چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: کشور بحرین کمی کوچکتر از شهرتهران است. این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس هنوز در زمینه تولیدفیلم‌سینمایی در آغاز راه قرار دارد.

سینمای بحرین

کشور بحرین جزیره‌ای است با ۶۶۵ کیلومترمربع وسعت وحدود ۱ میلیون نفر جمعیت، که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. به نسبت وسعت و همچنین بضاعت جمعیتی و همچنین پیشینه‌ی فرهنگی؛ بحرین سینمای پویایی ندارد و در آغاز راه تولیدات بومی در صنعت سینمااست.

در واقع از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ تا حدود سال ۲۰۱۲، تنها چند فیلم کوتاه و حدود ۵ فیلم داستانی با مشارکت کشورهای منطقه در بحرین تولید ‌شده‌است.

اولین قدم در زمینه ورود سینما به بحرین در سال ۱۹۲۲ برداشته‌شد. زمانی که یک تاجر بحرینی به نام "محمود لل ساتی" اولین پروژکتور نمایش فیلم را به منامه وارد کرد. در سال ۱۹۳۷ اولین سالن سینمای رسمی در منامه توسط "عبدالله الزید" تاسیس شد که عمدتا خارجی‌های مقیم بحرین از آن استفاده می‌کردند. اما متولیان همین سالن، با نمایش فیلم‌های سینمایی عمدتا عربی، اهمیت بسیاری در شناخت سینما به مردم این کشور انجام دادند.

پس از استقلال بحرین؛ زمینه برای انجام کارهای فرهنگی و زیرساخت‌های مرتبط به آن بیشتر فراهم شد. در سال ۱۹۸۰ با تاسیس یک مرکز سینمایی کوچک به نام "شرکت تولید فیلم بحرین" اولین گام برای ساخت تولیدات کوچک برداشته شد و به موازات همین سالها، پیگیری ساخت سالن‌های نمایش فیلم نیز در دستور کار دولت پادشاهی بحرین قرارگرفت.

در حال حاضر حدود ۴۴ سالن سینمای مجهز در بحرین وجود دارد که عمدتا فیلم‌های هندی؛ عربی و آثار مربوط به سینمای آمریکا را نمایش می‌دهند. همچنین جمعیت سینماروی این کشور کوچک؛ حدود ۲ میلیون نفر در سال برآورد شده‌است.

در سالهای اخیر جغرافیای بیابانی بحرین محل ساخت و ساز چند فیلم سینمایی از کشورهای اطراف بوده‌است. همچنین یک اثر مشترک محصول سینمای دانمارک و افغانستان به نام نیروی افغان محصول ۲۰۰۶ در این کشور ساخته شده است.

از فلیمسازان بحرینی که در دهه اخیر در تولید همین چند فیلم بومی به صورت مستقل یا تولید مشترک فعالیت داشتند نام‌هایی مانند حسین ال هلابی و یا "بسام ال توادی" با فیلم "افسانه بحرین" محصول ۲۰۰۶ قابل اشاره‌هستند.

شرح تصویر: افتتاح اولین پردیس سینمایی در بحرین ۲۰۲۰

کد خبر 272793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha