پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی، با بیان اینکه نوروز سنت خوبی است که جنبه های مثبت آن باید برای دیگران تبلیغ شود، گفت: همانطوری که ما به این سنت علاقه مندیم ممکن است دیگران هم به آن علاقمند و جذب آن شوند.

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه نوروز و رسیدن بهار از دید منابع اسلامی چه اهمیتی دارد، به خبرنگار مهر گفت: بهار هم مثل سایر فصل‌هاست. از نظر واقعیت و حقیقت این عالم تفاوتی بین ماه‌ها و فصل‌ها و روز و ساعت وجود ندارد و همه اینها گذران عمر و تغییراتی است که در طبیعت به طور مکرر اتفاق می افتد.

وی افزود: انسان‌ها برای سهولت کار و تقسیم بندی زندگیشان یک تقسیم بندی‌های خاصی کرده‌اند که فصل و ماه و سال و روز و ساعت و ... اسمهایش را گذاشته‌اند. این تقسیم بندی بر مبنای تغییرات منظمی است که در طبیعت وجود دارد. بنابراین این مسئله برای تسهیل کردن زندگی آدمهاست.

این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: این تغییرات مسئله مهمی از نظر دینی محسوب نمی شود. بهار هم مثل زمستان و زمستان هم مثل پاییز یکی از فصول است. در بعضی مناطق همیشه زمستان است و بهار وجود ندارد. بنابراین تغییراتی که در طبیعت اتفاق می‌افتد از نظر دینی تفاوتی با هم ندارند.

وی تأکید کرد: اما به دلیل اینکه سنت‌هایی برای ما جاافتاده و مطابق آن سنت‌ها تغییر رفتار می دهیم. این سنتها و تغییر رفتارها تا جایی که منجر به تسهیل و تنظیم زندگی انسان‌ها شود و تعالی مسلمانان را به همراه آورد نه تنها مورد مخالفت اسلام نیست بلکه اسلام به عمل به آنها تشویق کرده است.

سادات منصوری افزود: برای مثال در ضمن نوشدن سال و آمدن بهار، ایرانیها کارهایی انجام می دهند ازجمله خانه تکانی و پوشیدن لباس نو که مورد تأیید اسلام است. اما اگر برای همین نظافت و نوشدگی اسراف کنیم مثلا در مصرف آب زیاده روی کنیم یا مردم آزاری کنیم یا هزینه های زیادی بر خانواده تحمیل شود این مورد تأیید اسلام نیست.

سادات منصوری در مورد اینکه چه سنتهای خوبی از نوروز باید تقویت بشوند و چه آسیبهایی از آن اصلاح شود هم گفت: آن سنت‌هایی که با شرع اسلام و اصول انسانی سازگار است و مورد تأیید اسلام است باید تقویت شوند برای مثال دید و بازدیدها و سرزدن به خانواده ها که ممکن است در این میان قهرهای دیرین به آشتی تبدیل شود و هدیه و عیدی دادن و شاد کردن دل دیگران و خشنود کردن آنها از سنت‌های خوبی است که باید تقویت شوند. چشم و هم چشمی و اسراف و هزینه کردن بیش از اندازه و خارج از عقل که آثار سویی دارد از جنبه‌های منفی نوروز است و باید اصلاح شوند.

حجت الاسلام سادات منصوری افزود: هر چیزی که ناپسند باشد مورد پسند اسلام نیست و اسلام با آنها مخالف است ولی جنبه های مثبت نوروز باید تقویت شود. برای مثال همانطوری که خانه تکانی می کنیم خانه دل‌هایمان را هم تکانی بدهیم و آنرا از آلودگی ها پاک کنیم. بدانیم که یکسال از عمرمان گذشت و توبه کنیم و برگردیم و سعی و اراده کنیم که به دستورات الهی بیشتر عمل کنیم. یا مثلاً در هنگام تحویل سال آیاتی از قرآن مجید تلاوت می شود و مردم دعا می کنند. سرزدن به اموات و زیارت اهل قبور در شب جمعه آخر سال هم از مراسم پسندیده نوروز است.

وی در مورد اینکه چگونه می توان نوروز را به عنوان سنتی کهن تبدیل به یک سفیر فرهنگی کرد، گفت: نوروز سنت خوبی است که جنبه های مثبت آن باید برای دیگران تبلیغ شود. همانطوری که ما به این سنت علاقه مندیم ممکن است دیگران هم به آن علاقمند شوند و جذب آن شوند.

کد خبر 253464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز