گروه شهری: روز گذشته با برگزاری مراسمی ۹۰دستگاه خودروی جدید عملیاتی به مجموعه ناوگان سازمان آتش‌نشانی اضافه شد. همچنین در این مراسم مرکز بین‌المللی آموزشی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

قالیباف - آتش نشانی

خودروهای جدید عملیاتی دو منظوره بوده و برای اطفای حریق و امداد و نجات به‌کار گرفته خواهد شد. چندی پیش نیز 30دستگاه خودروی عملیاتی جدید به این ناوگان افزوده شد تا با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در تهران انجام شود.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) فعالیت در مجموعه آتش‌نشانی را جزء مشاغلی دانست که اخلاق‌مداری و اخلاص‌، ایثار و از خودگذشتگی به‌صورت ذاتی در آن وجود دارد و تأکید کرد: فعالان در این عرصه باید روحیه موجود در این مجموعه را تقویت کنند؛ چراکه وجود چنین روحیه‌ای به‌معنای در خطر نبودن آن نیست همانگونه که اگر در دوران دفاع‌مقدس آلودگی در فضای پاک جبهه ایجاد می‌شد، به سرعت پاک می‌شد و از بین می‌رفت. اکنون لازم است مدیران سازمان به‌وجود این روحیه توجه کرده و آن را افزایش دهند.

وی‌ با بیان اینکه آمارها نشان‌دهنده عملکرد موفق و خوب سازمان آتش‌نشانی‌ است، به رعایت انصاف در این خصوص اشاره کرد و افزود:‌ همانطور که ما باید اشکالاتمان را دیده و انتقاد را بپذیریم و تلاش کنیم تا نقاط ضعف را به قوت تبدیل کرده و انتقاد را اصلاح کنیم، حق این است که دیگران هم اگر می‌خواهند قضاوت کنند انصاف را در بیانشان رعایت کنند.

شهردار تهران تأکید کرد: به‌عنوان همکار و خدمتگزار شما، روند فعالیت آتش‌نشانی را مطلوب دانسته و آن را قابل دفاع می‌دانم. کاهش آمار تلفات جانی نیز نشان‌دهنده این مسئله است. وی در ادامه به حادثه چندی قبل خیابان جمهوری اشاره و آن را حادثه‌ای تلخ عنوان کرد و گفت: حادثه خیابان جمهوری، حادثه تلخی بود و من به سهم خود از مردم و خانواده‌های داغدار عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی کردن و رسیدگی به این حوادث از اصول مدیریت است و اگر قصوری در این کار صورت گرفته باشد مرجع تشخیص آن قوه قضاییه است و ما مکلفیم بدون تعارف و کم و کاست اسناد را در اختیارشان بگذاریم تا تصمیم‌گیری کنند. این به جای خود اما از طرفی دیگر هم زیر سؤال بردن رشادت‌ها و زحمات کارکنان زحمتکش هم ‌به جای خود. انتخاب شهید امید عباسی از سوی مخاطبان برنامه رادیویی به‌عنوان چهره سال، پاسخی روشن به آنهایی است که می‌خواهند زحمات شما را نادیده بگیرند.

قالیباف افزود: همان روحیه اخلاص به ما می‌آموزد که نباید غصه این دو مادر و بانویی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، فراموش کنیم، این قابل فراموش شدن نیست. همانطور که امید عباسی عزیز از دست رفت و ما همیشه به یاد او هستیم .

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هرگز به حرف‌های زود‌گذر که بخواهد ما را از متن کار و روحیه جهادی دور کرده و به حاشیه بکشاند نباید گوش دهیم، گفت: گوش ما برای حرف‌ها و انتقادهای منصفانه تیز و شنواست و بدانید در همه این شرایط حتما از حق شما دفاع خواهم کرد. وی با بیان اینکه این نخستین بار است که این مسئله را عنوان می‌کنم، گفت: بعد از حادثه خیابان جمهوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به‌صورت شفاهی و کتبی استعفای خود را اعلام کرد که ادب اداری نیز همین است اما وقتی دیدم موضوعات جهت پیدا کرده، احساس کردم این استعفا را نباید بپذیرم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به افتتاح رسمی مرکز آموزش بین‌المللی سازمان آتش‌نشانی بر 2موضوع آموزش و انضباط در این سازمان و مجموعه اشاره کرد و افزود:‌ تقاضای من این است که در امر آموزش بیش از هر چیزی به محتوا بپردازید و نه به شکل‌کار؛ یعنی اطمینان داشته باشید اقدامی که انجام می‌شود کاربردی است.

صلاحیت دستگاه قضا برای اعلام رأی نهایی

شهردار تهران همچنین با حضور در جمع خبرنگاران به گزارش 15روزه شهرداری درخصوص حادثه خیابان جمهوری پاسخ گفت و اظهار کرد: سازمان بازرسی شهرداری تهران که به‌صورت مستقیم زیرنظر شهردار است، گزارش خود را آماده و به قوه قضاییه ارائه کرد. گزارش وزارت کشور نیز به قوه قضاییه ارائه شد و این وظیفه و در صلاحیت دستگاه قضاست که نتیجه را اعلام کرده و اگر جرمی واقع شده با آن برخورد کند. وی همچنین در خصوص پیش‌بینی‌های لازم برای چهارشنبه آخرسال و درنظرگرفتن مناطقی برای برگزاری مراسم ویژه این روز نیز گفت:

پیش‌بینی من این است که امسال به‌دلیل مصادف شدن این روز با ایام فاطمیه، مردم هم با توجه به فرهنگ اسلامی و ایرانی خود رعایت این ایام را خواهند کرد و حتی حال و هوای نوروز امسال نیز کمی متفاوت‌تر خواهد بود. درنظر گرفتن این نقاط نیز بر‌عهده نیروی انتظامی است و آنها به‌طور حتم تمهیداتی اندیشیده‌اند. قالیباف درخصوص دلیل افزایش ناوگان آتش‌نشانی به برنامه شهرداری برای افزایش ایستگاه‌ها از 103ایستگاه موجود به 120مورد اشاره و اظهار کرد: با افزایش ایستگاه‌ها، نیازمند افزایش خودروها نیز خواهیم بود تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه کرده و حداقل زمان رسیدن به محل حادثه را به 4دقیقه کاهش دهیم. آموزش‌ نیروهای تخصصی سازمان آتش‌نشانی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که با افتتاح رسمی مرکز آموزش بین‌المللی آن را دنبال می‌کنیم.

کاهش تعداد فوتی‌های حوادث آتش‌سوزی در تهران

تعداد کشته‌های حوادث آتش‌سوزی در تهران از ابتدای سال تاکنون 16نفر بوده است. به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کاهش فوتی‌های ناشی از حریق به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران قلمداد می‌شود و ایران در میان 33کلانشهر دنیا، جایگاه سی‌ام را از نظر تعداد کشته‌ها به‌خود اختصاص داده است. این در حالی است که براساس آمار منتشر شده، در سال 2010در شهر نیویورک، 63تن در حوادث مرتبط با آتش‌نشانی جان خود را از دست داده‌اند. رضا خوشزاد تأکید کرد که این تعداد بیانگر وضعیت نسبتا مطلوبی است که در آتش‌نشانی حاکم است. البته ما معتقدیم که حتی یک کشته نیز در حوادث زیاد است و نباید شاهد آن باشیم.

کد خبر 253383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز