مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عظیم‌ترین خوشه کهکشانی که تاکنون در جهان رصد شده، کمی بزرگتر از حد تصور اخترشناسان است، خوشه‌ای که تلسکوپ هابل موفق به محاسبه وزن جدید آن شده‌است.

خوشه کهکشانی

براساس گزارش اسپیس، محاسبات جدیدی که توسط تلسکوپ هابل ناسا صورت گرفته نشان می‌دهد که خوشه کهکشانی مشهور به ال‌گوردو (به زبان اسپانیایی به معنی فربه) به شدت سنگین است و جرمی برابر سه کوادریلیون برابر خورشید را در خود گنجانده‌است، یعنی 43 درصد بیشتر از آنچه پیش از این محاسبه شده‌بود. جرم خورشید 333 هزار برابر بیشتر از زمین است و جرم زمین 5.97219 ضربدر 10 به توان 24 است.

خوشه کهکشانی

اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا دیویس معتقدند این کشف جدید نشانی دیگر از خارق‌العاده بودن این سیستم است که در سال‌های اولیه تشکیل جهان به‌وجود آمده‌است. خوشه ال‌گوردو که نام رسمی آن ACT-CL J0102-4915 است، در فاصله هفت میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته‌است، از این رو اخترشناسان این خوشه را به همان وضعیتی می‌بینند که جهان هستی در نیمه عمر کنونی خود، عمری در حدود 13.8 میلیارد سال، داشته‌است.

جرم ال‌گوردو در ژانویه سال 2012 درحدود دو کوادریلیون (هر کوادریلیون برابر یک میلیون به‌توان چهار است) خورشید محاسبه شد. محققان با مطالعه حرارت گازها و جنبش‌های کهکشان‌های درون خوشه به کمک تلسکوپ چاندرا و تلسکوپ VLT در شیلی موفق به برآورد این جرم شدند. با این‌همه این محاسبه همواره مورد تردید قرار داشت، بیشتر به‌این خاطر که ال‌گوردو حاصل برخورد دو خوشه دیگر بود و این احتمال وجود داشت که نوع برخورد دو خوشه مانع از توجه محققان به انرژی حقیقی جنبشی کهکشان‌های ال‌گوردو در میان خوشه شده‌باشد و در نتیجه بخش بزرگی از جرم این خوشه نادیده رفته شده‌باشد.

از این رو محققان با کمک گرفتن از تلسکوپ هابل به محاسبه اعوجاج تصویر کهکشان‌های پشت این خوشه به واسطه نیروی گرانش قدرتمند آن پرداختند. میزان بالای این اختلال نشان داد جرم این خوشه نزدیک به سه کوادریلیون خورشید است،‌ این عدد شامل یک 3 و 15 صفر است.

فاصله بسیار دور این خوشه از زمین یکی از دلایل جذابیت بیش‌از اندازه آن برای اخترشناسان است، زیرا آنها براین باورند چنین خوشه‌های کهکشانی عظیمی در دوران جوانی جهان هستی وجود نداشته اند یا به ندرت ایجاد می‌شده‌اند. اخترشناسان در مرحله بعد تصمیم دارند مطالعه روی هابل را ادامه دهند و با کمک این تلسکوپ تصویری موزائیکی از این خوشه را به ثبت برسانند.

کد خبر 255177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز