همشهری آنلاین: مراسم سی‌امین سالگرد تأسیس بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و رونمایی از مجلد هجدهم «دانشنامه جهان‌ اسلام» برگزار می‌شود.

مجلد هجدهم دانشنامه حهان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام حسن طارمی‌راد، معاون علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، در این‌باره گفت: با اتمام و عرضه مجلد هفدهم دانشنامه جهان اسلام در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کار آماده‌سازی مجلد هجدهم از خردادماه امسال آغاز شد.

او توضیح داد: از آن زمان مقالات ارائه‌شده بر اساس نظم الفبایی بررسی شد، برخی سؤالات مطرح و مقالات بازبینی شدند. با نهایی شدن این بررسی‌ها، مجلد هجدهم اواخر بهمن‌ماه به چاپخانه رسید.

معاون علمی بنیاد افزود: مجلد هجدم حاصل تلاش‌های مستمر پژوهشگران بنیاد و محققان و مؤلفان داخل و خارج کشور است و مشتمل بر 874 صفحه، 314 مدخل اصلی، 114 مدخل ارجاعی و 349 مقاله است.

طارمی‌ با اشاره به مقالات مجلد هجدهم گفت: مجلد هجدهم دانشنامه مدخل‌ها و مقالاتی از حروف «د» و «ذ» را دربر می‌گیرد. مقالات بسیار مهمی در مجلد هجدهم است که به دلیل ضرورت توجه مضاعف، کار آماده‌سازی نهایی را تا حدودی کند کرد.

او با اشاره به برخی از این مقالات افزود: در حوزه شخصیت‌ها مقالاتی درباره کمال‌الدین دمیری، عبدالعزیز دوری، دیوسکوریدس (داروشناس بزرگ یونانی که بر طب دوره اسلامی بسیار تاثیرگذار بود)، دهخدا و... را داشتیم. در زمینه آثار مهم دوره اسلامی، مقالاتی درباره دلائل النبوه، دلائل الاعجاز، الذریعه الی اصول الشریعه، الذرایعه الی تصانیف الشیعه و دلالت الحائرین ابن میمون ارائه شده است. از جریان‌های معاصر هم مقالاتی با عنوان گزارش دئوبندیه در هند و مفهوم دولت(به معنای عام از نظر دانشمندان اسلامی) در مجلد هجدهم دیده می‌شود.

مجلد هجدهم دانشنامه جهان اسلام روز چهارشنبه، 21 اسفند در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری وابسته به جهاد دانشگاهی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران رونمایی خواهد شد.

دانشنامه جهان اسلام به همت بنیاد دایرةالمعارف اسلامی توسط جمعی از محققان و زیر نظر غلامعلی حداد عادل، مدیرعامل بنیاد، منتشر می‌شود.

بنا بر اعلام، بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در سال 1362 توسط رهبر معظم انقلاب تأسیس شده است. ریاست عالی بنیاد بر عهده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. مدیریت عامل آن را از بدو تأسیس تا سال 1370 مصطفی میرسلیم بر عهده داشته و از آن زمان تا کنون بر عهده حداد عادل است.

کد خبر 252530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز