گروه شهری: رئیس شورای شهر تهران نخستین برنامه «کشف تهران» خود در سال جدید را به قدیمی‌‌ترین بخش تهران، شهرری اختصاص داد.

کاشت نهال مشاهیر شهرری و وعده راه‌اندازی بازارچه شاه‌عباسی

احمد مسجدجامعی که روز جمعه به منطقه20 رفته بود ابتدا در فرمانداری حضور یافت و سپس راهی خانه یکی از هنرمندان شهر ری (اکرم سرتختی) خانم 50ساله‌ای شد که نقاشی‌های منحصر بفردی می‌کشد. در این دیدار قرار شد با همکاری شهرداری منطقه20، نمایشگاه نقاشی، کارگاه آموزشی و کلاس نقاشی برای سالمندان برقرار شود.

بقعه جوانمرد قصاب که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و دارای معماری زیبایی است، مقصد بعدی مسجد جامعی و همراهانش بود. وی پس از حضور بر سر بقعه جوانمرد قصاب و قرائت فاتحه گفت: بهتر است کل بنا با توجه به معماری سقف بنا، که بسیار زیباست مرمت و بازسازی شود و صنف قصاب‌ها نیز در این کار مشارکت داشته باشند تا نمادی برای قصاب‌ها در تهران شود.

رئیس شورای شهر تهران، پس از آن به بقعه بی‌بی زبیده(س) که از بناهای باقیمانده از دوره قاجار است، رفت و از این بنا دیدن کرد. مسجد جامعی با ابراز تأسف از تغییرات غیراصولی در بازسازی این بقعه اظهار داشت: اگر قرار است بازسازی و مرمتی توسط سازمان اوقاف انجام گیرد، باید با رعایت ویژگی‌های معماری بنای قدیمی صورت گیرد تا شکل معماری بنا حفظ شود. وی سپس به مسجد افضلیه، قرائت‌خانه و مدفن خانوادگی استاد لرزاده رفت و بر حفظ مقبره استاد لرزاده به‌عنوان الگوی معماری اسلامی تأکید کرد.

غرس نهال مشاهیر شهرری

کاشت نهال به یاد مشاهیر شهرری در بیمارستان فیروزآبادی از دیگر برنامه‌های مسجدجامعی در برنامه تهرانگردی بود. این نهال‌ها به یاد آیت‌الله فیروزآبادی بنیانگذار بیمارستان، پهلوان ملاعلی چراغچی، حاج حسین اثنی‌عشری، شهید مرتضی آوینی، حسین کریمان(ری‌شناس)، سیدرضا میرفتاح، خاله حسنی (بنیانگذار تعزیه در ری) و مرشد ترابی در فضای باز بیمارستان سیدجعفر فیروزآبادی کاشته شد. البته قرار است تعداد این نهال‌ها در آینده‌ای نزدیک به 40اصله افزایش یابد.

در این مراسم مرشد میرعلی یکی از شاگردان مرحوم مرشد ترابی به اجرای چند روایت و قطعه زیبا پرداخت. گفتنی است در بازدید پیشین رئیس شورای اسلامی شهر تهران از بیمارستان و خانه آیت‌الله فیروز آبادی، مقرر شده بود این خانه پس از مرمت و بازسازی، به موزه و گنجینه مشاهیر شهرری تبدیل شود. همچنین با پیگیری رئیس شورای شهر اعتبار مناسبی برای کمک به تکمیل طرح بیمارستان جدید فیروزآبادی درنظر گرفته شد.

رسیدگی به محله قلعه الیمان در دستور کار

مسجدجامعی پس از کاشت نهال و قرائت فاتحه برای شادی روح این بزرگان، به قلعه الیمان یکی از بناهای تاریخی این منطقه رفت و از آن بازدید کرد. از نکات قابل تامل در دیدار رئیس شورای شهر تهران از این قلعه، اوضاع تکان‌دهنده زندگی برخی از ساکنان آن محل بود که همه حاضران را متاثر کرده و مقرر شد شهردار منطقه 20و فرماندار شهرستان ری، به اوضاع نابسامان آنها رسیدگی کنند.

تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، مقصد بعدی مسجد جامعی و گروه کشف تهران بود. وی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این تصفیه‌خانه و توضیحات کارشناسان، گفت: آب این تصفیه خانه برای کشاورزی و فضای سبز استفاده شده و از گاز فاضلاب نیز در این تصفیه خانه نیز برق تولید می‌شود. نکته‌ای که رئیس شورای شهر تهران در این محل به آن اشاره کرد این بود که یکی از راه‌های مهار کمبود آب، استفاده مجدد از آب فاضلاب تهران است.

حضور در کارگاه‌ سفالگری

مسجدجامعی در برنامه کشف تهران همچنین در یکی از کارگاه‌های سفالگری شهر ری حضور پیدا کرد و در این مجموعه وعده‌هایی را به سفالگران شهر ری داد. آنطور که رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد به‌زودی شهرک صنایع‌دستی در شهرری راه‌اندازی خواهد شد. وی همچنین از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در کاروانسرای شاه‌عباسی خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت شهر ری، بنا داریم بازارچه‌ای را در کاروانسرای شاه‌عباسی راه‌اندازی کنیم. گفتنی است کاروانسرای دوقلو و کاروانسرای عباسی، از قدیمی‌ترین کاروانسراهای تهران هستند که در بازدید سال گذشته رئیس شورای شهر تهران، مورد توجه مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی قرار گرفت.

رئیس شورای شهر تهران سپس به خانه ایرانی (جمعیت امداد دانشجویی - مردمی، امام علی(ع)) رفت. در این خانه خدمات تحصیلی و حمایتی به محرومان و نیازمندان ارائه می‌شود. خانم رحیمی، مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی(ع) درباره فعالیت این جمعیت اظهار داشت: اکثریت افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند دانشجویان هستند که این افراد نیازمندان را در سطح تهران و شهرستان‌ها شناسایی می‌کنند.

شایان ذکر است که این سومین باری است که رئیس شورای شهر تهران برنامه کشف تهران خود را به شهرری اختصاص می‌داد. دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با عنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی و فرهنگی تهران و آشنایی با مشکلات و مسائل مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد.

کد خبر 254836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز