دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: فاطمه دانشور و مجتبی شاکری، ۲عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر تهران معتقدند که موازی‌کاری و نبود انسجام دستگاه‌های مختلف از جدی‌ترین آسیب‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌حساب می‌آید و همین عامل تاکنون باعث شده تا ساماندهی لازم در رابطه با کودکان کار و خیابانی صورت نگیرد.

دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر، در کنار موازی‌کاری بین دستگاه‌ها، نبود اعتبار لازم و همچنین نبود یک‌سند جامع را از دیگر آسیب‌های بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌داند. شاکری هم معتقد است که در این بخش دستگاه‌های زیادی حضور دارند اما عدم‌انسجام اجتماعی باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در این بخش شده است. به‌گفته وی در روزهای پایانی سال تعداد کودکان کار و خیابانی افزایش می‌یابد و برای جلوگیری از این مسئله باید دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند. وی به همین منظور اعلام می‌کند که شورای شهر و شهرداری تهران آمادگی لازم را برای حمایت از اقدامات سازمان بهزیستی برای بهبود وضعیت موجود دارند؛ اگرچه باید اعتبارات لازم برای حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر پیش‌بینی شود. البته دانشور هم از تدوین طرحی با همکاری سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی خبر می‌دهد که براساس آن وظیفه تمامی دستگاه مشخص می‌شود. این طرح، سندی را به‌وجود می‌آورد که باعث می‌شود خلأ‌های قانونی موجود برای کاهش تعداد این کودکان رفع شود.

یارانه اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد

نظرات این دو عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر در حالی بیان شد که غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم معتقد است مهم‌ترین مسئله در مورد آسیب‌های اجتماعی به نبود متولی واحد برای تصمیم‌گیری در این امر برمی‌گیرد. وی در گفت‌وگو با ایسنا، ادغام وزارت رفاه و کار را تصمیم نادرستی عنوان کرد چراکه سبب شد هیچ کار مثبتی در این زمینه صورت نگیرد. به عقیده انصاری اگر یک سازمان مسئولیت این امر را برعهده می‌گرفت و از ظرفیت‌های شهرداری و شورای شهر هم استفاده می‌کرد کار برای کاهش مشکلات اجتماعی شهر تهران بهتر پیش می‌رفت. انصاری اعتقاد دارد که امروز کارهایی انجام می‌شود که تاریخ مصرف آن گذشته است. وی در مورد بحث پیش آمده در مورد اعتبارات ناکافی برای کاهش آسیب‌‌های اجتماعی هم اینگونه اظهار کرد که یارانه بخش اجتماعی هم باید در دستور کار قرار بگیرد و از سوی دیگر نیز توسط سازمان‌های اجتماعی کمک‌های هدفمندی به این بخش شود. این عضو شورای شهر همچنین به موضوع زنان سرپرست خانوار هم پرداخت و گفت: بحث در مورد زنان سرپرست خانوار باید به‌صورت جدی در شورای‌عالی رفاه اجتماعی از سر گرفته شود.

کد خبر 251675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز