سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: تمام وقت جلسه علنی شورای شهر به بررسی ادامه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اختصاص یافت و طی آن در ۲ بخش صبح و بعد از ظهر اعضا تبصره‌های باقیمانده این بودجه را به تصویب رساندند.

شورای شهر

یکی از مهم‌ترین تبصره‌ها، تبصره 35بود که براساس آن شهرداری تهران ملزم شد برای تحقق منابع موردنیاز شهر تهران از اوراق مشارکت، فاینانس و موارد دیگر که در بودجه سال آینده کشوری لحاظ شده بهره گیرد. در این‌باره محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل و ترافیک پیشنهاد اضافه شدن یک بند به این تبصره را مطرح کرد.

وی گفت: باتوجه به اینکه به‌دلیل محدودیت اعتبار بخشی از بودجه مربوط به خرید اتوبوس، تعمیرات و به‌روز‌رسانی آنها کاهش یافته و همچنین نتوانستیم برای افزایش ناوگان مترو در بخش خطوط موجود اعتباری اختصاص دهیم پیشنهاد می‌کنم طی یک بند اجازه دهیم شهرداری تهران حداکثر تا سقف 5میلیارد دلار از کمک دولت از محل صرفه جویی در انرژی و مصرف بهینه سوخت دریافت کند و آن را اختصاص به خطوط جدید مترو، تجهیز ناوگان موجود، خرید اتوبوس‌های هیبریدی، موتورسیکلت‌های برقی و تاکسی کند.

به گفته سرخو درصورت تحقق این مهم در پایان برنامه 5ساله دوم خطوط مترو به جای 300کیلومتر به 550کیلومتر افزایش خواهد یافت که با موافقت اعضای شورای شهر به تصویب رسید. یکی دیگر از تبصره‌هایی که پس از بحث بسیار به تصویب رسید تبصره27 بود که براساس این تبصره درصورتی که شهرداری تهران افزایش وصولی درآمدی داشته باشد باید آن را پس از تصویب شورای شهر بابت تسویه تعهدات املاک تصرفی، پرداخت مطالبات پیمانکاران و خطوط 3، 6و 7مترو هزینه کند.

در تبصره 27میزان 3هزار و 500میلیارد ریال بابت تسویه تعهدات املاک تصرفی، تا سقف 3هزار و 500میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تا سقف 2میلیارد یورو برای فاینانس‌هایی برای خطوط 3، 6و 7مترو درنظر گرفته شده است. دوستی پیشنهاد کرد عبارت پس از تصویب شورای شهر در این بند قرار داده شود که اعضای شورای شهر با آن موافقت کردند.

سالاری، حکیمی پور و حافظی به‌عنوان مخالف این تبصره معتقد بودند، لزومی ندارد وقتی هنوز درآمدها حاصل نشده مخارج آن تعیین شود. از نظر این اعضا این تبصره چک سفید دادن به شهرداری است. چمران اما در پاسخ به مخالفان گفت: به این وسیله اگر منبع درآمدی شهرداری بیشتر شد به جای اینکه شهرداری را منتظر تصویب متمم کنیم اجازه می‌دهیم این بودجه را برای پروژه‌های اولویت‌دار که عموما بدهی‌های شهرداری و یا فاینانس است صرف کند. در واقع با این کار شهرداری تشویق می‌شود با درآمد بیشتر بدهی‌هایش را به مردم و پیمانکاران بپردازد.

پورزرندی به‌عنوان نماینده شهرداری در دفاع از این تبصره گفت: فاینانس 3خط مترو، اولویت شهرداری است و برای نخستین بار قبول شده این 3فاینانس بدون پیش پرداخت محقق شود. ضمانت آن را هم وزارت نفت انجام داده است. بنابراین این فضایی که ایجاد شده و دغدغه‌ای که شورای چهارم برای مترو دارد با این تبصره میسر می‌شود. بنابراین گزارش تبصره 27درنهایت به تصویب رسید.

همچنین در قالب تبصره 28به شهرداری تهران اجازه داده شد نسبت به تهیه دستورالعمل طراحی معماری مساجد اسلامی با رعایت مصوبه سال 90شورای شهراقدام کند. براساس این مصوبه چگونگی مشارکت مردم در ساخت مساجد باید روشن باشد و شهرداری نیز در ساخت مساجد به مردم کمک خواهد کرد. همچنین اسماعیل دوستی تأکید داشت مردم باید خودشان در ساخت مسجد دخالت داشته باشند نه اینکه شهرداری به ساخت مسجد موظف باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم به شهرداری تهران اجازه داده شود از محل ردیف بودجه به ساخت مساجد در محلات کمک کند و به نقشه مسجد نیز کاری نداشته باشد.

علیرضا دبیر نیز تأکید داشت نباید اجازه داد شهرداری وارد موضوع پیمانکاری شود بلکه موضوع نظارت بر نحوه ساخت مسجدهاست.مجتبی شاکری نیز با ذکر مثال از یک مسجد که 300میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده و 100میلیارد تومان دیگر نیز باید در آن هزینه شود گفت: معماری این مسجد هیچ ارتباطی به مسجد ندارد بنابراین شهرداری باید روی معماری مساجد دقت داشته باشد. احمد مسجد جامعی نیز گفت: ما در تهران مساجد محلی مثل مسجد سجاد در خیابان جمهوری را داریم که با متراژ کم وهزینه پایین احداث می‌شود. تأکید حافظی رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری نیز براین بود که متراژ مساجد درهمه‌جا تقریبا ثابت باشد.

بنابراین گزارش دیروز درهنگام بررسی تبصره 23بودجه مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر به موضوع تملک املاک محلاتی همچون عودلاجان، هرندی و... پرداخت و گفت: بافت این محلات نیازمند تحول است و مشکلات این محلات اگر در این دوره حل نشود به‌عنوان لکه‌های نامطلوبی در پایتخت باقی می‌ماند.

این پیشنهاد با مخالفت اسماعیل دوستی مواجه شد و در نهایت قرارشد 5طرح تحت عنوان املاک واقع در مسیر خطوط مترو، طرح باغسار تفریحی روددره اوین- درکه، طرح بزرگ شهید رستگاری مقدم و شهید شوشتری، طرح 76متری سعید آباد و طرح ساماندهی دره فرحزاد در طرح تملک املاک معارض قرار گیرد و اعتباراتی برای آن تصویب شد. اما بی‌توجهی به پیشنهاد مرتضی طلایی باعث دلخوری وی شد تا جایی که به اعتراض جلسه را ترک کرد. نظر طلایی این بود که پیشنهاد وی درباره محلات عودلاجان، ‌هرندی و غیره باید طبق آیین‌نامه به رأی گذاشته می‌شد اما متأسفانه چنین نشد.

به گفته مرتضی طلایی، اساسا شیوه بررسی بودجه در شورا مغایر آیین‌نامه است و متأسفانه چه در گذشته و چه در حال نظر اعضا در آن لحاظ نمی‌شود. با این همه غیبت مرتضی طلایی از جلسه دیروز شورای شهر بیش از یک ساعت به طول نینجامید و وی به صحن علنی بازگشت و حضورش با استقبال سایر اعضا مواجه شد. از جمله دیگر تبصره‌هایی که دیروز به تصویب شورای شهر تهران رسید تبصره 24مربوط به نحوه دریافت کارمزد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران بود که در قبال اجرای پروژه‌های عمرانی تا سقف 3درصد محاسبه شود. تبصره 25هم اختصاص به کمک به رانندگان تاکسی در قالب اعطای وام قرض الحسنه و وام برای خودروهای فرسوده داشت.

اعضای شورای شهر در قالب این تبصره به پرداخت کمک‌هزینه برای انجام معاینه فنی تاکسی‌ها، تأمین پوشش بیمه تکمیلی و کمک برای دریافت دفترچه خدمات درمانی برای رانندگان بالای 50سال و افراد تحت تکفل آنها تا سقف 100میلیارد تومان پرداختند که این تبصره درنهایت رأی آورد. در ادامه جلسه تبصره26 مورد بررسی قرار گرفت. این تبصره شهرداری را مکلف می‌کند مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شده‌اند را از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف 3هزار میلیارد ریال تهاتر کند.

تبصره 30 بودجه نیز تصویب شد. براساس این تبصره به شهرداری اجازه داده شد تا بخشی از درآمدهای حاصله و مانده حساب‌های بانکی مخصوص سپرده و جاری به جز حساب سپرده پیمانکاران و معاملات خود را نزد هر یک از بانک‌ها که بالاترین سود را می‌دهند به‌صورت سپرده جاری و سرمایه‌گذاری مدت‌دار تودیع کند و سود مربوطه را در کدهای درآمدی تحت عناوین «درآمد حاصل از وجوه و سپرده‌های شهرداری» ثبت کند.

تبصره31 نیز شهرداری را موظف ساخت به‌منظور شفاف‌سازی‌ عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و تحقق یکی از منابع درآمدی ضمن ارزیابی مجدد، ‌مال‌الاجاره املاک و دارایی‌های ثابت در اختیار واحدهای مذکور را اخذ و نقدا به‌حساب درآمد عمومی شهرداری تهران واریز کند و گزارش عملکرد این تبصره را هر 6‌ماه یک‌بار به شورا ارائه کند.

اما تبصره32 این بود که به‌منظور افزایش وصولی درآمدهای پایدار، شهرداری تهران مجاز است تا سقف 2 درصد نسبت به وصولی سال92 از وصولی درآمدهای عوارض ناشی از مالیات برارزش افزوده را جهت کمک به تأمین و تجهیز ساختمان‌ها و همچنین آموزش و پاداش انگیزشی کارکنان مؤثر در وصول درآمدهای پایدار و درصورت لزوم استفاده از بخش خصوصی در این امر هزینه کند. این تبصره پس از بحث بسیار بااین اصلاحات تصویب شد.

تبصره34 با مضمون ممنوع شدن انتشار هرگونه نشریه در واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران و محدود شدن هرگونه اطلاع‌رسانی صرفا از طریق نشریه خبری روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری تهران «همگامان» و نشریات تخصصی دارای مجوز از شورای اسلامی شهر تهران به بحث و بررسی گذاشته شد و به تصویب رسید.
براساس تبصره 39شهرداری تهران موظف شد آیین‌نامه اجرایی جلوگیری از تخلفات ساختمانی و چگونگی اقدامات اجرایی شرکت شهربان را حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 93تهیه کند و به تأیید کمیسیون‌های برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری برساند.

تبصره40 نیز درباره ساماندهی جایگاه‌های CNG بود که به تصویب رسید. براساس این تبصره جایگاه‌هایی که به اتوبوسرانی خدمات می‌دهند زیر نظر شهرداری باقی مانده و جایگاه‌های دیگر به شرکت ملی گاز واگذار می‌شوند.تبصره42 که پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری بود هم دیروز بررسی شد.

براساس این تبصره به‌منظور هویت بخشی به شهر تهران با محوریت شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی و ساماندهی منظر شهری به شهرداری ا‌جازه داده شد تا یک درصد از بودجه کل خود را به این منظور هزینه کند و شهرداری نیز مکلف شد ظرف 3‌ماه نسبت به ارائه لایحه دستورالعمل چگونگی اجرای این تبصره به شورا اقدام کند.

تصویب 4تبصره باقیمانده، در شیفت بعدازظهر

پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران  در شیفت بعدازظهر هم دنبال شد و با تصویب 4تبصره باقیمانده از بودجه سال93 شهرداری تهران، پرونده لایحه بودجه شهرداری در سال93 بسته شد تا در سال آینده ملاک عمل شهرداری قرار گیرد. تبصره چهل و سوم مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که براساس آن ایجاد هرگونه تعهدات مازاد بر اعتبارات بودجه و تبصره‌های سال 1393ممنوع بوده و در حکم تصرف در اموال عمومی تلقی می‌شود. بعد از این تبصره44 بودجه هم با تصویب اکثریت اعضا مورد تأیید قرار گرفت.

این تبصره، شهرداری تهران را موظف می‌کند در راستای ترویج فرهنگ شهروندی و ارتقای سطح فرهنگ‌پذیری شهروندان تهرانی در قالب دستورالعمل مشخصی که به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا می‌رسد، 3درصد از اعتبارات در اختیارات معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری را در چارچوب وظایف هر یک از این مراکز مذکور در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط از طریق مراکز فوق هزینه کند. در ادامه این جلسه تبصره چهل و پنجم لایحه بودجه سال93 شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که این تبصره نیز تصویب شد.

طبق این تبصره شهرداری تهران موظف است دستورالعمل‌های مطالعات توجیهی، فنی، اجتماعی و زیست‌محیطی هر یک از پروژه‌های سرمایه‌ای که جزئی از موافقتنامه‌های متبادله با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری است را به تأیید کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران برساند. در ادامه نیز آخرین تبصره (تبصره46) به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. بر این اساس مبلغ 100میلیارد ریال مندرج در ردیف‌های مختلف بودجه جاری تحت عنوان «کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی» با تأیید کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران تا پایان سال92 قابل اقدام خواهد بود.

کد خبر 251965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز