چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

گروه سلامت: بسیاری از کشورهای جهان مقررات سختگیرانه‌ای را در مورد ایمنی محصولات مورد استفاده کودکان از جمله اسباب بازی تدوین کرده‌اند.

به نظر می‌رسد امریکا برای محصولات چینی، شمشیر را از رو بسته است. بعد از ماجرای خمیر دندان‌های چینی که به اتهام آلودگی به مواد غیر مجاز از بازار کشورهای غربی جمع شدند، حالا گزارشی در مورد نامناسب بودن کیفیت برخی از محصولات ساخت چین، منتشر شده است و حتی در این کشور صحبت از بازگرداندن اسباب‌بازی‌های وارداتی چینی به میان آمده است.

 به گزارش بی بی سی، شرکت آمریکایی فیشر پرایس گفته است که حدود یک میلیون قطعه اسباب بازی ساخت جمهوری خلق چین را به دلیل نگرانی در مورد خطرناک بودن نوع رنگ به کار رفته در ساخت آنها، نامناسب تشخیص داده و خواستار بازگرداندن آنها به این شرکت شده است.

 به گفته شرکت فیشر پرایس، آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که تولید کننده چینی در ساخت این محصول از رنگی استفاده کرده که سرب به کار رفته در آن از حد مجاز بیشتر است.

درخواست این شرکت شامل خریداران 83 نوع اسباب بازی می‌شود که از ماه مه سال جاری در فروشگاه‌های آمریکا در معرض فروش بوده است. از جمله این محصولات نمونه عروسک‌هایی است که به شکل شخصیت‌های یکی از معروفترین برنامه‌های تلویزیونی کودکان موسوم به سسمی استریت ساخته شده است.

موسسه نظارت بر ایمنی محصولات مصرفی در آمریکا هشدار داده است که خریداران این محصولات باید فورا اسباب بازی‌ها را از دسترس کودکان دور کنند و با شرکت فیشر پرایس تماس بگیرند. شرکت فیشر پرایس هم گفته است که تمامی این اسباب بازی‌ها را از یک سازنده چینی خریداری کرده اما از این سازنده نام نبرده است.

 بسیاری از کشورهای جهان مقررات سختگیرانه‌ای را در مورد ایمنی محصولات مورد استفاده کودکان از جمله اسباب بازی تدوین کرده‌اند. در مورد اسباب بازی، اطمینان از آلوده نبودن محصول به موادی است که ممکن است برای سلامت کودکان زیانبار باشد.

 در چند سال گذشته سهم صادرات صنعتی چین، به خصوص اقلام مصرفی ساخت این کشور، در بازارهای جهان به سرعت رو به رشد بوده است، اما بخصوص در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در مورد کیفیت نازل تعدادی از کالاهای چینی در خارج انتشار یافته است. در ماه ژوئن سال جاری، یک شرکت ساخت و توزیع اسباب بازی اعلام کرد که نوعی قطار اسباب بازی ساخت چین با رنگ حاوی مقدار غیرمجاز سرب رنگ‌آمیزی شده و در نتیجه، حدود یک و نیم میلیون قطعه از این محصول را از بازار جمع کرد.

 پیش از آن هم گزارشی انتشار یافته بود حاکی از اینکه نوعی غذای سگ و گربه ساخت چین حاوی موادی است که به مرگ تعدادی از حیوانات خانگی در آمریکا و کانادا منجر شده است. همچنین، کشف یک ماده مضر در یک نوع خمیر دندان چینی که در بازارهای اروپایی و آمریکا در معرض فروش قرار گرفته بود باعث هشدار در مورد استفاده از این محصول شد.

اخیرا جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا هم هیاتی را مامور بررسی مواد غذایی و سایر محصولات وارداتی به این کشور کرد. البته دفتر رییس جمهوری آمریکا گفته است که تشکیل این هیات به منزله وجود تردید در مورد محصولات ساخت چین نیست بلکه لازم است تمامی مواد وارداتی بررسی شود.

در واکنش نسبت به نگرانی کشورهای غربی در مورد محصولات چینی، مقامات این کشور گفته‌اند که رسانه‌های خارجی در مورد این مساله مبالغه می‌کنند هرچند لزوم بهبود کیفی این کالاها را هم پذیرفته‌اند.

گفتنی است ماه گذشته یک مقام دولتی چین به جرم دریافت رشوه برای معاف کردن چند نوع دارو از آزمایش‌های لازم اعدام شد و مدیران 3 شرکت تولید کننده مواد دارویی و خوراکی نیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

کد خبر 28472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز