همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: شاید توجه به فرهنگ ترافیک رعایت قوانین و مقررات بیشتر از توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های بزرگراهی اثرگذار باشد اما در این بخش ما با ضعف جدی در کشورمان روبرو هستیم.

تهران سما نوشت: دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در برنامه تلویزیونی «سفر بخیر» ضمن پاسخ به سوالات برنامه پیرامون ساماندهی وضعیت ترافیک در شهر تهران، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری به منظور توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترافیک در خیابان‌ها همزمان با بارش باران در شهر تهران گفت: معمولا روزهای چهارشنبه شب ترافیک از بقیه شب‌های هفته بیشتر است، علاوه بر این هم اکنون در نزدیکی ایام عید هستیم، باران در حال بارش است و ترافیک شبانگاهی نیز وجود دارد. از این رو مجموعه این چهار مورد باعث شده است تا ترافیک مقداری سنگین تر باشد. البته باید در نظر داشت که رعایت قوانین و مقررات نیز حتما می‌تواند در روان سازی بار ترافیک موثر باشد. البته همانطور که بنده در طول مسیر کنترل می‌کردم، هیچ آبگرفتکی که باعث ایجاد ترافیک سنگین در شهر شده باشد وجود نداشته است.

دکتر قالیباف در ادامه پیرامون تدابیر اندیشیده شده برای کاهش ترافیک در زمان بارش باران، تاکید کرد: ترافیک موضوع مختص شهر تهران و یا کلانشهرهای ایران نیست، بلکه ترافیک چالشی است که همه شهرهای دنیا از جمله لندن، نیویورک، مسکو، توکیو، پکن، سئول و ... با آن روبرو هستند. واقعیت این است که ترافیک از مشکلات جدی به شمار می‌رود و یکی از راهکارهایی که می‌تواند ترافیک را حل و فصل کند، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است. در این میان توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد زیرساخت‌هایی همچون توسعه بزرگراه‌ها می‌تواند در کاهش ترافیک اثرگذار باشد.

در تونل نیایش و مسیر بزرگراه شهید صدر ترافیک بسیار سنگینی وجود ندارد

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات، گفت: شاید رعایت قوانین و مقررات بیشتر از توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های بزرگراهی اثرگذار باشد اما در این بخش ما با ضعف جدی در کشورمان روبرو هستیم. حتما همانطور که شهروندان مشاهده کرده‌اند در نقاطی که ابزار و تجهیزاتی وجود دارد که ما را وادار می‌کند تا قانونمندتر حرکت کنیم، ترافیک کمتر است. به عنوان مثال در تونل نیایش و مسیر بزرگراه شهید صدر - به دلیل آنکه کنترل‌ها مقداری دقیق‌تر است - در طول مسیر ترافیک بسیار سنگینی وجود ندارد و متوسط سرعت از 40 تا 60 کیلومتر متغیر است. حتی در برخی ساعات خودروها به راحتی تردد می‌کنند چرا که در بین خطور عبور می‌کنند، سبقت بی‌مورد نمی‌گیرند و فاصله‌ها را رعایت می‌کنند بنابر این همه کاملا با یک آرامشی رانندگی می‌کند.

فرهنگ ترافیک به اندازه حمل و نقل عمومی و توسعه بزرگراه‌ها مهم است

وی ادامه داد: در تونل نیایش خط‌های اضطراری و اورژانسی وجود دارد که در مواقع خاص و در زمان بروز حوادث از آن استفاده می‌شود. در این میان در برخی نقاط از تونل نیایش شرایطی است که عرض خطوط اضطراری زیاد است، به نحوی که دو خودرو به صورت همزمان اجازه عبور از خط اضطراری را دارند اما هیچ کس از این مسیر عبور نمی‌کند. با این حال وقتی همین ترافیک بیرون می‌آید، به دلیل سبقت بی جا، عدم عبور در بین خطوط و ... دوباره قفل می‌شود. بنابراین فرهنگ ترافیک هم موضوعی بسیار مهم به شمار می‌رود، به همان اندازه که حمل و نقل عمومی و توسعه بزرگراه ها مهم است. اگر به این مسئله دقت کنیم می‌توانیم وضعیتی خیلی بهتر از وضع موجود را داشته باشیم.

معضل ترافیک و آلودگی هوا قابل حل است

دکتر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره تدابیر در نظر گرفته شده به منظور حل مشکل ترافیک در پایتخت گفت: بعضی موضوعات وجود دارد که در افکار عمومی و حتی در میان مسئولان از حل آن ها نا امید هستند و می‌گویند که این مسایل قابل حل نیست. از جمله این معقوله‌ها ترافیک و آلودگی هوا است. با تجربه و سابقه کاری که بنده دارم و بر اساس کار کارشناسی که به صورت مرتب با کارشناسان دنبال کرده ایم، معتقدیم این موضوعات قابل حل هستند. بنابر این ترافیک قابل حل است و دنیا هم برای این کار تلاش دارد. طبیعتا بخشی از اقدامات ایجابی است و بخشی نیز سلبی؛ بنده معتقدم حتما باید اقدامات ایجابی را در اولویت قرار دهیم و برخی اقدامات سلبی را هم در کنار آن اعمال کنیم.

اگر امکان اتوبوس‌های تندرو فراهم باشد بخش مهمی از ترددها با خودروی شخصی کاسته خواهد شد

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید در همین جا از مردم عزیز در شهر تهران تشکر کنم چرا که هر کجا امکان حمل و نقل عمومی را فراهم کرده‌ایم، مردم از این امکان بیش از توقع و انتظار استفاده کرده‌اند. به نحوی که هم اکنون این موضوع تقریبا به یک فرهنگ در تهران تبدیل شده است که بسیاری از افراد یک سفر را با ماشین شخصی خود انجام می‌دهند تا به ایستگاه مترویی که امکان پارک خودرو خود را داشته باشند، برسند و سپس ادامه سفر خود را با مترو انجام می‌دهند. طبیعتا اگر ایستگاه مترو در نزدیکی محل کار و یا منزل آن‌ها وجود داشته باشد، سفر اولی را نیز با خودروی شخصی خود انجام نمی‌دهند. همچنین اگر امکان اتوبوس‌های تندرو فراهم باشد و یا اتوبوسی که منظم، مرتب و سر وقت بیاید وجود داشته باشد، بخش مهمی از ترددها با خودروی شخصی کاسته خواهد شد.

وی افزود: البته نقطه مقابل حمل و نقل عمومی نیز وجود دارد؛ وقتی حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد، این سوال پیش می آید که خیابان و بزرگراهی که با پول مردم و بیت المال ساخته شده است، آیا متعلق به عموم مردم است و یا افرادی که خودروی شخصی دارند؟ طبیعتا جمعیت افرادی که خودرو شخصی ندارند بیشتر است و طبیعی است که باید بخشی از خیابان را در اختیار حمل و نقل عمومی بگذاریم. این موضوع نیز یک سیاست و از نکات فرهنگی است که باید به آن توجه کنیم. چرا که خودروها در شهر تهران به صورت متوسط دو سرنشین دارند، اما انصاف نیست اجازه دهیم یک اتوبوس با 200 سرنشین و یک خوردو با دو سرنشین هر دو در ترافیک بایستند.

در دنیا دیگر سیاست توسعه پارکینگ وجود ندارد

شهردار تهران با بیان اینکه «باید اجازه دهیم افراد راحت تر سفر کنند و اولویت را به حمل و نقل عمومی بدهیم»، ابراز داشت: هم اکنون در دنیا سیاست توسعه پارکینگ وجود ندارد اما امروز به ما فشار می‌آورند که پارکینگ عمومی را افزایش دهید. این در حالی است که ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و اجازه ایجاد جاذبه سفر را ندهیم. به عنوان مثال در مرکز شهر، مترو وجود دارد اما چرا باید در مرکز شهر پارکینگ بسازیم و قدرت جذب سفر پیدا کنیم؟ یا اینکه چرا باید در کنار خیابان، یک لاین را به خودروهای شخصی بدهیم که از صبح تا غروب خودرو خود را در آنجا پارک کنند؟

طولانی ترین خط مترو تهران با 38 کیلومتر شهریور سال آینده به بهره برداری می‌رسد

وی ضمن تاکید بر این نکته که «مردم از همه ظرفیت حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و ما نیز مکلف هستیم که حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم»، ابراز داشت: روزی که بنده توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، به صورت متوسط سالی 4 کیلومتر مترو - با احتساب خطوط روی زمین و تونل - ساخته می شد. اما امروز ساخت مترو به 15 کیلومتر در سال رسیده و ما در برنامه پیش رو برنامه ریزی کرده ایم تا این رقم را سالانه به بیش از 30 کیلومتر در بخش تونلی برسانیم. همچنین بخش غیر تونلی همچون فرودگاه حضرت امام(ره) و یا شهرهای اطراف تهران که مترو حومه ای است، این ماموریت به شهرداری تهران واگذار شده و به سمتی می رویم تا بتوانیم در 5 سال آینده، طول خطوط مترو را به 300 کیلومتر افزایش دهیم.

دکتر قالیباف با اشاره به افزایش دسترسی ها به شبکه مترو، گفت: بلافاصله در پایان فرودین ماه سال آینده، خط سه مترو تهران از اتوبان آزادگان و ابتدای جاده ساوه به مصلی تهران بهره برداری خواهد شد و انشالله در شهریور سال بعدی این خط را به نیاوران، شهرک قائم و شهرک شهید محلاتی می رسانیم. به عبارت دیگر طولانی ترین خط مترو تهران با 38 کیلومتر از شمال شرقی به جنوب غربی بهره برداری خواهد شد.

سرفاصله حرکت قطارها را به زیر 4 دقیقه می‌رسانیم

شهردار تهران خاطر نشان کرد: هم اکنون سرفاصله حرکت قطارها به خاطر کمبود واگن بین 5 تا 6 دقیقه است اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این رقم را به زیر 4 دقیقه می رسانیم. این امر بدین معنا است که قرار است ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم. دولت محترم نیز در این زمینه قول همکاری داده اند، چرا که با این کار در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. قانون نیز اجازه داده که وزارت نفت در این بخش کمک کند و از شهریور 93 شاهد این اتفاق خواهیم بود.

وی افزود: علاوه بر این در طول هشت سال گذشته ظرفیت مترو را از 300 هزار نفر به 3 میلیون نفر در روز رساندیم و بر اساس برنامه، این رقم را به بالای 10 میلیون نفر در روز خواهیم رساند؛ در حین اینکه شبکه حمل و نقل در بخش اتوبوس را نیز توسعه می دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه «برنامه ما این است که مردم با حداکثر 300 تا 350 متر پیاده روی بتوانند به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی برسند»، تصریح کرد: یک بخش از کار توسعه حمل و نقل عمومی است و وقتی حمل و نقل عمومی آمد، باید اجازه دهیم برای ماشین های شخصی محدودیت ایجاد کنیم.

دکتر قالیباف به استفاده از تجهیزات مکانیزه در بخش حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: اخیرا اتوبوسهای تندرو در بزرگراه امام علی(ع) آغاز به کار کرده اند و یک مانیتور دیجیتالی در ایستگاه ها وجود دارد که نشان می دهد اتوبوس تا چند دقیقه دیگر می رسد و چه هزینه ای را می گیرد.

وی همچنین درباره نحوه تعیین حداکثر سرعت در بزرگراه طبقاتی شهید صدر نیز ابراز داشت: تمام مسیر تونل ها و پل های دو طبقه در تهران کاملا هوشمند کنترل می شوند؛ به این معنی که سیستم - بر اساس میزان ترافیکی که در این مسیر ها وجود دارد - اعلام می کند که خودروها باید با چه سرعتی عبور کنند. بنابر این دیگر شرایط مثل گذشته نیست که بگوییم سرعت مجاز در تونل 60 کیلومتراست چرا که ممکن است شرایط ایمنی اجازه دهد و خودرو ها با سرعت 70 کیلومتر حرکت کنند اما به جهت ایمنی خودرو ها بیش از 70 کیلومتر مجاز به حرکت نیستند.

یکی از ضعف‌های شهر تهران آن است که زیر بنای تاسیساتی وجود ندارد

دکتر قایلباف در ادامه اظهار کرد: همچنین سرعت مجاز تردد بر مبنای امکان ترافیکی که در مسیر وجود دارد، متغیر است. به عبارت دیگر ممکن است در حین اینکه تابلوی سرعت مجاز در اتوبان صدر 70 کیلومتر را نشان می دهد، این تابلو در چند متر جلوتر به 50 کیلومتر کاهش پیدا کند؛ اینجا درست در جایی است که خروجی و ورودی اتوبان صدر وجود دارد. در این میان واقعا از مردم عزیز تشکر می کنم که این قوانین و مقررات را رعایت می کنند. بدون شک اگر این فرهنگ ترافیکی را در همه شهر رعایت کنیم، بخشی از مشکلات برطرف می شود و شاد برخی حوادث تلخی و صدمات جانی نیز نخواهیم بود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مسدود شدن ناگهانی مسیرها در شهر تهران نیز گفت: بعضی اوقات اطلاع رسانی های لازم درباره مسدود شدن مسیر ها از طریق تابلوهای اطلاع رسانی و شبکه رادیویی تهران صورت می گیرد، اما باید توجه داشت که یکی از ضعف های شهر تهران آن است که زیر بنای تاسیساتی وجود ندارد. در این شرایط ادارات آب، برق، گاز و تلفن هر کدام کارهای مربوط به خود را دارند و طبیعتا شهرداری و نیروی انتظامی نیز این همکاری را برای باز کردن و بستن مسیر ها می کنند. البته هر راهی که بسته می شود، مشکلات خاص خود را به دنبال دارد اما مردم جایی ناراحت می شوند که از پیش مطلع نشده باشند و سپس به صورت ناگهانی با مسدود شدن مسیر روبرو شوند.

یکی از پیوست‌های فرهنگی ما اطلاع رسانی به مردم است

وی ادامه داد: یکی از پیوست های فرهنگی ما در کارهای عمرانی این است که اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه‌های مختلف، رادیو و تلوزیون و یا زیرنویس‌های شبکه پنج صورت گیرد. حتی اگر دسترسی‌های محلی تغییر پیدا می‌کند و لازم نیست اطلاع رسانی گسترده‌ای صورت گیرد، حتما بنری به منظور اطلاع رسانی زده می‌شود، بنابر این بعید می‌دانم که بدون زدن یک بنر یا اطلاع رسانی، مسیری را تغییر دهند.

دکتر قالیباف در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران ویژه ایام نوروز، تاکید کرد: ایام نوروز امسال مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است و بر اساس فرهنگ محب اهل بیت(ع) بودن ما، حتما حال و هوای نوروز امسال متفاوت است. شهرداری تهران نیز بر این اساس برنامه ریزی دقیقی انجام داده است.

وی یادآور شد: مسافران از هر دروازه ورودی که وارد شهر می شوند، اکیپ های شهرداری تهران مستقر هستند و اطلاع رسانی لازم به منظور معرفی مناطق گردشگری را انجام می‌دهند. علاوه بر این در همه مناطق برنامه گردشگری نیم روزه و تمام روزه داریم و شهروندانی که در تهران حضور دارند می‌توانند از حمل و نقل عمومی که برای آنها پیش بینی کرده‌ایم، استفاده کنند از این رو تصور می‌کنم شهروندان عید خوبی را در شهر تهران داشته باشند.

دکتر قالیباف در پایان ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید، سال خوبی را توام با شادابی، نشاط و عاقبت به خیری در کنار خانواده‌ها برای همه مردم ایران و ایرانیان خارج از کشور آرزو کرد.

کد خبر 253041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز