همشهری آنلاین: حجت الاسلام حاج علی اکبری تأکید کرد: مبارزه با نفس اماره را جهاد اکبر می‌دانند زیرا از مبارزه با دشمنان و کافران و ... سخت تر است و دشمنان امروز ما مثل انگلیس و آمریکا، در مقایسه با نفس اماره هیچ هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته 12 اسفندماه در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، به صحبت و تشریح فراز اول از دعای 39 این کتاب شریف پرداخت.

وی در ابتدا اظهار داشت: در این فراز امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و روی شهوتِ مرا از هر چیز حرامی بگردان و دستِ آزمندی مرا به هیچ گناهی مرسان و مرا از آزردن هر مرد و زن مؤمن و مسلمان برکنار دار.»

حاج علی اکبری با بیان اینکه تعبیر زیبای این بخش از دعای شریف، مقابله همه جانبه با نفس اماره است، تصریح کرد: در این دعا ما از خداوند متعال می‌خواهیم که خواسته‌های نفس ما را درباره گناهان در هم بشکند.

وی با تأکید بر اینکه مقابله انسان با نفس اماره باید یک مقابله درهم شکننده باشد، افزود: در این دعا بر مرتبتی از نفس یعنی همان نفس اماره تأکید شده و باید بدانیم دقیقا جایی که انسان از این نظر احساس امنیت کند، می‌بازد. زیرا دشمن ترین دشمنان در میدان گناه همین نفس اماره است که هیچ گاه ما را رها نمی‌کند.

این کارشناس مذهبی تنها راه خروج انسان از میدان نفس اماره را پناه آوردن به رحم خداوند دانست و ابراز کرد: متاسفانه اغلب ما انسان‌ها، نفس اماره یا دشمن خود را به رسمیت نمی‌شناسیم و نقطه آغاز بدبختی و مصیبت‌های ما دقیقا از همین غفلت است. یعنی زمانی که انسان دچار عُجب شده و از وضعیت خود راضی باشد. به دلیل اهمیت بالای نفس اماره و نقش آن در به گناه انداختن انسان است که امام سجاد (ع) متضرعانه و با واسطه قرار دادن حضرت محمد (ص) و خاندان ایشان، از خداوند می خواهد نفس اماره را منهدم کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد پیام این دعا را به رسمیت شناختن نفس اماره، به مصاف آن رفتن و مبارزه مداوم با این دشمن دانست که از جهاد سخت تر و با ارزش تر است. و در این باره افزود: مبارزه با نفس اماره را جهاد اکبر می دانند زیرا از مبارزه با دشمنان و کافران و ... سخت تر است و دشمنان امروز ما مثل انگلیس و آمریکا، در مقایسه با نفس اماره هیچ هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: امام سجاد (ع) در کلمات نورانی و در پیشگاه الهی ما را متوجه می کنند که این دشمن قدرتمند در اوج موفقیت کمرمان را می شکند و در قله مناجات سحری به قعر بیچارگی می برد و باید هوشیارانه برای مبارزه با آن وارد میدان شویم. به چنگ آمدن نفس، جهاد دائمی می خواهد و در روایت‌های مختلف داریم که سعادت ما در مبارزه با نفس است.

این پژوهشگر دینی در ادامه به بخش دیگری از این دعا اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز گفتیم که همه انسانها حریم خداوند هستند و ما حق نداریم به این حریم نزدیک شویم و اگر انسان مسلمانی باشد وارد شدن به حریم او، وارد شدن به حریم خداوند است و گویا به جنگ با خدا رفته‌ایم. امام سجاد (ع) با توجه به همین نکته است که در این دعا تاکید می‌کنند «و مرا از آزردن هر مرد و زن مؤمن و مسلمان برکنار دار».

حاج علی اکبری در پایان بهترین صدقه را آزار نرساندن به انسان‌ها توصیف کرد و افزود: شما باید هر روز مراقب باشید که با زبان، سخن، رفتار، نگاه و عملتان سبب آزار انسان دیگری نشوید.

جلسات شرح و تفسیر صحیفه سجادیه دوشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 251949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز