مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: سال ۹۳ آغازی بر یک تحول ۵ ساله در صنعت حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهد بود.

مترو

 این روند که تکه نخست از برنامه 5ساله مدیریت شهری برای اجرا در فاصله سال‌های 93 تا 97است، قرار است با سالانه 30کیلومتر، بیش از 150کیلومتر خطوط حمل‌ونقل شهری را به پایتخت بیفزاید و رقم 300کیلومتر مترو را برای استفاده مردم تهران ارائه دهد.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال‌جاری در شهر تهران به‌طور میانگین هر روز 17.7میلیون سفر روزانه در پایتخت انجام شده است. این میزان سفر معادل22.7میلیون جابه‌جایی است که از این میان، سهم مترو 13.8درصد، اتوبوس و مینی‌بوس 20درصد و سهم تاکسی و ون 22.3درصد است. در مقابل 43.9درصد جابه‌جایی‌ها توسط وسایل شخصی انجام گرفته است. سهم سفر انواع خودروهای شخصی در سال‌جاری بیانگر میزان بالای تردد آنها در شهر تهران است؛ حال آنکه بیشترین سهم آلودگی هوای پایتخت را نیز این گروه تولید می‌کنند. این موضوع ناقض کارایی سیستم اتوبوسرانی و مترو در شهر است و تهدیدی جدی برای حمل‌ونقل عمومی تهران محسوب می‌شود.

براساس کار کارشناسی صورت گرفته، دلیل اصلی انتخاب مسافران عدم‌وجود شبکه کارآمد و سریع حمل‌ونقل به‌ویژه در مسافت‌های طولانی درون‌شهری است درحالی‌که زیر ساخت‌های ریلی به‌دلیل سرعت بالا و قابلیت اطمینان و مطلوب بهترین گزینه برای سفرهای درون‌شهری هستند. هم‌اکنون پایتخت نشینان روزانه 3.5 میلیون سفر شهری با مترو انجام می‌دهند که در شبکه 152کیلومتری ریلی رخ می‌دهد. اما براساس قانون حمل‌ونقل عمومی دست‌کم باید 75درصد سفرهای درون‌شهری توسط حمل‌ونقل عمومی انجام شود. طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران که برای افق1404 ترسیم شده، دارای حمل‌ونقلی همسو با ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه انسان محور شهر است و بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل را در کنار کمیت فزاینده دنبال می‌کند. براساس اسناد فرادستی قرار است از 28.3 میلیون سفر شهری که در سال1404 انجام می‌شود، 21.5 میلیون سفر آن به‌وسیله حمل‌ونقل عمومی سامان یابد.

سیدجعفر تشکری هاشمی تأکید کرد: در سال‌1404 سهم مترو از جابه‌جایی‌ها 31.9 ، اتوبوس و مینی‌بوس 26.6 ، تاکسی و ون 22.4  و وسایل شخصی 19.1 درصد خواهد بود. شبکه ریلی مترو به‌عنوان مهم‌ترین بخش حمل‌ونقلی پایتخت باید در وهله نخست قابلیت جابه‌جایی 9میلیون نفر را داشته باشد و اهدافی نظیر جذابیت شبکه، امنیت سفر، فاصله کم از محل مراجعه و ارزانی سفر را برای مسافران فراهم کند.

به گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، قالیباف با درک دقیق و شناخت عمیق از شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود و آینده کشور، به سال‌ها غفلت و بی‌‌توجهی مسئولان به مترو پایان داد و با وجود اینکه حمایت‌های دولتی از مترو و اختصاص منابع مالی دولت‌های گذشته به این منظور، جای خود را به انواع محدودیت‌ها و کارشکنی‌ها در راه توسعه مترو داده بود، با روحیه جهادی خویش توسعه مترو را مورد توجه ویژه قرار داد.

بدین‌ترتیب، علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی فراوان، مترو به‌عنوان وسیله‌ای ایمن، سریع، در دسترس و در عین حال با قیمت مناسب، می‌توانست به انتخاب اول مردم تهران به‌ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شود، چنانچه در حال حاضر مترو با 3.5 میلیون جابه‌جایی روزانه، نقش انکارناپذیری در حمل‌ونقل شهری تهران ایفا می‌کند. مترو قبل از حضور شهردار فعلی تهران، با 36.5 کیلومتر خط درون‌شهری و 42.5کیلومتر خط برون‌شهری، تنها 37ایستگاه داشت و 372واگن آن روزانه 300هزار نفر را جابه‌جا می‌کرد و امروز خطوط متروی تهران به 152کیلومتر افزایش یافته و ناوگان ریلی پایتخت با حدود 1100دستگاه واگن که بخش قابل توجهی از آن در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته شده‌اند، هر روز3.5 میلیون مسافر را از طریق 85‌ایستگاه در اقصی نقاط شهر جابه‌جا می‌کند.

به گفته معاون شهردار تهران، با کمال تأسف و تعجب، عده‌ای با ارائه آدرس غلط و اطلاعات نادرست به مردم، سعی در وارونه جلوه دادن توفیقات مترو که به‌منزله موفقیت نظام در شرایط تحریم محسوب می‌شود، دارند و به‌جای اینکه نهال امید و نشاط را در جامعه بکارند، تخم یأس و ناامیدی را در جامعه می‌پراکنند و سعی دارند تا شیرینی پیشرفت‌های مدیریت شهری ازجمله مترو را در کام مردم تهران تلخ کنند. وی افزود: اما بدون تردید مدیریتی که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار اخیر با شهردار محترم تهران 3بار بر آن تأکید فرمودند، یعنی «مدیریت جهادی»، کلید واژه و رمز موفقیت پیشرفت‌های 8ساله مدیریت شهری در تهران بوده است.

کد خبر 253233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز