مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپ کک در هاوایی موفق به حل اسرار یکی از درخشان‌ترین ابرنواخترهای کائنات شدند.

اسرار یک ابرنواختر بسیار درخشان برملا شد

به گزارش ایسنا، در سال 2010 اخترشناسان اقدام به رصد ابرنواختر PS1-10afx با درخششی 30 برابر بیشتر از سایر ابرنواخترها در کلاس مشابه کردند و به نظر می‌رسید که نوع جدیدی از ابرنواخترها شناسایی شده است.

اما با توجه به شناسایی چند ابرنواختر نادر با میزان درخشندگی نسبتا مشابه، تردیدهایی درخصوص علت اصلی این درخشندگی PS1-10afx مطرح شد؛ این ابرنواختر به سرعت تکامل یافته و کهکشان میزبان بسیار بزرگ دارد.

فرضیه دیگری که در خصوص این ابرنواختر مطرح شد، عنوان می‌کرد که PS1-10afx ابرنواختری از نوع Ia است که نور آن توسط یک جسم بسیار عظیم مانند یک سیاهچاله ابر پرجرم بزرگنمایی شده است.

برای یافتن علت واقعی این روشنایی خیره‌کننده، اخترشناسان موسسه Kavli در دانشگاه توکیو با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی اقدام به رصد کهکشان میزبان ابرنواختر PS1-10afx کردند.

محققان موفق به شناسایی کهکشان ناشناخته دیگری شدند که در بین زمین و ابرنواختر پنهان شده است؛ در حقیقت روشنی خیره‌کننده این ابرنواختر که 100 میلیارد برابر خورشید است، ناشی از وجود این ذره کیهانی پنهان است.

این کشف، ابزار جدیدی برای اندازه‌گیری انبساط جهان در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد.

کد خبر 257278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز