شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

با وجود درخشش بازیگران زن در نقش‌های کلیدی پروژه‌های بزرگ سینمایی در سال‌های اخیر، صنعت سینمای آمریکا همچنان زنان را در حاشیه پرده سینما نگه می‌دارد و تنها ۳۰درصد نقش‌های دارای دیالوگ را در اختیار ۷۵درصد زنان سفیدپوست، ۱۴درصد سیاهان و ۸درصد لاتین و آسیایی قرار می‌دهد.

سینما-فیلم جاذبه

به گزارش گاردین، نتایج یک تحقیق با عنوان «دنیای سلولویید همچنان مردانه است» به‌تازگی نشان داده است که به‌رغم موفقیت خیره‌کننده فیلم‌هایی چون «بازی‌های گرسنگی‌2» و «جاذبه» با بازی جنیفر لارنس و ساندرا بولاک در نقش‌های اصلی، زنان در سال 2013هم نتوانستند نقشی کلیدی در صنعت سینما ایفا کنند و به‌شدت از سوی دنیای مردانه سینما به حاشیه رانده شدند. در 100فیلم پرفروش بازار داخلی سینمای آمریکا، زنان تنها 15درصد نقش قهرمان ایفا کردند. 29درصد شخصیت‌های اصلی و 30درصد شخصیت‌های دارای دیالوگ یا سخنگو هم به زنان اختصاص داشت. نکته جالب اینکه جدی‌گرفته‌نشدن و حاشیه‌نشین بودن زن‌ها در صنعت سینمای آمریکا از دهه ‌40 میلادی تا امروز ادامه دارد و چندان دستخوش تغییر و تحول اساسی نشده است.

این در حالی است که استفاده ابزاری هالیوودنشینان از زنان همچنان ادامه دارد؛ مهم‌ترین مراسم سینمایی سال یعنی اهدای جوایز اسکار با اجرای یک زن برگزار می‌شود، 2چهره دیگر مجریان مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب هستند و مهم‌تر از همه اینکه ریاست آکادمی اسکار را هم اخیرا یک زن بر عهده گرفته است. با وجود این، تحلیل محتوای بیش از 2300شخصیت سینمایی حاضر در 100فیلم برتر سال 2013نشان می‌دهد تنها در 13درصد فیلم‌ها تعداد شخصیت‌های زن و مرد مساوی بوده است.

 

کد خبر 253127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز