گروه شهری: روز پنجشنبه شورای شهر تهران برای نخستین بار میزبان روسای شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور بود تا شورای شهرهای مهم کشور همدیگر را بیشتر شناخته و با استفاده از تجربیات یکدیگر در جهت حل مشکلات شهرهایشان گام بردارند.

تأکید بر مدیریت یکپارچه شهری و معماری ایرانی- اسلامی

همین مسئله باعث شد تا روسای شوراها در پایان همایش نتیجه بگیرند که برای حل بسیاری از مشکلات کلانشهرها باید مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد. این همایش همچنین فرصتی شد تا سیاست‌های کلی شوراها و شهرداری درخصوص اقتصاد مقاومتی و بودجه سال آینده شهرداری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران و مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها 2سخنران اصلی این همایش بودند. مسجدجامعی ابتدا به تبیین اهمیت شورای شهر پرداخت تا آنجا که گفت شهروندان به شوراها نگاهی گره‌گشا دارند و حتی تمامی خواسته‌های محلی خود و موضوعاتی را که سایر دستگاه‌ها وظیفه تأمین آن را دارند از شوراها مطالبه می‌کنند. رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان تهدیدهایی که در کمین مدیریت شهری و شهرهاست به موضوعات مطرح شده در دیدار رهبر معظم انقلاب با مدیریت شهری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از موضوعات مورد تأکید ایشان عدم‌تجاوز به منابع طبیعی بود. اگر شهری تمام ایده‌آل‌های خود را داشته باشد اما آب، هوا و خاک آلوده‌ای داشته باشد دیگر آن شهر ارزشی نخواهد داشت.» وی درباره تأکیدات رهبری درخصوص معماری اسلامی - ایرانی، نیز سخن گفت: «تاریخ ایران نشان می‌دهد که این کشور از گذشته‌های دور شهرهایی همچون تیسفون که بعدها مدائن نامیده شد و شهر سوخته را داشته است. چرا ما نباید با چنین سابقه‌ای امروز سبک خاص خود را داشته باشیم؟» وی به همین‌خاطر پیشنهاد داد دیگر شوراها هم مانند تهران کمیسیون معماری و شهرسازی تشکیل دهند. موضوعات مربوط به فرهنگ‌سازی، ارتقای سلامت شهروندان، مدیریت بحران و غیره از دیگر سخنان مسجدجامعی در این همایش بود. وی همچنین به 2موضوع مدیریت یکپارچه شهری و آلودگی هوا در دولت اشاره کرد و گفت: «موضوع مدیریت یکپارچه شهری توسط وزیر راه و شهرسازی در دولت مطرح شد که بر همین اساس یک کارگروه ویژه متشکل از 10وزیر، رئیس شورای شهر، شهردار و استاندار تهران تشکیل شد تا به مسائل مختلف آن بپردازند.»

همکاری برای تحقق مدیریت واحد

چمران نیز در این همایش به بحث اقتصاد مقاومتی و بودجه سال 93پرداخت. به اعتقاد رئیس شورای‌عالی استان‌ها، شوراها و مدیریت شهری به‌عنوان نهادهای مستقل، می‌توانند در اجرای اقتصاد مقاومتی جلوتر از سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها حرکت کنند. وی همچنین مصوبه اختصاص 20درصد از عوارض شهرهای بزرگ برای تأمین تجهیزات در شهرهای زیر 50هزار نفر در مجلس را قابل تامل دانست.

چمران در مورد تحقق مدیریت واحد شهری هم گفت: «مجلس شورای اسلامی تدوین آیین‌نامه مدیریت واحدی شهری را بر عهده شورای‌عالی استان‌ها قرار داد. شورای‌عالی استان‌ها پس از تدوین آن را به دولت ارائه کرد که در همین خصوص بیش از 30جلسه با کمیسیون زیربنایی دولت تشکیل و در نهایت از 23مورد احصا شده از قانون‌های برنامه سوم و چهارم، 16مورد به توافق رسید. با وجود این متأسفانه همچنان این طرح عملیاتی نشده است.»

بیان مشکلات شهرها و شوراها

روسای شورای شهرهای مختلف در ادامه این همایش به بیان مشکلات موجود در شهرهای خود پرداختند.
محمدکمال سروی‌ها، رئیس شورای مشهد: در مشهد زائرسراهای ارزان‌قیمت وجود ندارد.
عسالوند مقدم، رئیس شورای شهر اهواز: وجود کارخانجات و ریزگردها سلامت مردم اهواز را به خطر انداخته است.
بخشایشی، نایب‌رئیس شورای ارومیه: خشک شدن دریاچه ارومیه و به‌وجود آمدن ریزگردهای نمکی حیات در منطقه را تهدید می‌کند.
حق‌دل، رئیس شورای شیراز: امیدواریم تعامل سازنده‌ای با نمایندگان مجلس شکل گیرد.
رضا امینی، رئیس شورای اصفهان: ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و استقلال مالی شوراها باید هر چه سریع‌تر محقق شود.
سیدمحمد آتش‌زر، رئیس شورای قم: اگر دولت اختیار بسیاری از سازمان‌ها را در اختیار مدیریت شهری بگذارد قطعا این سازمان‌ها بهتر اداره می‌شوند.
در پایان این همایش مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها با جمع‌بندی سخنان روسای شورا‌ی کلانشهرها گفت: جلسه روسای شورای شهرها هر سه‌ماه یک‌بار تشکیل می‌شود. همچنین قرار شد هر یک از رؤسای شوراها نظرات و پیشنهادهای خود را درخصوص اقتصاد مقاومتی مطرح و در جلسه بعدی شورای شهر ارائه کنند.

کد خبر 251356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز