گروه شهری: تهران، شهری که از یک‌سو بناهای تاریخی بسیار دارد و از سوی دیگر این روزها دارای مکان‌های تفریحی و فرهنگی زیادی شده است؛ شهری که به گفته خیلی‌ها ازجمله اعضای شورای شهر تهران و مسئولان گردشگری کشور امروزه به‌ غیراز قطب اقتصادی و سیاسی به قطب گردشگری کشور نیز به‌حساب می‌آید.

فعالیت‌های گردشگری پایتخت از نظر اعضای شورای شهر


همین مسئله، در کنار برنامه‌های ویژه‌ای که شهرداری تهران برای نوروز امسال ترتیب داده بود باعث شد شهروندان تهرانی و هم مسافران نوروزی، عیدی متفاوت و به‌مراتب بهتری را نسبت به سال‌های گذشته در پایتخت تجربه کنند. در این میان می‌توان به برگزاری تورهای تهران‌گردی و برنامه‌های متنوع در بوستان‌ها و اماکن معروف مانند برج میلاد، باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ موزه قصر و... اشاره کرد که البته با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شد. این در حالی بود که خدمات شهری و جابه‌جایی مسافران در تهران هم نه‌تنها تغییری نسبت به روزهای عادی نداشت بلکه حتی در پاره‌ای از زمان‌ها به‌صورت ویژه انجام می‌شد.

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران به همین‌خاطر عقیده دارد که باید کاری صورت بگیرد تا هر ایرانی یک‌بار پایتخت را به‌عنوان یک گردشگر بگردد. وی درخصوص عملکرد ستاد گردشگری نوروزی شهرداری تهران هم اینطور عنوان کرد که امسال برای نخستین بار امور گردشگری نوروزی تهران کاملا هماهنگ با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران به‌صورت متمرکز در شهرداری تهران پیگیری شد. وی این امر را دلیلی بر رشد سه‌برابری آمار تهران‌گردی نوروز امسال نسبت به نوروز پارسال عنوان کرد.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم از برنامه‌های نوروزی شهرداری پایتخت رضایت دارد. به گفته رحمت‌الله حافظی تغییرات ایجادشده در سطح تهران همزمان با شروع بهار، فرصت مناسب برای تهران‌گردی را به‌وجود آورد. در واقع به عقیده وی ظرفیت‌های به‌وجود آمده سطحی هستند که تهران را به یک‌قطب جدید گردشگری کشور تبدیل کرده‌اند.محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اقدامات شهرداری در نوروز را نقطه شروعی در رویکرد گردشگری تهران اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بحث گردشگری یکی از مسائل و موضوعاتی بوده که در شهرداری تهران مظلوم مانده بود، گفت: «امسال کار شایسته‌ای در نوروز93 انجام شد و خدمات‌رسانی‌ها خوب بود. این موضوع می‌تواند موجب بستر‌سازی‌ و ایجاد اداره کل گردشگری در شهرداری تهران باشد تا از این طریق بتوان تهران گردی را در پایتخت گسترش داد.» وی درباره توجه شورای شهر تهران به جاذبه‌های توریستی پایتخت نیز اظهار داشت: به‌دلیل ظرفیت‌های گردشگری این شهر می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف به این موضوع با نگاه بهتری نگریست.

اعضای دیگر شورای شهر تهران هم که همیشه نظارت بر عملکرد شهرداری را به‌عنوان وظیفه ذاتی شورا بر عهده دارند، عقیده‌ای همانند طلایی، حافظی و سالاری دارند. ازجمله این اعضا می‌توان به معصومه آباد اشاره کرد. اینگونه که وی گفت شهرداری فرصت‌های خوبی را در ایام نوروز ایجاد کرد که گردشگران بتوانند از اماکن دیدنی پایتخت همچون بوستان‌ها، باغ موزه‌ها و اماکن تاریخی دیدن کنند. در مجموع این عضو چهارمین شورای شهر تهران ارزیابی خود را اینطور بیان کرد که کارهای تازه‌ای در سطح شهر انجام شد و نقطه‌عطفی در صنعت گردشگری پایتخت رخ داد.

ابوالفضل قناعتی نماینده شورای اسلامی شهر تهران نیز در این زمینه گفت: «در نوروز امسال حرکت خوبی در زمینه گردشگری انجام شد و همه گردشگران توانستند از این محیط و اماکن دیدنی استفاده کنند و این امر مصداق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه ایشان در سال اقتصاد و فرهنگ، ‌با عزم ملی و مدیریت جهادی بوده است.»

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال در ایام نوروز به برج میلاد رفته و از ویژه برنامه عطر یاس در این برج بازدید کرده، گفت: «برنامه‌ها خوب و منسجم بوده و نظم خاصی بر محیط حکم‌فرما بود. حضور استان‌های مختلف و تنوع برنامه‌ها در برج میلاد، باعث حضور شهروندان تهرانی و همچنین مهمانان شهرهای دیگر کشور در محل ششمین برج بلند دنیا شده بود.» به گفته وی بیش از 600هزار نفر تا روز 13فروردین در برنامه‌های برج میلاد حضور یافتند.

وی همچنین افزود: «فعالیت‌ها و حرکت‌های خوبی در مناطق 22گانه به شکل غیرمتمرکز انجام گرفت که در جای خود بسیار خوب بود. در مناطق چادرها و غرفه‌هایی ایجاد شده بود که گردشگران را راهنمایی می‌کرد تا بتوانند از مکان‌های دیدنی و تفریحی بازدید داشته باشند.»

احمد حکیمی‌پور دیگر عضو شورای شهر تهران هم ماحصل برداشت خود از فعالیت گردشگری تهران را اینطور بیان کرد: «اقدامات به‌گونه‌ای بود که مسافرانی که از تهران عبور می‌کردند، این انگیزه را داشته باشند تا اماکن دیدنی پایتخت را ببینند و در ضمن به‌دلیل مراجعات مردم امکانات بسیار خوب و در خور توجه بین افراد توزیع شده بود.» وی اظهار امیدواری کرد تا چنین حرکت‌های مثبتی در راستای رونق صنعت گردشگری در پایتخت با اتخاذ تصمیمات جامع پیگیری شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون اجتماعی- فرهنگی شورای شهر تهران اما به اقدامات فرهنگی شهرداری به‌خاطر همزمانی ایام فاطمیه با ایام نوروز اشاره کرد: «مراسم فاطمیه در 2هزار مسجد تهران برگزار شد. برپایی غرفه‌ها و ایستگاه‌های فرهنگی و پذیرایی از عزاداران در مناطق مختلف و میادین بزرگ و توزیع بیش از 10هزار عدد نرم افزار مبشر خانواده و یاقوت با موضوع عفاف، حجاب و سبک زندگی اسلامی نیز در راستای معرفی هر چه بیشتر شخصیت حضرت فاطمه به‌عنوان الگویی برای زنان عالم در دستور کار قرار گرفت.»

افزایش دانش مردم نسبت به تاریخ شهر تهران

رئیس شورای شهر تهران اما جمع‌بندی خود از برنامه‌های گردشگری اجرا شده در تهران را زمانی اعلام کرد که به‌ویژه‌برنامه عطر یاس منطقه 12رفته بود. احمد مسجد‌جامعی البته بیشتر از ظرفیت‌های تاریخی تهران سخن گفت: «برای همه ما لازم است تا اطلاعات و دانسته‌های‌مان از شهر تهران را دائما تجدید و به روز کنیم چرا که تهران شهر بزرگی است که تاریخ، خاطرات و رویدادهای مهمی بر آن گذشته است. ما در مجموعه تهران حوزه‌های تمدنی جنوب شهر را داریم که 7هزار سال قدمت دارد، شمال تهران 3هزار سال سابقه تمدنی دارد و در دوران معاصر هم از طرفی تاسیسات تمدنی جدید عموما از تهران سرچشمه گرفته و به دیگر نقاط کشور رفته است. در عین حال می‌توان مشاهده کرد که نوعی بازگشت به تاریخ هم در این دوره و در نسل جدید آغاز شده است و خیلی حرکت خوبی است که ما مردم را با ظرفیت‌ها و منابع تاریخی آشنا کنیم.»

البته به عقیده وی باید به دلبستگی و علاقه مردم به شهر تهران هم افزوده شود و نخستین گام برای پدید آمدن چنین دلبستگی ‌افزایش دانش است؛ دانش مربوط به گذشته، تاریخ، ظرفیت‌ها و اماکن ناشناخته تهران. مسجد جامعی گفت: «اگر می‌خواهیم دلبستگی مردم را به شهرشان بیفزاییم باید کاری کنیم تا همه شهروندان بتوانند در جریان تحولات و تاریخ شهر تهران قرار بگیرند تا زمینه افزایش دانش و معرفت برای دلبستگی و علاقه به شهر فراهم شود و توسعه گردشگری بخشی از این تلاش است.»

کد خبر 254670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز