یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: لاله‌زار، خیابان قدیمی و معروف تهران روز جمعه میزبان گروه کشف تهران بود؛ گروهی که آمده بودند تا قلب پایتخت را بیشتر بشناسند.

به‌همین خاطر رئیس شورای شهر تهران به همراه تیم تهرانگردی به منطقه12 تهران رفتند و برنامه کشف تهران را قبل از رسیدن به خیابان لاله‌زار از مدرسه دارالفنون آغاز کردند؛ همان مدرسه‌ای که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه تاسیس شد و کمی پایین‌تر از میدان امام‌خمینی‌(ره) و ابتدای خیابان ناصر خسرو قرار دارد. احمد مسجدجامعی در این مدرسه از نمایشگاه عکس‌هایی از استادان اولیه این مدرسه و نماهای قدیمی آن دیدن کرد.

وی سپس به دیدن آثار باقیمانده از قنات گوهرریز درون مدرسه، زورخانه قدیمی، کلاس‌های درس، سالن تئاتر، تندیس و قدیمی‌ترین عکس میرزا محمدتقی‌خان فراهانی که حدود 60 سال پیش مرمت شده و تندیس موسس مدرسه دارالفنون که در وضعیت بدی نگهداری می‌شود، رفت. وی در این بازدید دارالفنون را نخستین دانشگاه ایران در تاریخ مدرن کشور خواند و گفت: میرزا رضا مهندس‌باشی نخستین طراح بنای این مدرسه بوده و بعدها ساختمان آن توسط مارکوف بازسازی شده است. مسجدجامعی در اینجا پیشنهاد داد تا این مدرسه به موزه تعلیم و تربیت تبدیل شود. به اعتقاد وی، برخی مرمت‌هایی که توسط آموزش و پرورش صورت گرفته، اصولی نیست. در این بازدید علی کفائی محمدنژاد، شهردار منطقه12 هم قول داد تا زورخانه مدرسه که زمانی جهان پهلوان تختی نیز در آن تمرین می‌کرده، احیا شود.

بازدید از سینماهای لاله‌زار

در ادامه برنامه کشف تهران، گروه راه خیابان لاله‌زار را در پیش گرفت؛ خیابانی که زمانی نماد نوگرایی و هنر ایران بود. مسجدجامعی در ابتدای این خیابان سراغی از ساختمان بلدیه گرفت؛ ساختمانی که امروز اثری از آن نیست اما به دلیل وجود آن در گذشته هنوز بعضی اهالی آن محدوده را به نام «پشت شهرداری» می‌خوانند. در ادامه مسیر، رئیس شورای شهر سینما سارا (ساخت سال 1311) و سرای کشتی‌آرا (متعلق به اواخر دوره قاجار) را دید و صبحانه را در رستورانی زیر «گراندهتل» بود. وی بعد از آن نیز به کوچه باربد رفت که روزگاری 16‌سینما در آن قرار داشت.

در کوچه باربد هنوز رد و نشانی از حیات سینماهایی چون شهرزاد، متروپل، نادر، فردوسی و سحر به چشم می‌خورد. پس از کوچه باربد رئیس شورای شهر تهران به بازدید تئاتر نصر رفت و در جریان این بازدید، گفت: «این تئاتر بخشی از گراند هتل بوده که بعد از سال 1320 و پس از 20سال به مجموعه هتل اضافه می‌شود. این مجموعه به لحاظ معماری آرایه‌های ماندگاری دارد و می‌تواند به عنوان خانه تئاتر به کار گرفته شود.» مسجدجامعی در این بازدید اظهار امیدواری کرد که وضعیت مالکیت این مجموعه - که بین چند دستگاه نامشخص است- هرچه زودتر مشخص شود. رئیس شورای شهر تهران در ادامه از سینما مرجان، نخستین سینمای بدون سقف ایران که امروز به یک‌پاساژ تجاری تبدیل شده است، بازدید کرد.

عکس یادگاری کشف تهران

پس از این مسجدجامعی به دیدن سالن پارس و مسجد بزرگ لاله‌زار - که محل برگزاری اولین مسابقات قرآن کشور در سال 1355 بوده است - رفت و کشف تهران خود را با بازدید از خانه اتحادیه پیگیری کرد. تهرانگردی مسجد جامعی در حالی ادامه پیدا می‌کرد که جمعیت زیادی از مردم در خیابان لاله‌زار برای خرید شب عید خود رفت و آمد می‌کردند. وی در این میان ابتدا از سینماهای لاله (رکس) و البرز بازدید کرد و سپس به قدیمی‌ترین مسجد لاله‌زار یعنی مسجد مرحوم محمد علی‌خان، حاج‌ امین‌السلطنه رفت.

حضور در قدیمی‌ترین عکاسخانه لاله‌زار نیز برنامه بعدی وی بود. صاحب عکاسی کارلو که 75سال است سابقه کار دارد، با گرفتن عکسی یادگاری از رئیس شورای شهر تهران از او پذیرایی کرد. او با گروه عکاسان کشف تهران، عکس یادگاری گرفت. یکی از باسابقه‌ترین مغازه‌داران لاله‌زار آقای رحمت‌اللهی بود که خودش و پدرش بیش از 7دهه در لاله‌زار کلاه فروخته‌اند.

کشف نسخه خطی قرن نهم

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به خانه استاد سعید نفیسی، یکی از ادیبان شهیر کشور رفت و با پسر این استاد فقید دیدار و گفت‌وگو کرد. پسر استاد نفیسی در این دیدار کتاب خطی«شرح‌الاسباب» را به احمد مسجد جامعی نشان داد که مربوط به قرن نهم بود. رئیس شورای شهر روز جمعه به بیمارستان امیراعلم و عیادت تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان هم رفت و کشف تهران این هفته خود را به پایان رساند.

کد خبر 251500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز