گروه شهری: شهردار تهران بار دیگر با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات، این مسئله را از توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های بزرگراهی اثرگذارتر دانست و اعلام کرد که در این بخش با ضعف جدی مواجه هستیم.

ترافیک

محمدباقر قالیباف که در برنامه تلویزیونی سفربخیر حاضر شده بود درباره موضوعات متنوعی در زمینه حمل‌ونقل پایتخت و بزرگراه‌های ایجاد شده صحبت کرد. وی درباره افزایش ترافیک در خیابان‌ها همزمان با بارش باران در شهر تهران، گفت: معمولا روزهای پایان هفته ترافیک از بقیه شب‌ها بیشتر است، علاوه بر این هم‌اکنون در نزدیکی ایام عید هستیم، اگر باران در حال بارش باشد و همزمان ترافیک شبانگاهی را نیز داشته باشیم در نتیجه 4عامل مهم برای ترافیک سنگین در شهر داریم. البته باید درنظر داشت که رعایت قوانین و مقررات نیز حتما می‌تواند در روان‌سازی‌ بار ترافیک مؤثر باشد.

قالیباف در ادامه پیرامون تدابیر اندیشیده شده برای کاهش ترافیک تأکید کرد: واقعیت این است که ترافیک از مشکلات جدی به شمار می‌رود و یکی از راهکارهایی که می‌تواند ترافیک را حل و فصل کند، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم است. در این میان توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد زیرساخت‌هایی همچون توسعه بزرگراه‌ها می‌تواند در کاهش ترافیک اثرگذار باشد.

مقررات رعایت شود ترافیک کم می‌شود

شهردار تهران با تأکید بر ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات، گفت: شاید رعایت قوانین و مقررات بیشتر از توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های بزرگراهی اثرگذار باشد اما در این بخش ما با ضعف جدی در کشورمان روبه‌رو هستیم. حتما همانطور که شهروندان مشاهده کرده‌اند در نقاطی که ابزار و تجهیزاتی وجود دارد که ما را وادار می‌کند تا قانونمندتر حرکت کنیم، ترافیک کمتر است. به‌عنوان مثال در تونل نیایش و مسیر بزرگراه شهید صدر - به‌دلیل آنکه کنترل‌ها مقداری دقیق‌تر است- در طول مسیر ترافیک بسیار سنگینی وجود ندارد و متوسط سرعت از 40 تا 60 کیلومتر متغیر است.

وی ادامه داد: در تونل نیایش هم خط‌های اضطراری و اورژانسی وجود دارد که در مواقع خاص و در زمان بروز حوادث از آن استفاده می‌شود. در این میان در برخی نقاط از تونل نیایش عرض خطوط اضطراری زیاد است، به‌نحوی که 2خودرو به‌صورت همزمان اجازه عبور از خط اضطراری را دارند اما هیچ‌کس از این مسیر عبور نمی‌کند. با این حال وقتی همین ترافیک بیرون می‌آید، به‌دلیل سبقت بیجا، عدم‌عبور در بین خطوط و... دوباره قفل می‌شود. بنابر این فرهنگ ترافیک هم موضوعی بسیار مهم به شمار می‌رود، به همان اندازه که حمل‌ونقل عمومی و توسعه بزرگراه‌ها مهم است.

شهردار تهران با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: باید در همینجا از مردم عزیز در شهر تهران تشکر کنم چرا که هر کجا امکان حمل‌ونقل عمومی را فراهم کرده‌ایم، مردم از این امکان بیش از توقع و انتظار استفاده کرده‌اند به‌نحوی که هم‌اکنون این موضوع تقریبا به یک فرهنگ در تهران تبدیل شده است که بسیاری از افراد یک سفر را با ماشین شخصی خود انجام می‌دهند تا به ایستگاه مترویی که امکان پارک خودرو خود را داشته باشند، برسند و سپس ادامه سفر خود را با مترو انجام می‌دهند. همچنین اگر امکان اتوبوس‌های تندرو فراهم باشد یا اتوبوسی که منظم، مرتب و سر وقت بیاید وجود داشته باشد، بخش مهمی از ترددها با خودروی شخصی کاسته خواهد شد.

تعطیلی سیاست توسعه پارکینگ در دنیا

شهردار تهران با بیان اینکه «باید اجازه دهیم افراد راحت‌تر سفر کنند و اولویت را به حمل‌ونقل عمومی بدهیم»، ابراز داشت: هم‌اکنون در دنیا سیاست توسعه پارکینگ وجود ندارد اما امروز به ما فشار می‌آورند که پارکینگ عمومی را افزایش دهید. این در حالی است که ما باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و اجازه ایجاد جاذبه سفر را ندهیم.

شهردار تهران ابراز داشت: روزی که بنده توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، به‌صورت متوسط سالی 4کیلومتر مترو - با احتساب خطوط روی زمین و تونل - ساخته می‌شد. اما امروز ساخت مترو به 15کیلومتر در سال رسیده و ما در برنامه پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این رقم را سالانه به بیش از 30کیلومتر در بخش تونلی برسانیم. همچنین بخش غیرتونلی ساخت مترو مانند مسیر فرودگاه حضرت امام(ره) یا شهرهای اطراف تهران که مترو حومه‌ای است، به شهرداری تهران واگذار شده و به سمتی می‌رویم تا بتوانیم در 5سال آینده، طول خطوط مترو را به 300کیلومتر افزایش دهیم.

قالیباف افزود: علاوه بر این در طول 8سال گذشته ظرفیت مترو را از 300هزار نفر به 3میلیون نفر در روز رساندیم و براساس برنامه، این رقم را به بالای 10میلیون نفر در روز خواهیم رساند و همزمان شبکه حمل‌ونقل در بخش اتوبوس را نیز توسعه می‌دهیم.

قالیباف ضمن تأکید بر این نکته که «مردم از همه ظرفیت حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و ما نیز مکلف هستیم که حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم»، ابراز داشت: بلافاصله در پایان فروردین‌ماه سال آینده، خط 3متروی تهران از اتوبان آزادگان و ابتدای جاده ساوه تا مصلای تهران بهره‌برداری خواهد شد و ان‌شاءالله در شهریور سال بعدی این خط را به نیاوران، شهرک قائم و شهرک شهید محلاتی می‌رسانیم. به‌عبارت دیگر طولانی‌ترین خط متروی تهران با 38کیلومتر از شمال شرقی به جنوب غربی بهره‌برداری خواهد شد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سرفاصله حرکت قطارها به‌خاطر کمبود واگن بین 5تا 6دقیقه است اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم را به زیر 4دقیقه می‌رسانیم. این امر بدین معناست که قرار است ظرفیت را به 2برابر افزایش دهیم. دولت نیز در این زمینه قول همکاری داده، چرا که با این کار در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

وی به استفاده از تجهیزات مکانیزه در بخش حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: اخیرا اتوبوس‌های تندرو در بزرگراه امام‌علی آغاز به‌کار کرده‌اند و یک مانیتور در ایستگاه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد اتوبوس تا چند دقیقه دیگر می‌رسد و چه کرایه‌ای را می‌گیرد.

نبود زیربناهای تاسیساتی، یکی از ضعف‌ها

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره مسدود شدن ناگهانی مسیرها در شهر تهران نیز گفت: بعضی اوقات اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره مسدود شدن مسیرها از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی و شبکه رادیویی تهران صورت می‌گیرد، اما باید توجه داشت که یکی از ضعف‌های شهر تهران آن است که زیر بنای تاسیساتی وجود ندارد. در این شرایط ادارات آب، برق، گاز و تلفن هر کدام کارهای مربوط به‌خود را دارند و طبیعتا شهرداری و نیروی انتظامی نیز این همکاری را برای باز کردن و بستن مسیرها می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی از پیوست‌های فرهنگی ما در کارهای عمرانی این است که اطلاع‌رسانی لازم از طریق رسانه‌های مختلف، رادیو و تلویزیون یا زیرنویس‌های شبکه 5صورت گیرد. حتی اگر دسترسی‌های محلی تغییر پیدا می‌کند و لازم نیست اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گیرد، حتما بنری به‌منظور اطلاع‌رسانی زده می‌شود.

دکتر قالیباف در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران ویژه ایام نوروز، تأکید کرد: ایام نوروز امسال مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است و براساس فرهنگ محب اهل‌بیت(ع) بودن ما، حتما حال و هوای نوروز امسال متفاوت است. شهرداری تهران نیز بر این اساس برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است.

وی یادآور شد: مسافران از هر دروازه ورودی که وارد شهر می‌شوند، اکیپ‌های شهرداری تهران مستقر هستند و اطلاع‌رسانی لازم به‌منظور معرفی مناطق گردشگری را انجام می‌دهند. علاوه بر این در همه مناطق برنامه گردشگری نیم روزه و تمام روزه داریم و شهروندانی که در تهران حضور دارند می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی که برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم، استفاده کنند از این‌رو تصور می‌کنم شهروندان عید خوبی را در شهر تهران داشته باشند.

مقایسه روند توسعه مترو

شهردار تهران در این برنامه تلویزیونی آمار توسعه مترو در سال‌های گذشته، وضعیت فعلی و نمای سال‌های آینده را نیز ترسیم کرد. با نگاهی به جداول زیر می‌توان متوجه شد که تهران در سال‌های آینده از نظر توسعه مترو به کجا خواهد رسید.

جدول مترو

 

کد خبر 253099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز