یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

دکتر فرنوش صفوی‌فر : اگر از آن عده آدم‌هایی که دچار ترس بیمارگونه از آسانسورها هستند، بگذریم، بازهم این وسیله واقعا کمک کننده، می‌تواند خطرهایی داشته باشد.

 البته این به شرطی است که موقع استفاده از آنها به اندازه کافی دقت نکرده باشیم. به استناد آخرین گزارش‌ها، آن هم در کشورهایی که آسانسور در آنها بیشتر است و سابقه طولانی‌تری هم در استفاده از آن دارند، این وسیله هنوز قربانی می‌گیرد، به خصوص از بچه‌ها.

رویترز چند روز پیش گزارش داد از سال 1990 تا 2004، نزدیک به 30 هزار کودک در ایالات متحده در آسانسورهای این کشور دچار حادثه شده‌اند؛ حوادثی آن قدر جدی که ناچار شده‌اند این بچه‌ها را به بیمارستان و بخش اورژانس منتقل کنند.

محققان دانشگاه ایندیانا، با استفاده از گزارش‌های اداره ایمنی محصولات آمریکا، متوجه شده‌اند نزدیک به یک‌چهارم از این حوادث، موقعی اتفاق می‌افتد که در آسانسور روی دست یا بازوی کوچک و نازک کودک بسته می‌شود. در بررسی آمارهای این اداره مشخص شده کودکان یک تا دو ساله آسیب‌پذیرترین گروه کودکان در این میان هستند؛ طوری که 29 درصد حوادث برای اطفال در این سن اتفاق افتاده است.

 نکته جالب توجه در این گزارش آن است که تنها تعداد معدودی از این حوادث، چیزی حدود 5درصد، به علت نقص عملکرد تجهیزات آسانسور روی داده‌ و این نشان می‌دهد که 95 درصد از این حوادث با دقت و توجه والدین یا سایر بزرگترهای این کودکان قابل پیشگیری بوده است.

توصیه دیگر این محققان به والدین آن است که الگوی عملی مناسبی برای بچه‌هایشان در آسانسور باشند و برای جلوگیری از بسته شدن در آسانسور، از دکمه مخصوص این کار استفاده کنند و دست خود را در چارچوب آن قرار ندهند؛ چرا که بچه‌ها هم عین همین رفتار را تکرار می‌کنند؛ غافل از این که حسگرهای در نمی‌توانند دست‌های کوچک بچه‌ها را تشخیص دهند و دست آنها لای در می‌ماند و حادثه به وجود می‌آید.

 البته توصیه دیگر این محققان برای کاهش آمار این حوادث، آن است که شرکت‌های تولیدکننده آسانسور، حسگرها یا سنسورهایی روی در آسانسورها بگذارند که حساسیت بیشتری دارند.

 به این ترتیب خواهند توانست نسبت به این دست‌های کوچک هم واکنش نشان دهند و مانع بسته شدن در روی آن شوند. گزارش مطالعه این محققان در نشریه آنلاین Clinical Pediatrics منتشر شده‌است.باز هم وقتی از هدایای فناوری سخن می‌گوییم، باید یادآوری کنیم که برای استفاده از آنها، علاوه بر وارد کردن دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به آن، باید فرهنگ آن را هم بیاموزیم. این موضوع، حتی برای کشورهایی که خود تولیدکننده این وسایل جدید هستند، مصداق دارد، چه رسد به ما که تنها مصرف‌کننده آنیم.

 اگر به گوشه و کنار آسانسورهایی که مشتری زیاد دارند، دقت کنید، جملات هشداردهنده‌ای مانند اینها را زیاد می‌بینید: «برای باز نگه داشتن در از دکمه مخصوص استفاده کنید»؛ یا «در موقع قطع برق خونسردی خود را حفظ کنید و با این شماره تلفن تماس بگیرید»؛ یا «فاصله مناسب را از در حفظ کنید» اینها جمله‌هایی هستند که عمل به آنها باعث بهره بردن ما از این وسیله مفید، در ضمن دور ماندن از خطرهای احتمالی آن است؛ خطرهایی که بنا به گزارش این تحقیق، بیشتر قربانیان خود را از بین کودکان انتخاب می‌کند.

 بنابراین شاید لازم باشد این جمله را هم به جمله‌های بالا، روی دیواره اتاقک آسانسورها نصب کنند: «هنگام ورود و خروج به آسانسور، مراقب فرزندان‌تان باشید.»

کد خبر 25517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز