در واقع مردم آن دیار سینما را شناختند. پس از آن اما خاک اردن محلی شد برای ساخت و سازهای تاریخی و حتی اکشن. به فهرست ذیل نگاهی بیندازید. اینها فیلم هایی هستند که از سال ۱۹۶۰ تا همین اواخر در اردن تولید شده‌اند و شهرها و حومه‌ی بیابانی آن؛ لوکیشن اصلی این آثار بودند:

"لورنس عربستان" ساخته‌ی دیوید لین محصول ۱۹۶۱ محل فیلمبرداری شهر وادی رم

"ایندیانا جونز:آخرین جنگ صلیبی" ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ محصول ۱۹۸۸ محل فیلمبرداری شهر پترا

"بیانیه" ساخته‌ی برایان دی پالما محصول ۲۰۰۷

"جنگ برای حدیثه" ساخته‌ی جیمز برومفیلد محصول ۲۰۰۷

"میدان بلا(قفسه درد) " ساخته‌ی کاترین بیگلو محصول ۲۰۰۸

"ترانسفورمرز:انتقام شکست خوردگان"ساخته‌ی مایکل بی محصول ۲۰۰۹

"بازی منصفانه" ساخته‌ی داگ لیمن محصول۲۰۱۰

طی یک دهه اخیر فعالیت‌هایی برای گسترش سینما در این کشور آغاز شد. انجمن سلطنتی فیلم اردن در سال ۲۰۰۳ رسما آغاز به کار کرد و هدفش تربیت فیلمساز برای بدنه‌ی در حال شکل گیری سینمای این کشور بود. نتیجه اما زود بدست آمد و ۴ سال بعد فیلم "کاپیتان ابو رائد" توسط امین مطلقا ساخته شد. این فیلم اولین اثر سینمایی کشور اردن محسوب می شود. با اینهمه این انجمن برای کشورهای عربی و فیلمسازان آنها تمهیداتی را آماده کرده تا این افراد بتوانند با در اختیار داشتن امتیازاتی؛ خاک اردن را برای تولیدات سینمایی خود برگزینند. و هدف از اینکار تنها ابعاد فرهنگی بوده است.

طبق آمار سال ۲۰۱۳ انجمن سلطنتی فیلم اردن؛ شمار تولیدات سینمایی این کشور، ۲۴ فیلم در سال است که البته عمده‌ی این ساخت و ساز کارهای مستند و یا فیلم‌های کوتاه می‌باشند. ضمنا طبق اعلام همین انجمن تعداد سینماروهای اردنی ۵۰۰ هزار نفر در سال است.

در سال ۲۰۰۸ نیز مدرسه هنر و سینمای اردن افتتاح شد که در قالب یک انستیتو فعالیت می‌کند و جالب اینجاست که به فارغ التحصیلانش مدرک فوق لیسانس می‌دهد. جشنواره‌ی فیلم در اردن وجود ندارد اما همین آثار کوتاه سینمای اردن با جدیت در جشنواره‌های فیلم کشورهای عربی شرکت می کنند.

کد خبر 256066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز