همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در بیش از ۲ هزار امامزاده در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی برای استقبال زائران نوروزی تدارک دیده شده است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی صبح امروز(یکشنبه 18 اسفند 92 در نشست خبری، برنامه‌ها و اهداف برگزاری طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان و پنجمین سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که «یکی از مهمترین برنامه‌های ما برای ایام تعطیلات نوروز آماده کردن بقاع متبرکه و امامزادگان برای پذیرایی از زائران و پاسخگویی به آنان است» گفت: جایگاه امامزادگان و فرزندان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه و ارزشمندی است که قرآن کریم نیز بر آن تاکید کرده است. همانطور که خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد خانه‌هایی که به اذن او رفعت سلام پیدا کرده را بزرگ بدارند و آن را برای مهمانان خانه خدا آراسته و آماده کنند بنابراین ما نیز در طول بیت الهی موظفیم بارگاه و قبور امامزادگان و اهل بیت را برای زائران آماده کنیم.

وی از برگزاری چهارمین دوره طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا مردم در کنار تفریح و سیاحت، زیارت و توسل و توجه به فرزندان اهل بیت(ع) را نیز در لحظه تحویل سال و ایام تعطیلات نوروز داشته باشند که به برکت قرآن و اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی معرفت و ادب مردم ما نسبت به امامزادگان و اهل بیت(ع) از قرون گذشته افتخار ملت ایران است و دلیل این سخن حضور فراوان امامزادگان در ایران اسلامی است که مردم آنها را با آغوش باز پذیرا شدند و از آنها دفاع کردند.

محمدی ادامه داد: حضور مردم در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه در لحظه تحویل سال سنت حسنه‌ای است که هر ساله اتفاق می‌افتد و مردم با حضور در این اماکن معنوی و مقدس برای داشتن سالی پر از موفقیت و معنویت دعا می‌کنند.

پذیرایی و استقبال زائران نوروزی در بیش از 2 هزار امامزاده

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «در بیش از 2 هزار امامزاده در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی برای استقبال زائران نوروزی تدارک دیده شده است» افزود: بیش از 20 هزار هیات امنا، خدام و کارمندان سازمان اوقاف از 28 اسفندماه تا 15 فروردین در خدمت مهمانان و زائران نوروزی امامزادگان خواهند بود.

وی با اشاره به این‌که «سال گذشته قریب به 70 میلیون نفر بار زائر در ایام تعطیلات نوروز در جوار امامزادگان حضور یافتند» تصریح کرد: این اتفاق نشان از پیوند عمیق، عاطفی، معنوی و اعتقادی مردم با اهل بیت(ع) و خاندان رسول خدا(ص) دارد که پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از این باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین خاطرنشان کرد: در 450 امامزاده خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون برای پاسخگویی و ارائه مشاوره، اقامه نماز جماعت،‌ برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی با غرفه‌های کودک، نوجوان، حجاب و عفاف، مشاوره خانواده و ازدواج و انجام وقف‌های جدید درنظر گرفته شده است.

محمدی در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: این طرح با برنامه‌های گوناگون از دهم فروردین تا پایان تعطیلات نوروز در جوار امامزادگان سراسر کشور برای تجلیل و اقامه عزای آن حضرت برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: بیش از 2 هزار روحانی و مبلغ در این ایام به مناطقی که امامزادگان و بقاع متبرکه وجود دارد برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی اعزام می‌شوند.

انعقاد تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی در 950 امامزاده

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین تصمیماتی که این سازمان در ارتباط با موقوفات در راستای احقاق حقوق آنها اتخاذ کرده‌اند،‌ گفت: یکی از برنامه‌های پیش روی ما انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوط به موقوفات است که یکی از آنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است چرا که 950 امامزاده و بقعه در کشور هم جزو آثار فرهنگی و تاریخی هستند و هم مردم برای زیارت به آنها مراجعه می‌کنند که لازم است مقررات میراث بودن آن را و از طرفی موقوفه بودن آن اماکن درنظر گرفته شود.

محمدی افزود: براین اساس تفاهم‌نامه‌ای بین دو سازمان به امضاء رسید که امیدواریم قدم موثری برای حفظ و نگهداری این اماکن مقدس باشد. همچنین درباره مطالبات دستگاه‌ وقف از سایر دستگاه‌های دولتی تلاش‌های از مبادی ذی‌ربط پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ویژگی‌ها و مشخصات "اوراق وقف" که اخیرا برای ساخت بیمارستان تخصصی سرطان منتشر شده است، اظهار کرد: سال گذشته این طرح به عنوان برنامه به مجلس پیشنهاد و به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید که این اوراق زمینه‌ساز وقف جمعی و مشارکت آحاد مردم در سنت حسنه وقف است.

اوراق وقف در قالب "عقد صلح" منتشر می‌شود

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: متاسفانه بعضی فکر می‌کنند وقف تنها برای افراد متمکن است در حالی که هرکس به اندازه توان خود می‌تواند وقف انجام دهد اما ممکن است آن وقف، مفید و موثر نباشد، بنابراین اوراق وقف طراحی شد و اقدامات لازم توسط بانک مرکزی به عمل آمد و در نهایت این اوراق که کف آن 100 هزار تومان است در بانک ملت و در قالب عقد صلح توزیع می‌شود.

محمدی یادآور شد: براساس این طرح سازمان اوقاف به همه افرادی که این اوراق را تهیه کرده‌اند نیابت می‌دهد که پس از جمع شدن سرمایه آن را در مجموعه مورد نظری که نیت آن افراد است، هزینه کند و در نهایت این مجموعه یا پروژه از طرف تمام آن افراد وقف می شود و تمام آنها واقف محسوب می‌شوند، بنابراین تمام اقشار جامعه می‌توانند به واسطه این اوراق در سنت حسنه وقف مشارکت کنند.

وی اظهار کرد: اولین پروژه که پس از بررسی و مشورت با مسئولان بهداشت و سلامت کشور و کارشناسان در اولویت قرار گرفت ساخت بیمارستان تخصصی سرطان بود که برای فاز اول آن سرمایه‌ای حدود 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و این طرح تنها منحصر به این پروژه نخواهد بود و در آینده درباره موضوعات دیگری اوراق وقف منتشر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: مردم توجه داشته باشند که این طرح، از باب نیاز سازمان اوقاف نیست و اصلا برای سازمان اوقاف نیست بلکه خدمت عام‌المنفعه برای مردم و عموم جامعه است که این سازمان به لحاظ ماموریت ذاتی خود در ارتباط با وقف عهده‌دار آن شده است. لذا این امر دعوت به خیر در قالب وقف است.

کد خبر 252529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز