چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سیاسی: در فاصله ۲ روز ۲ رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد با پاکستان و عمان آغاز شده است.

نیروی دریایی

 

همزمان با این رزمایش‌ها رأی منفی ایران مانع از حضور آمریکا در نشست آتی امنیت اقیانوس هند شد.رزمایش دریایی مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از صبح دوشنبه در شرق تنگه هرمز شروع شده است، در آن سو در رزمایش مشترک ایران و عمان که یک روز بعد از رزمایش دریایی ایران و پاکستان آغاز به‌کار کرده است، ناوگروه جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن الوند، ناو موشک‌انداز شمشیر، ناو لجستیکی بوشهر و بالگرد AB212 از نیروی دریایی ارتش و یدک کش سفیر 3حضور دارند.

درخشش شمشیر ایرانی

ناوچه موشک‌انداز شمشیر در نخستین مأموریت خارجی خود، در رزمایش مشترک با عمان شرکت کرد که این حضور، گواهی بر اعتماد فرماندهان نداجا به متخصصان این نیرو در تعمیر و اورهال ناوهای رزمی است. ناوچه «شمشیر» ازجمله ناوهای کلاس پیکان نیروی دریایی ارتش پس از مدت‌ها مورد تعمیرات اساسی و ارتقا قرار گرفته و حالا با تجهیزاتی به‌مراتب مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از گذشته می‌تواند به انجام ماموریت در یگان رزم نیروی دریایی ارتش بپردازد.

خبرگزاری فارس در این‌باره نوشته است: ناوچه شمشیر یکی از یگان‌های رزم نیروی دریایی در سال‌های دفاع‌مقدس بود که برای نمونه در تاریخ 21فروردین‌ماه 1363و 11اردیبهشت 1363در شمال خلیج‌فارس طی ماموریت‌های محوله توانست در نخستین عملیات یک شناور متخاصم را غرق و در عملیات دوم نیز با انهدام یک ناوچه دیگر، 12نفر از نیروهای دشمن را کشته و 13نفر دیگر را به اسارت درآورد. بنا بر گفته امیر دریادار دوم شهرام ایرانی جانشین معاون عملیات نیروی دریایی ارتش، ناوچه موشک‌انداز شمشیر پس از انجام تعمیرات اساسی اخیر، این توانمندی را دارد که انواع موشک‌های سطحی بُرد متوسط و بُرد بلند مانند «نور» و «قادر» یا هر موشک دیگر را شلیک کند.

حضور در آب‌های آزاد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا مردادماه سال 90با حضور در قرارگاه مقدم نیروی دریایی ارتش - ناوگان جنوب، از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و اقدامات یگان‌های دریایی ارتش در خلیج‌فارس و دریای عمان و آب‌های آزاد قرار گرفتند. ایشان در آن مراسم تأکید کردند: گسترش حوزه تحرک و حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد و تأمین زیرساخت‌های این حضور، زمینه‌ساز تبدیل‌شدن نیروی دریایی به یک نیروی راهبردی حقیقی است.

ایشان با اشاره به تأثیرات جهانی و پیام‌های عزت‌آفرین و اقتداربخش حضور نیروی دریایی در باب‌المندب، خلیج عدن، دریای سرخ و کانال سوئز افزودند: این حضورها دشمن را به‌شدت دستپاچه و هراسناک کرد زیرا حضور مقتدرانه یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد برای ملت‌ها الهام‌بخش و امیدآفرین است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران اهل تجاوز نیست ولی اهل حضور در آب‌های آزاد است زیرا آب‌های آزاد دنیا متعلق به همه و بستری برای انتقال فرهنگ است.

با ظهور دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ که یکی از مهم‌ترین خطوط عبور و مرور کشتی‌های نفتکش و باربر ایرانی بود، حضور نیروی دریایی ایران وارد فاز جدیدی از عملیات شد و این نیرو در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ حاضر‌شده تا صدها کشتی ایرانی و خارجی را از حمله دزدان دریایی حفظ کند. پیش از این اتفاق ناوهای ایرانی حضور چشمگیری در آب‌های آزاد نداشتند و صرفا در دریای عمان به حفاظت از منافع کشورمان می‌پرداختند اما در طول این سال‌ها، 28ناوگروه به آب‌های آزاد به‌ویژه منطقه خلیج عدن اعزام شدند.

این حضور در آب‌های بین‌المللی تا جایی پیش رفت که امیرافشین رضایی‌حداد فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، 19بهمن 92از برنامه‌ریزی نیروی دریایی ارتش برای حضور در دورترین نقاط دریایی خبر داد و گفت که ناوگروه‌های ارتش ایران اکنون از طرف آفریقای جنوبی به طرف اقیانوس اطلس در حرکت هستند. او اظهار داشت: ناوگان نظامی ایران برای نخستین بار به مرزهای دریایی آمریکا نزدیک می‌شود و این حرکت پیام خود را دارد. پیش از او، امیردریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز گفته بود که ایران در نظر دارد در چند سال آینده کشتی‌های جنگی خود را در آب‌های بین‌المللی و در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر کند.

درآن هنگام روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درحاشیه‌ای به سخنان فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی نوشت: این اقدام نیروی دریایی ایران می‌تواند پاسخی باشد به افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس. سایت دیپلماسی ایرانی در گزارشی درباره حضور ایران در آب‌های آزاد می‌نویسد: در حال حاضر نیروی دریایی جمهوری اسلامی به بازویی مهم برای ایران در تأمین امنیت آب‌های دریانوردی شامل آب‌های آسیایی تبدیل شده است و مقامات نیروی دریایی ایران نیز بر اهمیت آب‌های اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا تأکید دارد. ناوهایی که نیروی دریایی جمهوری اسلامی به این آب‌ها اعزام می‌کنند هم اهداف امنیتی را دنبال می‌کنند و هم در حمل‌ونقل ایمن محموله‌های نفتی نقش دارند. نیروی دریایی جمهوری اسلامی در یک تحول مهم کشتی‌های خود را به بندری در بمبئی اعزام کرد و فرمانده نیروی دریایی نیز به یک کنفرانس امنیت دریایی بین‌المللی در جاکارتا دعوت شد. ‌

مقابله با دزدان دریایی

15فروردین 91دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش‌ ایران دریک نشست خبری از مقابله با دزدان دریایی سخن گفت و اظهار داشت: کشتی تجاری حامل 10هزار تن کالا به مقصد ایران در حال حرکت بود که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت.

36ساعت مبارزه با دزدان دریایی برای نجات کشتی تجاری حامل 10هزار تن کالا به دستگیری 13نفر از دزدان منجر شد. در آن سال فرمانده نیروی دریایی از اسکورت 1500کشتی تجاری خبر داد، اما این عملیات‌ها و اسکورت‌ها باز ادامه پیدا کرد. درگیری و مقابله با تجاوز دزدان دریایی سومالی در طول این سال‌ها بارها ادامه پیدا کرد.

13اسفند گذشته یکی از آخرین نمونه‌های این درگیری بود که ناوگروه 29نیروی دریایی در دریای سرخ با 2گروه از دزدان دریایی در تنگه باب‌المندب که به نفتکش جمهوری اسلامی حمله کردند مقابله کرد. سیاری فرمانده نیروی دریایی می‌گوید: براساس فرمایشات فرمانده کل قوا نیروی دریایی یک نیروی علمی، سیاسی، نظامی و بین‌المللی است که سیاسی بودن و بین‌المللی عمل کردن نیاز به این دارد که نیروی دریایی در آب‌های آزاد حضور داشته باشد و پیام صلح و دوستی را به کشورهای منطقه منتقل کند.

کد خبر 255382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز