همشهری آنلاین: شهردار تهران باور جمعی به قرآن را بزرگترین ارزش در جامعه اسلامی ایران ذکر کرد.

وی افزود: هنوز خلاء یک نگاه جامع برای زیست مومنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی در جامعه ما احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدباقر قالیباف در جمع بانوان قرآن پژوه با بیان این‌که «باور جمعی به قرآن بزرگترین ارزشی است که در جامعه اسلامی و دینی ما وجود دارد» گفت: نفس اینکه قرآن در شئونات مختلف زندگی افراد و در حزن و اندوه و شادی و سرور ما آغاز زندگی تا مرگ وجود دارد نشان دهنده این باور در جامعه است.

شهردار تهران گفت: اینکه انقلاب ما انفجار نور بود ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد و اگر رزمندگان ما در دفاع مقدس دانشگاه هاروارد را رها کردند و در جبهه‌های جنگ جنگیدند ریشه در فرهنگ قرآنی دارد.

قالیباف تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به این نیازمندیم که اثر پژوهش‌های قرآنی باید منجر به مصداق عینی زندگی عالمانه و مومنانه شود.

وی همچنین یادآور شد: تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی شهرداری تهران در چهار سال پیش‌رو مبتنی بر محوریت قرآن و نماز خواهد بود که نیاز به کمک شما قرآن پژوهان دارد.

همچنین در این مراسم احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به پیشینه تاریخی این شهر افزود: آن زمان که تهران یک روستا بود دور آن حصار کشیدند و 114 برج به نام 114 سوره قرآن ساختند که بعدها تهران تبدیل به شهر شد و امروز قطب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی در جهان معاصر است.

وی افزود: این پیشینه و افزایش فعالیت‌های قرآنی تکلیف ما را بیشتر می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به درخواست بانوان قرآن پژوه مبنی بر ایجاد کتابخانه تخصصی قرآن کریم، گفت: امیدواریم در دو سال آینده در این شهر پایگاه فعالیت‌ها و کتابخانه تخصی قرآن احداث شود البته بنیاد امام رضا(ع) در دایرة‌المعارف اسلامی متون قرآنی را جمع‌آوری کرده است اما گسترش فعالیت‌های دانشگاهی قرآنی ایجاد کتابخانه تخصصی قرآن را از ما مطالبه می‌کند.

همچنین مریم حاج عبدالباقی یکی از پژوهشگران و محققان علوم قرآنی در سخنانی با بیان این‌که «ما به دنبال پژوهش‌های اسمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیستیم» گفت: می‌دانیم که رویکرد بانوان در تحصیلات عالیه بیشتر و علاقه آنها به رشته قرآن و حدیث زیاد است، اما متاسفانه شغل مناسبی برای آنها در حد تخصصی فراهم نشده است.

وی گفت: امروز ما شاهد ریزش در رشته‌های الهیات و علوم قرآن و حدیث در دانشگاه‌ها هستیم. همچنین کمبود کتاب‌های تخصصی رشته قرآن به ویژه در تهران محسوس است لذا ایجاد کتابخانه‌های تخصصی قرآن، معارف و تفسیر ضرورت دارد.

در پایان این همایش از 25 بانوی قرآن پژوه در رشته‌های مختلف پژوهشی با اهدای گل و هدایا تقدیر شد.

کد خبر 252992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز